Downforce.. och 968 ställbara vingen
Posted: 2006-04-10 08:57:14
Tjollahopp!
Satt och lekte i helgen med Solidworks och ett AeroFoil (?) program.
AreoFoil programmet kunde rita vingarsprofil (egentligen till för flygplan, men inverterade jag fick jag ju bilvinge
, och sen räkna på 'Lift coeficient'.
Vad jag har förstått med formlerna, så är det vingens projicerade yta framifrånsett som ska in i formeln:
L = Cl * g/2 * V^2 * S
där:
S = projicerade ytan (framifrån?)
Cl = Lift coeficient
g = Luftdensiteten, skall vara 'Rå' tror jag, så 'g' blev lite fel.. alltså inte gravitationen här!!
Och L = Downforce / Liftforce i Newton
Var nöjd som helvete med en dubbel vingprofil, som nästan dubblade enkel vingens Cl, men inte med dubbelt 'Drag' som följd.. Kom till jobbet och fick lite hjälp med att räkna...
... Jösses.... vad besviken jag blev. Vid 'neutralt' vingläge fick jag fram hela... Håll i er nu.. 6Kg tryck vid 90km/h (då farten kvadreras blir det 24kg vid 180
). Stälde om den bakre delen av dubbelvingen, och fick fram 50kg vid 180km/h. Går att ställa på vingen ytterligare dock.
Så frågan är nu då alltså.. Har jag designat min vinge totalt dyng fel, eller blir det inte så mycket downforce från orginalvingen heller? Eller är det jag som helt enkelt inte är något räknesnille? Någon som vet?
Bilder är alltid roliga, här är vingen i fråga, som jag lekt med:
http://echooff.no-ip.com/porsche/test.bmp
Mvh Jon
Ps. Jorrå, har funderingar på att fräsa fram en vinge i aluminium, blir den för tung får jag väll använda den till att gjuta plastvinge med... men det ska ju fungera också..
Edit:!! På bilden ser det ut som luftströmmen kommer nästan i 45-grader ner på vingen.. så är inte fallet.. vindströmmen kommer horisontellt, vid utzoomning syns detta. Det är så att vingen helt sonika påverkar vindströmmarna så att det ser ut som det gör.
Edit2: Vingen får en boost från att sitta ganska nära bakluckan, vilket rentav kan fördubbla effekten.. men runt 20kg @ 90km/h, 80kg @ 180km/h känns väll ändå inte sådär jättemycket? Jädrans kul att pula med siffror å grejer
Satt och lekte i helgen med Solidworks och ett AeroFoil (?) program.
AreoFoil programmet kunde rita vingarsprofil (egentligen till för flygplan, men inverterade jag fick jag ju bilvinge

Vad jag har förstått med formlerna, så är det vingens projicerade yta framifrånsett som ska in i formeln:
L = Cl * g/2 * V^2 * S
där:
S = projicerade ytan (framifrån?)
Cl = Lift coeficient
g = Luftdensiteten, skall vara 'Rå' tror jag, så 'g' blev lite fel.. alltså inte gravitationen här!!
Och L = Downforce / Liftforce i Newton
Var nöjd som helvete med en dubbel vingprofil, som nästan dubblade enkel vingens Cl, men inte med dubbelt 'Drag' som följd.. Kom till jobbet och fick lite hjälp med att räkna...
... Jösses.... vad besviken jag blev. Vid 'neutralt' vingläge fick jag fram hela... Håll i er nu.. 6Kg tryck vid 90km/h (då farten kvadreras blir det 24kg vid 180

Så frågan är nu då alltså.. Har jag designat min vinge totalt dyng fel, eller blir det inte så mycket downforce från orginalvingen heller? Eller är det jag som helt enkelt inte är något räknesnille? Någon som vet?
Bilder är alltid roliga, här är vingen i fråga, som jag lekt med:
http://echooff.no-ip.com/porsche/test.bmp
Mvh Jon
Ps. Jorrå, har funderingar på att fräsa fram en vinge i aluminium, blir den för tung får jag väll använda den till att gjuta plastvinge med... men det ska ju fungera också..

Edit:!! På bilden ser det ut som luftströmmen kommer nästan i 45-grader ner på vingen.. så är inte fallet.. vindströmmen kommer horisontellt, vid utzoomning syns detta. Det är så att vingen helt sonika påverkar vindströmmarna så att det ser ut som det gör.
Edit2: Vingen får en boost från att sitta ganska nära bakluckan, vilket rentav kan fördubbla effekten.. men runt 20kg @ 90km/h, 80kg @ 180km/h känns väll ändå inte sådär jättemycket? Jädrans kul att pula med siffror å grejer
