Page 1 of 2

Däcktryck?

Posted: 2006-04-16 16:25:40
by Millen
Kollade däcktrycket idag och tyckte det var lågt så hade tänkt åka och pumpa dem.
Eftersom min fälg/däckdimension inte fanns med i Instruktionsboken så undrar jag nu vad jag bör ha för tryck. Måtten är 225/55 15" (V) och däcken är Michelin Pilot Sport HX.
Detta gäller alltså en Porsche 924 Turbo.

Posted: 2006-04-16 18:22:05
by Bathory
Allt är relativt & beror mest på hur man kör & hur man lastar.
En tumregel brukar vara att man skall öka rekommenderat däcktryck med 0,2 - 0.3 bar.
Antar att du vill ha lite mera buskörning med den så då skulle jag säga ca 2.5 fram & 2.7 bak men som sagt så beror det på hur du kör & hur du lastar.

Mvh
Sven

Posted: 2006-04-16 19:35:03
by Millen
Oj, det var ganska högt. Har ju knappt hunnit köra bilen men jag tyckte den va "svampig" i kurvorna, så jag kollade däcktrycket. Trycket låg på så lite som 1.6 runt om! :S
Jag pumpade dem till 2.0 (30 PSI) fram och bak så skillnaden blev ju grymmt stor! Du menar alltså att jag kan ha så högt tryck? Var ganska segt att få upp den till 2.0 med pumpen på statoil, men det kanske beror på att den va kass.
Brukar aldrig lasta bilen och det är klart att den ska busköras. :)

Posted: 2006-04-16 19:46:46
by Bathory
På min 931:a är rekommenderat däcktryck mellan 1.6 bar & 3.2 bar.
Snacka om att helgardera sig.
2.0 är vad jag brukar rekommendera till en Nissan Micra som körs av en äldre dam (läs över 70) :P
Har jobbat i däckverkstad innan men det betyder inte att jag alltid har rätt.

Mvh
Sven

Posted: 2006-04-16 19:53:47
by Millen
hehe. Ja får testa mig fram så fixat det sig säkert. Tack för tipsen m8. :)

Posted: 2006-04-16 21:07:11
by Jon80
Newbie varning.. jag tolkar inläggen här ovan, som att man ska öka ringtrycket om man buskör.. rätt uppfattat?

Posted: 2006-04-17 00:40:08
by Mike-DK
225/55R15 V har samma diameter och samma "load index" som originalstorleken. Du ska därför använda samma däcktryck som rekomanderas för standard däcksstorleken.

Det gör inget att du öker trycket med 0,2-0,3 bar det får bara inte vara mindre tryck i däcken mot det som rekomanderas.

Däck producerar värme genom att däckssidan flexar in och ut samt genom friktion mot vägbanan. ôkes däcktycket kommer däckssidan att "flexa" mindre = lägra temp. och lägra rullmotstand och kanske också sämre väggreb. Detta gäller för gatdäck, för racing däck finns lite andre grejor som påvärkar.

Vet ej om det går att förstå. Har lite svårt att förklara på svenska.

Posted: 2006-04-17 20:25:35
by patand
Jon80 wrote:Newbie varning.. jag tolkar inläggen här ovan, som att man ska öka ringtrycket om man buskör.. rätt uppfattat?
Om du inte har R-däck... då brukar man SÄNKA trycket vid "buskörning" (dvs bankörning). På mina R-däck har jag ca 1,8 bar kalltryck vid slalom och Challenge körning, vid bankörning har jag 1,6 bar och vid gatkörning 2 till 2,2 kilo ungefär...

I övrigt tycker jag Svens rekomendationer låter bra. :)

Posted: 2006-04-18 16:21:13
by Mike-DK
Ända grund att man sänker trycket ved bankörning är att temp:en p.g.a. belastningen kommer att bli mycket högra mot normal körning och dämed ökes också trycket. Om man börjer med "normaltryk" blir slut tempen för hög och man forlorar greb.

Det är också grunden att rekomenderad kaltryck på samma bil med R-däck är lägra mot gatdäck.

Posted: 2006-04-18 19:33:37
by patand
Det är nog sant som du säker Michael. R-däcken vill ju gärna ha högre temperatur än gatdäck. :)

Posted: 2006-04-19 18:38:02
by Zep-924S
Är Porsches däcktrycksmätare något att lita på. Jag har en 87.ans 924s och antar att mätaren är original. Den visar 0,3-0,4 bar mera än de flesta mätare som jag provat på olika mackar här i min hemstad. Jag förlitade mig på den i fjol somras och körde på 2,5 bar enligt den. Däckena har slitits välidigt jämnt och fint. Men man vill ju veta vilket tryck man har i däcken så därför skulle det vara viktigt att ha en tillförlitlig mätare.

Posted: 2006-04-19 18:40:50
by Bathory
Jag skulle då aldrig lita på mätarna på bensinstationerna.
Mig veterligen så finns det endast ett fåtal som är inkalibrerade & det är frågan när det var gjort.
Jämför med en större däckverkstad så får du se hur mkt som skiljer.

Sven

Posted: 2006-04-19 18:41:21
by patand
Trygve, egentligen spelar det ingen roll vad du har för tryck i däcken, bara däcken slits jämnt med det tryck du har och den körning du gör. Så om du fortsätter använda dig av din originalmätare så vet du ju vilket tryck du ska ha för att få en jämn slitagebild.

Posted: 2006-04-19 20:20:18
by hårdrocka´n
men om man har 225/40 fram och 255/40 bak -17" då.

Vad för tryck då?? har inte kollat mina, så jag söker något att jämföra med när jag står
och ska kolla mina däck!!

Posted: 2006-04-19 20:24:25
by Mike-DK
hårdrocka´n wrote:men om man har 225/40 fram och 255/40 bak -17" då.

Vad för tryck då?? har inte kollat mina, så jag söker något att jämföra med när jag står
och ska kolla mina däck!!
Speed och Load index och rulldiameter är samma som original. Rekomendationen är samma som original.