Page 1 of 1
Shimsa WG, samt vilket öppningstryck?
Posted: 2006-04-18 12:36:23
by spirou944t
Hittade många trådar i ämnet, men ingen som tog upp det exakta.
Har en orginal WG men bytt fjäder till en lite hårdare (från Sandens)
Har nu mätt och konstaterade att den öppnar vid ca 0,4-0,5 bars tryck
på membransidan. Tyckte detta var lite lågt och tänkte nu spänna upp den lite. Med shims.
Frågan är hur mycket vågar man shimsa, hur högt tryck??
MVH
Posted: 2006-04-18 12:51:16
by gurra
Du kan shimsa minst 3 mm utan att du behöver oroa dig för något.
Men det beror lite på vilka chip etc. du kör. Med Revline-chip skulle jag rekommendera att shimsa upp till 1,0 bar, har du någon annas chip rekommenderar jag 0,8 bar.
Mvh Gurra
Posted: 2006-04-18 12:51:42
by spirou944t
Blev lite fundersam, är det såhär man shimsar??
Jag tänkte mig en cirkulär stor bricka som läggs under fjädern.

Posted: 2006-04-18 13:12:44
by Pär Hylander
När jag hade 951 så schimsade jag bara med brickor runt skruvarna. Den tänkbara nackdelen är att ventilskaftet blir exponerat för smuts och sånt.
Posted: 2006-04-18 15:04:20
by spirou944t
gurra wrote:Du kan shimsa minst 3 mm utan att du behöver oroa dig för något.
Men det beror lite på vilka chip etc. du kör. Med Revline-chip skulle jag rekommendera att shimsa upp till 1,0 bar, har du någon annas chip rekommenderar jag 0,8 bar.
Mvh Gurra
Ok, tänkte testa med 2mm först, å se vad det blir för tryck.
Är lite fundersam på vilket tryck som är intressant/styrande.
Citat
Never apply more that approximately 14.5 psi (1 bar) pressure to the wastegate diaphragm during testing. The factory shop manual says to apply 0.6 bar (8.7 psi) of pressure to the wastegate to get it to open. However, the pressures listed below are based on actual numbers from two different 944 Turbo owners who independently tested their wastegates and came up with the same results.
At a pressure of approximately 4 psi (0.2 bar), the wastegate should start to open as indicated by a temperature increase in the wastegate bypass line. At a pressure of approximately 7 psi (4.8 bar) the wastegate should be fully open. Of course, you won't be able to see the exact position of the wastegate if you are testing it in place. However, you can check actual position of the valve during a bench test
Slut citat
Blev lite fundersam på om 7psi verkligen är 4,8 bar??
Posted: 2006-04-18 15:23:55
by sweanders
Jag har inte min wastegate här nu men den är shimsad 4-5 mm och funkade hyfsat med laddtryck upp till 1,4 bar som sjönk till 0,9 bar över 6000 varv. Bonntrim som funkar men inte är optimalt.

Posted: 2006-04-18 16:32:23
by gurra
Erik, 7 psi är 0,48 bar.
Posted: 2006-04-18 20:34:15
by spirou944t
gurra wrote:Erik, 7 psi är 0,48 bar.
Tack,....jag blev inte klok,
kunde inte tänka klart...skyller på att det var en jobbig dag!
Men om man shimsar mellan membranklockan och ventilhuset,
eller inne i klockan mellan fjäder och botten på klockan kan ju inte spela
någon roll!? Eller..
Posted: 2006-05-05 22:07:10
by spirou944t
Vad tror ni om en sådan bricka?
Tyvärr så har WGn begåvats med två sprickor.
Kan dom vara farliga?
Och bilderna skall vara i omvänd ordning.
Någon som har slipat in ventilen för bättre tätning?
Kan det gör någon verkan? (är ju lite svårt att kolla)
Iofs så kan man hälla lite sprit på uppsidan och se hur lätt det tar
sig igenom.
Posted: 2006-05-06 22:12:25
by spirou944t
Har provtryckt idag med olika antal brickor.
Ingen bricka, öppnade straxt under 0.5bar
En 2mm bricka, öppnade exakt vid 0,5 bar.
2 st 2mm brickor, öppnade vid 0,6 bar
Så 2-3st brickor (4-6mm) borde funka.
Skall provtrycka med 3 bara för att se.
Kommer att köra med 2st
Posted: 2006-05-06 22:58:02
by Erol
spirou944t wrote:Har provtryckt idag med olika antal brickor.
Ingen bricka, öppnade straxt under 0.5bar
En 2mm bricka, öppnade exakt vid 0,5 bar.
2 st 2mm brickor, öppnade vid 0,6 bar
Så 2-3st brickor (4-6mm) borde funka.
Skall provtrycka med 3 bara för att se.
Kommer att köra med 2st
Detta är med den hårdare fjädern från Sandén?
Mvh Erol
Posted: 2006-05-07 19:51:21
by spirou944t
Erol wrote:
Detta är med den hårdare fjädern från Sandén?
Mvh Erol
Det är med all sannolikhet 0,5-varianten.
Han har en 0,7 oxå.
Posted: 2006-05-07 21:20:32
by Erol
Och orginal är???
0,5???
Mvh Erol
Posted: 2006-05-08 06:36:48
by spirou944t
Erol wrote:Och orginal är???
0,5???
Mvh Erol
Orginal är enlig texten från Clarks Garage i tidigare inlägg 0,23 bar.
0,5-variant = 0,5 bar