Page 1 of 2
4-hjulsinställning
Posted: 2004-05-20 09:22:07
by patand
Känner att framvagnen behöver ställas in på bilen... men har också sett att bakvagnen nog skulle behöva annan geometri då den käkar upp däcken på insidan (nästan slut i innerkant men fina i ytterkant).
Nu är då frågan om man lämnar in den på 4-hjulsinställning finns det verkligen något de kan ställa in i bakvagnen? Eller blir det bara att de mäter upp den men kan inget ändra?
Om inget kan ändras i bak så verkar det onödigt att betala för en 4-hjulsinställning då kan man lika gärna ta en vanlig framvagnsinställning och spara lite pengar att köpa bakdäck för...
Kanske skulle säga att bilen är en 924 från början... om det har någon betydelse.
Posted: 2004-05-20 12:10:44
by Eddie Varvstopp
Klart att det går! Det som krävs är ett specialverktyg som du kan läsa mer om här
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0 . Jag jorde en hjulinställning men de fick inte in specialverktyget i hålet, men hjulen stod ok så det var ingen fara.
Posted: 2004-05-20 12:19:34
by patand
Eddie Varvstopp wrote:Klart att det går! Det som krävs är ett specialverktyg som du kan läsa mer om här
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0 . Jag jorde en hjulinställning men de fick inte in specialverktyget i hålet, men hjulen stod ok så det var ingen fara.
Låter bra, får hoppas de är riktigt duktiga och bra på den verkstad jag tänkte lämna in på då... och att de har specialverktyg eller slägga/kofot...
Ska nog fråga innan jag lämnar in.... Porsche Center måste väl kunna grejja det annars men då kostar det väl säkert mycket mer... ?! Kan ju inte skada att ringa och fråga Porsche Center iof...
Posted: 2004-05-20 12:27:51
by Eddie Varvstopp
Mitt tips är att ringa runt eller så finns det kanske någon här på forumet som kan tipsa dig om ett ställe nära dig. Killen som ställde min var mycket varsam mot bilen så han ville inte våldföra sig för att få in verktyget, p.g.a. detta fick priset sänkt 300:- som kompensation.
Posted: 2004-05-20 22:45:04
by patand
Någon som kan tipsa om ett ställe nära mig (Bor i Vagnhärad med jobbar i sthlm)? Jag hade annars tänkt lämna in på Trosa Gummiverkstad (Kransesn Gummi) här i Vagnhärad.
Posted: 2004-05-25 21:17:32
by Joakim
Mitt lilla tips är att ringa runt till närliggande gummiverkstäder och fråga om de gör hjulinställningar, och hur de går till väga.
Den nyaste tekniken innebär att de mäter upp hjulen med laser.
Som vanligt ska man passa sig för kaxiga personer som häver ur sig 1500:- innan du hinner säga niotjugofyra.
Ett rimligt pris för en hjulinställning är mellan 700-900kr enligt mina undersökningar, då jag lät jämföra ca 5 gummiverkstäder som hade möjlighet till denna operation.
Posted: 2004-05-26 06:58:06
by Pär Hylander
Att mäta hjulvinklar kräver ingen rymdraketsteknologi, det går lika bra med måttband, vattenpass och skjutmått. Så har firman en flojdig maskin ås är det inte ett argument för högre pris, snarare tvärtom för det kräver lite mindre arbetstid.
Framvagnen liknar vanliga bilar rätt mycket, så det klarar nog alla sådan verkstäder av. Bakvagnen är dock inte alls lik vanliga bilar, så det kräver antingen att dom har erfarenhet 9x4 eller tidigare 911, alterinativt att meken har god ordning på det som sitter innanför pannbenet eftersom det är rätt klurigt, camber och toe-justeringarna påverkar nämligen varandra. Om bilen har normalhöjd och meken påstår att det "inte går att ställa in" bakvagnen så är det sannolikt det där med pannbenet som felar. Justeringarna kan visserligen vara slitna så att det är svårt att få till det, men det borde vara mkt ovanligt på alla icke-tävlingsbilar, för hur vanligt är det att man gör hjulinställningar på gatbilar, inte 5 ggr/år ivf

Posted: 2004-05-26 09:14:14
by patand
Den har ju inte normalhöjd, det är jag rätt säker på... men om meken inte kan ställa in bakvagnen så ska han baskemig inte få betalt för det heller... jag betalar ju inte 4-hjulsinställning för att han ska FÖRSÖKA utan för att han ska GÖRA jobbet. Tack vare forumet så VET jag ju att det går att göra om man bara har rätt verktyg och lite innanför pannbenet...
Klarar de inte bakvagnen så får de bara betalt för framvagnsinställning. Hmmm ska nog ringa och fråga om pris på framvagnsinställning på samma firma... anonymt givetvis så att jag vet vad skillnaden i pris är...
Har tid på onsdag nästa vecka för detta...
Posted: 2004-05-26 09:15:03
by Goran
Hej
Jag gjorde en fyrhjulsinställning hos en däckverkstad med Porsche-erfarenhet, senaste laserhjälpmedel och program. Dem höll på i ca två timmar och tog 850 kr.
För dem som bor i Malmötrakten så heter firman Ringtjänst i Arlöv och ligger alldeles bredvid Burlövs center eller Coop Forum som det heter nu.
mvh
Goran
Posted: 2004-05-26 09:21:56
by patand
Förresten... igår var jag ute och åkte när det regnade, fick för mig att testa att bromsa rejält hårt... då hände något läskigt... ratten nästan slets ur handen på mig... krängde till åt höger...
Provade igen några gånger när jag var beredd, då var det inte så farligt men det som verkar hända är att vänster framhjul låser upp långt före höger och att då ratten slår över åt höger (antar det händer pga höger framhjul bromsas och har bra grepp medan vänster hjul tappat greppet).
På besiktningen för någon vecka sedan så tog bromsarna godkänt jämt så frågan är nu om framvagnsinställningen kan ha något med detta att göra? Kan det vara pga denna som vänster framhjul släpper så lätt i förhållande till höger? Eller beror det på skillnad i däckslitage (det var ju blött ute)? Har dock inte sett någon stor skillnad på framdäcken, har iof inte haft tanken att kolla så himla noga, men de ser ut att vara ungefär lika slitna.
Någon som har idéer elle erfarenhet/kunskap om detta beteende? Är man beredd så är det ingen fara, det är inget jättekast, men första gången det hände och man inte var beredd så var det lite läskigt...
Posted: 2004-05-26 09:33:33
by patand
goc931 wrote:Jag gjorde en fyrhjulsinställning hos en däckverkstad med Porsche-erfarenhet, senaste laserhjälpmedel och program. Dem höll på i ca två timmar och tog 850 kr.
850 spänn! För mig skulle det kosta 1600! Den firma jag lämnar på vet jag inte om de har erfarenhet av Porsche...
Vet någon en bra firma i Nyköping, Södertälje, Stockholmsområdet som är bra på Porsche och som gör 4-hjulsinställningar?
Verkar ju inte som jag har hittat ett bra alternativ med tanke på priset och den tveksamma erfarenheten...
Posted: 2004-05-27 10:00:53
by 944_Driver
patand wrote:Förresten... igår var jag ute och åkte när det regnade, fick för mig att testa att bromsa rejält hårt... då hände något läskigt... ratten nästan slets ur handen på mig... krängde till åt höger...
Provade igen några gånger när jag var beredd, då var det inte så farligt men det som verkar hända är att vänster framhjul låser upp långt före höger och att då ratten slår över åt höger (antar det händer pga höger framhjul bromsas och har bra grepp medan vänster hjul tappat greppet).
På besiktningen för någon vecka sedan så tog bromsarna godkänt jämt så frågan är nu om framvagnsinställningen kan ha något med detta att göra? Kan det vara pga denna som vänster framhjul släpper så lätt i förhållande till höger? Eller beror det på skillnad i däckslitage (det var ju blött ute)? Har dock inte sett någon stor skillnad på framdäcken, har iof inte haft tanken att kolla så himla noga, men de ser ut att vara ungefär lika slitna.
Någon som har idéer elle erfarenhet/kunskap om detta beteende? Är man beredd så är det ingen fara, det är inget jättekast, men första gången det hände och man inte var beredd så var det lite läskigt...
Mycket intressant fråga! Min bil lider lite av samma fenomen, speciellt om vägen är lite spårig. Annars funkar bromsarna bra.
//Magnus
Posted: 2004-05-27 10:06:23
by patand
944_Driver wrote:Mycket intressant fråga! Min bil lider lite av samma fenomen, speciellt om vägen är lite spårig. Annars funkar bromsarna bra.
//Magnus
Jag har inte upplevt något liknande på de andra bilar jag haft både gamla och nya... vad kan det bero på tro... någon som har mer info? Får väl se om det är samma fenomen kvar efter en 4-hjulsinställning.
Posted: 2004-05-27 10:24:29
by patand
Har nu pratat med en firma som heter NB gummi som ligger på Birgerjarlsgatan i stockholm. De skulle ha 300 för att mäta upp bilen och sedan 600 + moms per timme för jobbet... verkar dock väldigt kunniga och seriösa... men huva vad dyrt det kan bli om jobbet tar flera timmar... kom dock överens om att mäta upp bilen först och sedan tillsammans avgöra vad som behöver göras och vad det kan kosta.
Känns som det är värt 300 för att mäta upp den hos dem iaf. Sen får man väl se vad man har råd att åtgärda.
Någon som har erfarenhet av NB Gummi? Eller som har tips på en annan firma med bra pris och kunskaper?
Posted: 2004-05-27 12:32:19
by Pär Hylander
patand wrote:Förresten... igår var jag ute och åkte när det regnade, fick för mig att testa att bromsa rejält hårt... då hände något läskigt... ratten nästan slets ur handen på mig... krängde till åt höger...
Provade igen några gånger när jag var beredd, då var det inte så farligt men det som verkar hända är att vänster framhjul låser upp långt före höger och att då ratten slår över åt höger (antar det händer pga höger framhjul bromsas och har bra grepp medan vänster hjul tappat greppet)..
Har du väldigt felställd cornerweight så kan det bli, ni behöver nog inte fråga varför jag vet.....
Cornerweight (sorry för svengelskan) är hur jämnt bilen står på dom 4 hjulen. I extremfallet kan ni tänka er att bilen nästan bara står med höger framhjul och vänster bakhjul i backen, dom två andra hjulen nästan bara stöttar bilen så att den inte välter omkull, då är det lätt att tänka sig att ena hjulet låser lättare än det andra ( i verkligheten blir det inte så extremt).
Kan t.ex bli så om en slarvig eller klantig person sänkt bilen, och inte fått det lika på alla hjulen