Milmätaren ska lagas
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
Milmätaren ska lagas
Milmätaren fungerar inte så nu är det dax att ta tag i detta.
Det första problemet är hur jag ska montera loss sen. Ska man ta bort alla tre intrument eller kan man ta bort bara mätaren i fråga?
Har försökt få bort alla tre men plastdetaljen som sitter nere vid tändlåset hindrar mig. Ratten, heljus och vindrutereglagen är redan bortmonterade.
Läste en guide på engelska som fanns i en tidigare tråd om detta, men eftersom den saknade bilder så hade jag svårt att förstå allt.
Någon som har lite tips på hur jag ska göra?
Det första problemet är hur jag ska montera loss sen. Ska man ta bort alla tre intrument eller kan man ta bort bara mätaren i fråga?
Har försökt få bort alla tre men plastdetaljen som sitter nere vid tändlåset hindrar mig. Ratten, heljus och vindrutereglagen är redan bortmonterade.
Läste en guide på engelska som fanns i en tidigare tråd om detta, men eftersom den saknade bilder så hade jag svårt att förstå allt.
Någon som har lite tips på hur jag ska göra?
Porsche 944 Turbo -87
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 167
- Joined: 2006-01-08 17:30:23
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Eskilstuna
- Contact:
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
Fick loss allt till slut. Problemet med hastighetsvajjern var att jag inte fick ut mätarna tillräckligt långt för att nå fästet där vajjern satt men jag lyckades till slut. Tyckte början av vajjern som ska vara fyrkantig verkade lite smått rund så jag antar att den behöver bytas. Ska skruva isär mätaren nu och kolla om något drev är sönder.
Porsche 944 Turbo -87
-
- S-Poster
- Posts: 167
- Joined: 2006-01-08 17:30:23
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Testa den här sidan :
http://www.924.org/techsection/odo_speedo_repair.htm
och http://www.924.org/techsection/12body.h ... 20Odometer
http://www.924.org/techsection/odo_speedo_repair.htm
och http://www.924.org/techsection/12body.h ... 20Odometer
- 924 n/a -79
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4716
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Precis det vi gjorde på min mätare. Funkar finfint nu. Sattes en liten bricka innanför drevet.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 167
- Joined: 2006-01-08 17:30:23
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Eskilstuna
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2005-01-24 07:59:00
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Linköping
- Contact:
Hej!
Jag hittade ett Loctite-lim för feta plaster. Det var en tvåstegshistoria med en aktivator först och sedan limmet. Det svåra var att komma åt att få i limmet i sprickan bara. Jag trädde på det med våld på en syl så att det glipade upp rejält, sedan gick det rätt lätt att pilla dit aktivator och lim och det satt bra vilket varken snabblim eller superepoxi gjort innan. Jag funderade på att naja dit en ståltråd som mekanisk avlastning på limfogen men det fick vara.
Dock så var en kugge skadad på mitt drev så det funkade i alla fall inte och jag bewställde ett nytt från http://www.odometergears.com. 233 spänn inkl sjukt snabb leverans: Beställde fredag kväll och hade det i handen tisdag förmiddag. Det hade inte en gått att skicka fortare inom sverige! Otroligt trevlig kille var det också. Men lim är förstås billigare om drevet i övrigt är Ok...
M.v.h. Uffe
Jag hittade ett Loctite-lim för feta plaster. Det var en tvåstegshistoria med en aktivator först och sedan limmet. Det svåra var att komma åt att få i limmet i sprickan bara. Jag trädde på det med våld på en syl så att det glipade upp rejält, sedan gick det rätt lätt att pilla dit aktivator och lim och det satt bra vilket varken snabblim eller superepoxi gjort innan. Jag funderade på att naja dit en ståltråd som mekanisk avlastning på limfogen men det fick vara.
Dock så var en kugge skadad på mitt drev så det funkade i alla fall inte och jag bewställde ett nytt från http://www.odometergears.com. 233 spänn inkl sjukt snabb leverans: Beställde fredag kväll och hade det i handen tisdag förmiddag. Det hade inte en gått att skicka fortare inom sverige! Otroligt trevlig kille var det också. Men lim är förstås billigare om drevet i övrigt är Ok...
M.v.h. Uffe
- Cédric
- Addict
- Posts: 4716
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Konstigt hur dom kan ha misslyckats så ordentligt med drevet. När jag tänker efter så tror jag inte ens att vi limmade drevet. Det funkade ändå. Kommer inte ihåg hur det såg ut riktigt. Men sprucket var det.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
Jag antar att 924 och 924 Turbo har likadana milmätare? Hittade denna på blocket: http://www.blocket.se/vi/7662673.htm?ca=16_s
Uffe L: Är det en under kategorin "Mechanical Gears" man ska ha då? Ser ut som min men är det rätt storlek tro?
Edit: Fanns ej mekaniska med 15 kuggar.
Uffe L: Är det en under kategorin "Mechanical Gears" man ska ha då? Ser ut som min men är det rätt storlek tro?
Edit: Fanns ej mekaniska med 15 kuggar.
Porsche 944 Turbo -87
- Bathory
- Addict
- Posts: 3574
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Själva milmätaren är säkerligen densamma.
Däremot så är det lägre hastighetsgradering på en N/A.
Sen är ju frågan i vilket skick det kugghjulet är om du hade tänkt dig den som reservdelsobjekt.
Kanske både billigare & snabbare att köpa nytt direkt.
mvh
Sven
Däremot så är det lägre hastighetsgradering på en N/A.
Sen är ju frågan i vilket skick det kugghjulet är om du hade tänkt dig den som reservdelsobjekt.
Kanske både billigare & snabbare att köpa nytt direkt.
mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2005-01-24 07:59:00
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Linköping
- Contact:
Ja, det är där men mitt drev hade 10 tänder som jag minns det. Borde väl inte skilja mellan modellerna tycker jag (har en 944), det som kan göra skillnad är väl hjuldiameter och km eller mile-gradering? Eller tänker jag tokigt nu? Ska kolla om jag minns rätt ang. antal tänder när jag kommer hem.Millen wrote: Uffe L: Är det en under kategorin "Mechanical Gears" man ska ha då? Ser ut som min men är det rätt storlek tro?
Edit: Fanns ej mekaniska med 15 kuggar.
M.v.h. Uffe
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]