Page 1 of 1

Byte av packbox, vevaxel

Posted: 2006-04-07 11:58:36
by Uffe L
Hej!

Håller på med lite allmänt ompackande/ompysslande av en oljeläckande motor (944 -83). Ska dessutom bl.a. byta ut bakstycket på kamremskåpan (det är i 5 delar som det är nu...) vilket innebär att jag måste plocka bort det mesta som sitter framför motorn. Nu lurar jag på följande: Det är ju inte var dag man har så mycket lossat i där och det känns som att jag borde byta så mycket jag bara kan när allt ändå är loss. Kan man byta packboxen som sitter i oljepumpen och tätar mot vevaxeln när man plockat bort det ovan beskrivna eller måste man även plocka bort oljepumpen eller något annat? Tror att det sitter en O-ring där också och jag undrar samma för den. Något annat man bör göra/byta/renovera nere vid främre änden av veven när man har chansen? (Balans/kamaxelpackningar är eller ska bli bytta.)

Tack på förhand!

M.v.h. Ulf

Posted: 2006-04-07 12:21:45
by Erol
Oi...

Jag hakar på denna frågeställning då samma packning läcker på min bil åxå!

Kom igen å ge oss bra tips på hur man byter denna packning enklast!

Mvh Erol

Posted: 2006-04-07 16:22:15
by 944_Driver
Jag har bytt den aktuella packboxen och o-ringen för några år sedan och kan inte minnas att det vara några direkta konstigheter med det. Oljepumpen behövde man iaf inte plocka bort. Jag tror bara det vara att få bort remhjulen och kilen i kilspåret (avbitare att bända med) så kan man plocka ut den där grejen som driver pumpen och lätt komma åt packboxen.

//Magnus

Posted: 2006-04-07 16:26:04
by Fimpan
Bort med alla remmar & remskivor.
Bort med drevet för oljepumpen.
Sen är det bara byta p-boxen.
Glöm inte att momentdra remskivan!
Och föresten lossa inte den stoora bulten till remskivan med muttermaskin!
Kan tydligen bli skador på både remskiva & oljepump.

Posted: 2006-04-07 16:37:10
by Pär Hylander
Det kan vara rätt lurigt att få på själva tätningen, akta så att tätningsläppen inte viker sig! En metod (hydraulikmontagedjungelknep) är att trä upp den på en passande rörstumpe innan och sen föra på den rakt med hjälp av en annan rörbit (lite större) eller en stor hylsa

Posted: 2006-04-07 18:35:25
by Uffe L
Tack ska ni ha! Fullständigt lysande! Det är så gott att slippa riva, titta, konstatera att det inte går utan jättemycket mera mickel och plocka ihop allt (förhoppningsvis utan att ha sönder något på vägen) ogjort! En liten fråga på forumet är allt som behövs! Undrar hur folk gjorde innan internetformunes förlovade tid...? ;) Lite hydraulikmontagedjungelknep fick man sig till livs t.o.m.! :D

Skönt att det går att fixa den tätningen för det känns som sagt som att man vill det när man ändå är där och grejar. Det är ju små pengar och skönt att veta att det är helt tätt och kommer så förbli en lååång tid. Enda tricket nu är att få till ett verktyg att låsa vevaxeln med men det ska inte vara omöjligt precis.

M.v.h. Uffe

Posted: 2006-04-07 22:34:33
by Fimpan
Då ska du ha ett sådant här verktyg för at låsa svänghjulet med!

Går att tillverka själv rätt enkelt.

Posted: 2006-04-07 22:36:27
by 944_Driver
Bor du i norrköping så kan du ju titta förbi garaget någon gång och låna min spärrade startmotor för ändamålet, jag använder den inte så ofta ;) Jag är i stan rätt ofta på helgerna och annars kan jag nog be brorsan gräva fram den åt dig.

//Magnus, 0736-386623

Posted: 2006-04-08 10:11:24
by Uffe L
Fimpan wrote:Då ska du ha ett sådant här verktyg för at låsa svänghjulet med!

Går att tillverka själv rätt enkelt.
Jo, jag har gjort en prototyp i trä av en sådan för att få måtten rätt, den verkar funka bra så den ska bara byggas i metall men Magnus erbjudande om lån av spärrad startmotor låter ännu enklare. :) Jag hör nog av mig, Magnus! :d=:

M.v.h. Uffe