Milmätaren ska lagas

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

Milmätaren ska lagas

#1 Post by Millen »

Milmätaren fungerar inte så nu är det dax att ta tag i detta.
Det första problemet är hur jag ska montera loss sen. Ska man ta bort alla tre intrument eller kan man ta bort bara mätaren i fråga?
Har försökt få bort alla tre men plastdetaljen som sitter nere vid tändlåset hindrar mig. Ratten, heljus och vindrutereglagen är redan bortmonterade.
Läste en guide på engelska som fanns i en tidigare tråd om detta, men eftersom den saknade bilder så hade jag svårt att förstå allt.
Någon som har lite tips på hur jag ska göra?
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#2 Post by Millen »

Fick loss hela panelen med alla tre mätare men märkte att något hindrade mig från att få loss dem helt. Hur tar jag bort hastighetsmätarvajern?
Porsche 944 Turbo -87

AndreasNyström
S-Poster
Posts: 167
Joined: 2006-01-08 17:30:23
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Eskilstuna
Contact:

#3 Post by AndreasNyström »

Om det är samma som på min, så skruvar du bara av den.
Kanske sitter hårt, så ta en polygrip eller något.
- 924 n/a -79

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#4 Post by Millen »

Fick loss allt till slut. Problemet med hastighetsvajjern var att jag inte fick ut mätarna tillräckligt långt för att nå fästet där vajjern satt men jag lyckades till slut. Tyckte början av vajjern som ska vara fyrkantig verkade lite smått rund så jag antar att den behöver bytas. Ska skruva isär mätaren nu och kolla om något drev är sönder.
Porsche 944 Turbo -87

AndreasNyström
S-Poster
Posts: 167
Joined: 2006-01-08 17:30:23
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Eskilstuna
Contact:

#5 Post by AndreasNyström »

- 924 n/a -79

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#6 Post by Millen »

Tackar. Skruvat isär mätaren nu och hittade felet. Plastdrevet var sprucket och låg inte emot den vita spiralformade plastdetaljen. Ska testa att limma och flytta ut den.
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4716
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by Cédric »

Precis det vi gjorde på min mätare. Funkar finfint nu. Sattes en liten bricka innanför drevet.

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#8 Post by Millen »

Okey, men det blir nog ett nytt drev för min del. Det vill inte hålla ihop trotts att jag limmat med superattack. Den går isär igen när jag ska sätta tillbaka den.
Porsche 944 Turbo -87

AndreasNyström
S-Poster
Posts: 167
Joined: 2006-01-08 17:30:23
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Eskilstuna
Contact:

#9 Post by AndreasNyström »

Cedric : Du menar att du limmade ihop drevet och använde en bricka som "stöd" ?
Ska jag nog testa när jag ska limma ihop min (Verkar vara vanligt 924:a problem det här)
- 924 n/a -79

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#10 Post by Uffe L »

Hej!

Jag hittade ett Loctite-lim för feta plaster. Det var en tvåstegshistoria med en aktivator först och sedan limmet. Det svåra var att komma åt att få i limmet i sprickan bara. Jag trädde på det med våld på en syl så att det glipade upp rejält, sedan gick det rätt lätt att pilla dit aktivator och lim och det satt bra vilket varken snabblim eller superepoxi gjort innan. Jag funderade på att naja dit en ståltråd som mekanisk avlastning på limfogen men det fick vara.

Dock så var en kugge skadad på mitt drev så det funkade i alla fall inte och jag bewställde ett nytt från http://www.odometergears.com. 233 spänn inkl sjukt snabb leverans: Beställde fredag kväll och hade det i handen tisdag förmiddag. Det hade inte en gått att skicka fortare inom sverige! Otroligt trevlig kille var det också. Men lim är förstås billigare om drevet i övrigt är Ok...

M.v.h. Uffe

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4716
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#11 Post by Cédric »

Konstigt hur dom kan ha misslyckats så ordentligt med drevet. När jag tänker efter så tror jag inte ens att vi limmade drevet. Det funkade ändå. Kommer inte ihåg hur det såg ut riktigt. Men sprucket var det.

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#12 Post by Millen »

Jag antar att 924 och 924 Turbo har likadana milmätare? Hittade denna på blocket: http://www.blocket.se/vi/7662673.htm?ca=16_s

Uffe L: Är det en under kategorin "Mechanical Gears" man ska ha då? Ser ut som min men är det rätt storlek tro?

Edit: Fanns ej mekaniska med 15 kuggar.
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#13 Post by Bathory »

Själva milmätaren är säkerligen densamma.
Däremot så är det lägre hastighetsgradering på en N/A.
Sen är ju frågan i vilket skick det kugghjulet är om du hade tänkt dig den som reservdelsobjekt.
Kanske både billigare & snabbare att köpa nytt direkt.

mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#14 Post by Uffe L »

Millen wrote: Uffe L: Är det en under kategorin "Mechanical Gears" man ska ha då? Ser ut som min men är det rätt storlek tro?

Edit: Fanns ej mekaniska med 15 kuggar.
Ja, det är där men mitt drev hade 10 tänder som jag minns det. Borde väl inte skilja mellan modellerna tycker jag (har en 944), det som kan göra skillnad är väl hjuldiameter och km eller mile-gradering? Eller tänker jag tokigt nu? Ska kolla om jag minns rätt ang. antal tänder när jag kommer hem.

M.v.h. Uffe

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#15 Post by Millen »

Kollade igen och min har 15 tänder och finns inte med i listan. =(
Porsche 944 Turbo -87

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]