Page 1 of 1
Isolering i huv..??
Posted: 2006-04-09 18:27:19
by Freddan
Hej.. vet inte om jag stoppat in denna tråd på rätt ställe men jag försöker ändå.
Jo jag vet att jag sett en tidigare tråd om hur det diskuterades i hur man tog bort klistret på insidan av motorhuven som höll isoleringen på plats.
Då är min fråga... är det någon som faktiskt fåttbort det där klistret??? För jag har provat med mycket med det sitter som berget och vägrar lossna, vet någon något sätt förutom att blästra och lacka om???
/Freddan
Posted: 2006-04-09 18:32:45
by Jon80
Trådkapar lite, och skickar in en tilläggs fråga.. Är det någon nackdel att ta bort isoleringen på insidan huven? Min isolering är nämligen lite fult naggad i kanterna.
Mvh Jon
Posted: 2006-04-09 19:49:26
by Chevalier
Skyddar inte isoleringen just lacken från att bli för varm? Kanske inte är så allvarligt, men det känns ju som att den sitter där av en anledning.
Posted: 2006-04-09 20:08:20
by claves
jag har ingen isolerig (orginal så) samt vad är det för nytta med skumgummi som håller gammal olja som brinner bra eller smulas isönder när man tittar på det.
Freddan ta av så mycket skumgummi som möjligt sedan prova med biltemas label off...
ta och prova på en lite bit först.... funkade på min motorplast...
/claves
Posted: 2006-04-09 20:13:25
by emm
Min ser dassig ut med, och jag skulle gärna ta bort det där limmet som ser ut som omålad struktur-tapet, sitter fast som satan!
Posted: 2006-04-09 20:22:23
by Frejkan
Det är nog jag som skrivit och frågat om det förra vintern. Försökte med allt möjligt. Slutade med att jag slipade bort skiten. Inte så bra då det blev ett märke på ovansidan av huven...
Har svårt att tro att det skulle vara så dumt att ta bort isoleringen. En del versioner av 944/968 hade väl inte det original heller?
Posted: 2006-04-09 20:48:17
by Highway
Frejkan wrote:Det är nog jag som skrivit och frågat om det förra vintern. Försökte med allt möjligt. Slutade med att jag slipade bort skiten. Inte så bra då det blev ett märke på ovansidan av huven...
Har svårt att tro att det skulle vara så dumt att ta bort isoleringen. En del versioner av 944/968 hade väl inte det original heller?
Min CS har ingen isolering

Posted: 2006-04-09 21:24:42
by claves
De väger redan så mycket!

Posted: 2006-04-09 21:50:11
by John-Eric
Jag "tvättade" bort isoleringen redan före förra säsongen, med ett 3M medel.
Återkommer här på tråden, i morron med rätt betecknig på medlet.
Posted: 2006-04-10 14:31:45
by John-Eric
Tillbaka enligt löfte.
Medlet är av märket 3M med nummer 08984 LIMBORTTAGARE (1 lit. plåtförp.)
Innehåller ett långsamt avdunstande lösningsmedel för effektiv rengöring.
Kan användas på alla ytor, utom färsk lack, och en del plaster som tex. ABS.
Jag blötte upp isoleringen och lät medlet verka en stund, därefter skrapades
isoleringen bort med en isskrapa, då följer även en del av limmet med,
sedan är det bara att upprepa tills allt är borta. det blir då en yta som
har samma finish som resten lackade ytor.
För att undvika repor använd plastskrapor och mycket trasor. Gummihandskar på!
Jag gjorde min huv på 1.5 timmar, med huven kvar på bilen.Väl plastad front.
Lycka till
Posted: 2006-04-10 16:32:04
by Freddan
Ja det är väl bara att sätta igong med att försöka få bort allt detdär limmet..!!
Label off.. kan ju givetvis köpas på Biltema... men var kan man köpa 3M:s produkter??
Freddan
Posted: 2006-04-10 17:10:50
by John-Eric
Välsorterad färghandel eller företag som jobbar med billack.
Har dom inte i lager, så går det att skaffa.
Detta medel fungerar.