Page 1 of 1

Bör man använda packningsklister?

Posted: 2006-04-17 22:06:41
by patand
Kanske onödigt med två trådar... men iaf...

jag ska ju som sagt till att montera toppen på min motor snart. Funderar då på om man bör använda någon form av packningsklister eller om man bara lägger packningen mellan topp och block och drar åt enligt Haynes momentinformation?

Hur är det med övriga packningar, grenrör, ventilkåpa osv? Bör man använda klister/tätningsklet där?

Har ju aldrig byggt en motor förut så man undrar ju... :roll: :oops:

Om jag behöver klister till någon packning, var hittar jag det och vilken sort bör jag använda?

Posted: 2006-04-18 07:34:11
by patand
Ingen som vet? Eller har de som vet bara inte vaknat ännu... :roll:

Posted: 2006-04-18 08:30:19
by Pär Hylander
Jag har inte använt det.

Posted: 2006-04-18 10:46:21
by Otto.D
Använder inte heller något normalt sett
Sump packningen vill dock ha lite i hörnen så blir det lättare tätt,( mot gummilisterna)
Blev detta förståbart??

Posted: 2006-04-18 15:18:12
by patand
Tack Pär och Otto! Riktiga klippor ni! :D

Jodå Otto det blev förståbart... du menar att alla packningar utom packningen för oljesumpen kan man klara sig utan något klister. Jag kommer inte byta den packningen så jag slipper alltså kleta med klister någonstans! Härligt! :D

Posted: 2006-04-18 15:24:04
by AndreasNyström
Idag slet jag bort en topp som hade sådant där klet emellan. Fy F-n vad det sitter :/
Tänk på det om du ska ha bort det igen.. fick använda värmepistol och hammare.

Normalt sett om du bara gör rent ytorna, och ser till att porten är planad (Viktigt!), och använder en bra packning och rätt moment på alla skruvar, och i rätt ordning så behövs det inte.

Posted: 2006-04-18 15:25:16
by patand
Tack Andreas! Jag ska passa mig för klister... :D