Page 1 of 2

Problem med växellåda

Posted: 2006-04-18 11:42:20
by Chevalier
Hej!

Har lite småproblem med växellådan eller iaf nåt relaterat. Har hänt mig ett par gånger att jag har haft svårt att få i backen från stillastående och nån gång även ettan. Kan också känna ibland att det är lite knaggligt att få i de låga växlarna med fart också när bilen är kall. Inte så att det slirar, utan mer som att nåt går emot liksom. Går hur bra som helst efter lite körning. Finns det några stag som kan vara sneda eller nåt? Har nyligen bytt koppling så den bör vara OK och kopplar ur som den ska.

Hur ofta brukar ni förresten byta växellådsolja? Fick det gjort förra året när jag fick kopplingen bytt, är det redan dags igen? Vilken olja är i så fall bäst?

Posted: 2006-04-18 11:57:12
by Jon80
Är kopplingen luftad ordentligt? Du säger iof att kopplingen kopplar som den ska.. hmm hmm.. Det är inte ett länkage problem? Är växelspaken väldigt slapp om du tex lägger i en växel, och sen ruckar på den höger/vänster?

Mvh Jon

Posted: 2006-04-18 12:15:19
by Chevalier
Hmm...har jag inte tänkt på, ska kolla det.

Posted: 2006-04-18 12:27:22
by Pär Hylander
Alla bilar jag har haft har varit lite kärva när vxllådan är kall, din beskrivning låter som just det.

Posted: 2006-04-18 12:42:09
by Chevalier
Kanske det, men det är riktigt jobbigt när man knappt kommer iväg för att man inte får i backen och inte kommer ut utan att backa. :( Igår fick det bli Flinta-varianten och slänga ut foten. :P

Posted: 2006-04-18 12:46:26
by Pär Hylander
Chevalier wrote:Kanske det, men det är riktigt jobbigt när man knappt kommer iväg för att man inte får i backen och inte kommer ut utan att backa. :( Igår fick det bli Flinta-varianten och slänga ut foten. :P
Kör fram 5 cm så går det nog om det är det som jag beskrev. Så är det ju med manuella växellådor på massor av gamla bilar, möjligen japanska helt känselbefriade lådor undantagna då.

Om det är kopplingen så borde det börja driva lite när du väl får i växeln

Posted: 2006-04-18 14:18:12
by Chevalier
Man kan lätt tro det, men inte ens köra fram hjälpte. Fick i den efter mycket om och men, men det tog tid. Skumt som bara den. Känns inte riktigt som nåt man vill be service-killen att kika på bara i ifall. Är väl rätt jobbigt (och dyrt) att kolla upp detta. Vet inte hur mycket man själv kan göra med lite hjälpa från detta forumet (det mesta antar jag ;)). Kan ju fråga om han har nån idé iaf antar jag.

Posted: 2006-04-18 14:21:35
by Jon80
Det skrapar alltså inte alls, utan det tar lixom bara emot?
Tycker nästan det låter mer och mer som ett länkageproblem? Om tex spaken ligger rätt, men att lådan är mitt emellan två lägen? Tror ni inte det kan vara något sådant?

Oj oj, nu är man ute på tunna-isen med blydojorna igen.. dålig koll, och sen spekulerar ;). Borde kanske hålla käft när jag egentligen inte vet.. men det har varit så tråååkigt på jobbet idag.

Posted: 2006-04-18 14:26:54
by Chevalier
Ja, precis så känns det i alla fall! Verkligen som att den inte vill gå rätt i! Inget skrapande alls! Det känns som att nånting tar emot.

Posted: 2006-04-18 15:38:40
by FSN
Chevalier wrote:Ja, precis så känns det i alla fall! Verkligen som att den inte vill gå rätt i! Inget skrapande alls! Det känns som att nånting tar emot.
Är det lika svårt att få i växlarna om motorn är av??

Posted: 2006-04-18 22:27:24
by Chevalier
Hmm...inte hundra, men jag tror det. Ska testa imorgon.

Posted: 2006-04-19 09:50:57
by Lasse
Lägg i rätt växel när bilen inte är igång.. Prova med en annan olja i lådan..

Posted: 2006-04-19 11:15:04
by Jon80
Om oljebyte är intressant så finns ju en fin beskrivning av detta i FAQ:en ;)

Posted: 2006-04-19 11:53:53
by Chevalier
Jepp! TROR dock inte det är det. Och sen vet jag inte om nån sa hur ofta ni i vanliga fall (dvs i förebyggande syfte) byter olja i lådan?

Posted: 2006-04-19 12:55:32
by Lasse
nä men du kan ha fel olja i lådan... inte alla oljor som passar i just din låda..