Att trimma en 951, vad gör man egentligen?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
poh
S-Poster
Posts: 106
Joined: 2004-04-13 14:22:22
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholmstrakten
Contact:

Att trimma en 951, vad gör man egentligen?

#1 Post by poh »

Då jag pysslar med Saabturbos på fritiden vet jag en hel del om hur man _inte_ ska trimma, t ex pystrimm och liknande ingrepp.

Nu när jag börjat intressera mig för Porsche undrar jag lite över de trimm som säljs till 951:an.

Ett vanligt trimm tycks inkludera chipp, hårdare wastegate-fjäder och progressiv bränsletrycksregulator.

Nu undrar jag :

Vad brukar chippet göra?
Högre ladd, annan tändkurva, ändrad knackdetektering (ve och fasa!) och annat?

Varför hårdare wg-fjäder? Är effektuttagen så stora att wg:n inte hänger med?

Varför progressiv BTR? Sabbar inte dessa spridarbilden när man trycker på med för högt tryck?

Är det månntro så att Motronic inte kan programmeras om i tillräckligt stor utsträckning så att man måste ta till wg-fjädern och den progressiva BTR:en?

Räcker laddluftkylaren?
Patrik Öhrström
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#2 Post by FekZen »

Tidiga chip som tillverkades av superchips hade bara något uppflyttad turbotryckspärr, så den laddade mer. Idag har man även optimerat tändningen och även till viss del inj-mappen. Man har ställt upp trycket högre och ändrar även varvstopp och tar bort fartspärr.

Det är generellt vad man brukar göra med programmet, finns även mer avancerade grejjer man kan göra.

// FekZen.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
poh
S-Poster
Posts: 106
Joined: 2004-04-13 14:22:22
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholmstrakten
Contact:

#3 Post by poh »

Hur mycket klarar Motronic av egentligen?
Patrik Öhrström
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#4 Post by FekZen »

poh wrote:Hur mycket klarar Motronic av egentligen?
Mer än dem flesta tror, bara för att det är få som behärskar att programera om det, då köper man ett helt nytt eftermarknadssprut istället, nästan i onödan.

Vet tex en M3 E30 Kompressor som det sitter motronic originalbox på , lite annan soppa pump, spridare etc så funkar det. Ger strax över 350 hk. Original är 194 har jag för mig.

// FekZen.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users