Page 1 of 2
Dra kablar genom brandväggen
Posted: 2006-04-18 18:55:59
by djungel-Jim
Jag ska dra en jäkla massa kablar genom brandväggen för MAF:en, boostcontrollern och bredbandslambdan.. Jag antar att vägen genom hålen bakom batteriet är enklaste vägen.. Det är lite svårt att få igenom alla kablar genom original"damaskerna" där dock! Hur har ni andra gjort? Har ni struntat i att hålla tätt där och helt enkelt tagit bort damasken?
Kan passa på att ställa en annan härlig enkel fråga =) Jag hittade tre stycken databoxar under handskfacket.. Vilken är vilken egentligen? Det fanns två under kickboxen eller vad det kallas och en till höger på väggen..
Posted: 2006-04-18 19:00:10
by gurra
Den till höger är ABS, resten är motorn.
Man kan ta ett rakbland och skära ett snitt i stora gummidamasken där ordinarie kabelhärva går. Då får man igenom lite fler nya kablar!
Posted: 2006-04-18 19:08:54
by Karl Birgander
ta inte bort genomföringen helt!
den skyddar ju också mot överslag och sånt.
Posted: 2006-04-18 19:15:53
by DLS
jag har som gurra sa skurit en nytt hål i damasken
Posted: 2006-04-18 20:09:35
by djungel-Jim
Prima tips! Tack för hjälpen!!
Posted: 2006-04-18 20:16:08
by Dea
Vilken av damaskerna är det ni skär i ?
Är det damasken som går rakt in i kupen från motorutrymmet (den motorstyrkablarna går genom) eller tar ni in kablarna först i batterilådan och sen in i kupen ?
Ska själv ha in slang till ny laddtrycksmätare.
/Dea
Posted: 2006-04-19 08:46:32
by Jerre
Jag har precis som ovan skurit ett snitt i den gummibälg som går genom torpedväggen, från motorrummet in i kupe'n. Sedan använder jag en (med risk för böter) "kabeltattarlina" i glasfiber för att få igenom sladdar och slangar, alltså en sådan där draglina som elektriker använder.
Posted: 2006-04-19 08:55:56
by Pär Hylander
Det är ju faktiskt inte speciellt svårt att borra ett nytt hål om man vill, satser med olika storlek på genomföringar finns på bilbuttriks.
Posted: 2006-04-19 09:54:40
by patand
Silikon funkar också bra att täta med...

Posted: 2006-04-19 10:05:44
by Karl Birgander
patand wrote:Silikon funkar också bra att täta med...

visst, bara man ser till att det inte härdar när sladdarna ligger imot plåt....

Posted: 2006-04-19 10:07:23
by patand
Karl Birgander wrote:patand wrote:Silikon funkar också bra att täta med...

visst, bara man ser till att det inte härdar när sladdarna ligger imot plåt....

hehe... näe det måste man ju ha koll på förståss!

Posted: 2006-04-19 12:14:04
by sweanders
Dea wrote:Ska själv ha in slang till ny laddtrycksmätare.
/Dea
Om det är en vakuumslang kan du sätta ett T på KLR-slangen i stället för att dra en ny.
Posted: 2006-04-21 16:04:09
by Dea
Det skulle ju vara det enklaste man jah har blivit tipsad att inte skarva på den slangen dels pga det skulle vara svårt att få den slangen tät mot skarven (vilket jag inte riktigt förstår, ett vanligt plast T-kors borde funka, på plenumet sitter den ju bara påtryckt på en banjo med slanganslutning) och att man skulle undvika att ha för många "laster" på just den slangen....
Fast nu när jag konstaterat hu besvärligt det blir att dra en 6 mm slang på ett enkelt sätt kanske den får hamna där iallafall
/Dea
Posted: 2006-04-21 17:37:42
by DLS
varför 6mm slang?
jag har en tunn plastslang till min mätare.
Posted: 2006-04-22 16:42:40
by Dea
Till VDO laddtryckmätare var det kläm-skärring koppling för 6 mm slang så det var inte mycket att välja på.
/Dea