Page 1 of 1

Grövre krängningshämmare

Posted: 2006-04-06 12:53:02
by Peedster
Hallå!

Ni som har testat 951 mot 968CS krängningshämmare vad har ni för åsikter?
Har läst mycket om att det är en väldigt bra uppgradering, men å andra sidan finns det ju ännu bättre grejer för en slant till.

Kommer man nöja sig med CS krängaren eller vilja byta upp sig om ett tag vid bankörning ändå?
Minns att Björn Nilsson skrev att de är för "klena" för bana!?

Andreas Zolnir tillverkar krängare, eller? Läste på rejsa nån gång att han skulle börja "kränga" krängare :lol:

Bilen byggs för bana!

Mvh Peter

Posted: 2006-04-06 13:23:16
by Björn Nilsson
Jepp, Zolnir säljer krängare som är ställbara, den bakre kan ställas mellan 9-45 N/mm.

Jag tycker man ska sätta dit en ställbar iaf så man kan justera balansen. Men först ska ju fjädrarna vara rätt. När man valt fjädrar kan man skaffa sig ett hum om hur kraftig krängaren skall vara.

Mät krängaren fram så kan jag räkna ut hur kraftig 951 VS 968CS är.

Mvh Björn

Posted: 2006-04-06 13:35:59
by Anders Larsson
Björn: Vad är det för nackdel att ha förhållandevis mjuka fjädrar ihop med grova krängare?..om det nu är en nackdel :?

Posted: 2006-04-06 14:02:31
by Björn Nilsson
Anders Larsson wrote:Björn: Vad är det för nackdel att ha förhållandevis mjuka fjädrar ihop med grova krängare?..om det nu är en nackdel :?
Nackdelen är ju att du har en gunghäst när du bromsar, accar. det är väl mest svenssonbilar som har den setupen. Det blir mjukt å fint när det går rakt fram sen kränger den inte som ett sjunkande skepp när det svänger.

Det blir en rätt kraftig krängare om man ska ha mindre roll. Fjäder+krängare= Totala krängmotståndet.

krängaren skall användas för att ta en del av den viktförskjutning som uppstår vid tex sväng å slänga över det på motstående sida.

Fjädern å dämparen är ju till för att hålla däcket i backen så bästa grepp finns.

Men jag kan inte säga exakt vad som kommer hända med köregenskaperna :oops:

/Björn

Posted: 2006-04-06 18:55:49
by Pär Hylander
Anders Larsson wrote:Björn: Vad är det för nackdel att ha förhållandevis mjuka fjädrar ihop med grova krängare?..om det nu är en nackdel :?
Tror det är en rätt amerikansk approach. Jag har det så, vet inte om jag åkt fortare eller långsammare med en europeisk setup så att säga.

Posted: 2006-04-08 17:45:19
by Peedster
Hej igen,

Nu har jag mätt främre krängaren och det borde ju vara samma mått på 968ans, eller?

Men iaf: \_______/ Längd på ändarna är 24 cm, mittdelen är 85cm och övre avstånd mellan ändarna är 110cm.
Krängaren ska vara 25,5mm

Just nu kommer jag köra med 400lb fram och 250lb i bak, samma spec som Magnus Svensson har på sin 968 tror jag. Leda grejer.

Finns det mer info på Zolnirs grejer nånstans?

Mvh Peter

Posted: 2006-04-10 07:54:53
by Björn Nilsson
Peedster wrote:Hej igen,

Nu har jag mätt främre krängaren och det borde ju vara samma mått på 968ans, eller?

Men iaf: \_______/ Längd på ändarna är 24 cm, mittdelen är 85cm och övre avstånd mellan ändarna är 110cm.
Krängaren ska vara 25,5mm

Just nu kommer jag köra med 400lb fram och 250lb i bak, samma spec som Magnus Svensson har på sin 968 tror jag. Leda grejer.

Finns det mer info på Zolnirs grejer nånstans?

Mvh Peter
Vi behöver utväxlingen för krängaren också. Fäster krängaren på bärarmen eller med en droplink till fjäderben? Kan du ta en bild på krängaren också?

Sen slutar vi med Lbs och skriver N/mm :D Lbs x 0,175!

P.m:a Zolnir, han finns på detta forum.

Mvh Björn

Posted: 2006-04-10 08:08:31
by Highway
Peedster wrote:Hej igen,

Just nu kommer jag köra med 400lb fram och 250lb i bak, samma spec som Magnus Svensson har på sin 968 tror jag. Leda grejer.

Mvh Peter
Tjena!

Förra året körde jag på 400lbs fram och 750 bak utan torisionsstavar,, i år blir det samma bak men 550 fram

Posted: 2006-04-10 08:17:22
by Björn Nilsson
Highway wrote:
Peedster wrote:Hej igen,

Just nu kommer jag köra med 400lb fram och 250lb i bak, samma spec som Magnus Svensson har på sin 968 tror jag. Leda grejer.

Mvh Peter
Tjena!

Förra året körde jag på 400lbs fram och 750 bak utan torisionsstavar,, i år blir det samma bak men 550 fram
Det lät bättre! Men som sagt: SLUTA SKRIVA LBS!!!! :lol: Amerikanarnas sjuka enheter vill vi inte ha. Det är N/mm som gäller :wink:

Ha det gött Magnus

Mvh Björn

Posted: 2006-04-10 08:45:49
by Pär Hylander
Jänkarna krachade ju en marssond pga att dom räknat fel bland sina fötter och pund (glömde en korrigeringsfaktor). Inte tusan vill man riskera att åka av och knyckla till bilen bara för att man räknat fel ;-)

Fram för SI-systemet!

Posted: 2006-04-10 09:08:40
by Highway
OK 96 N/MM fram och 130 N/MM bak tror jag det blir :)

Nä se nu till att ni anmäler er till PCS på Knutan,, det är en order!

Posted: 2006-04-10 13:01:02
by Peedster
Måste korrigera mina bakre fjädrar, de är 650 lbs alltså 114n/mm.
Kollade bara på specen först och där stod det 250lbs vilket är 44n/mm och då kanske man inte skulle köra utan torsionsstavarna :S
Men kollade på fjädrarna för jag blev orolig över specen och då stod det 650lbs där iaf! *pust*

Krängaren sitter som orginal i bärarmen.

Bild på krängaren finns här http://www.sanden.nu/images/art/Rbarsused.JPG
Hittade ingen bättre tyvärr...Någon som har?

Mvh Peter