Lossa konstig toppmutter?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

Lossa konstig toppmutter?

#1 Post by Uffe L »

Hej!

Ska byta stötdämpare min 944 från -83. Har vissa problem med de främre. Kruxet är att jag inte får loss toppmuttern. En närmare titt på den visar att den är oval i ovankant, det ser lite ut som att man skruvat på muttern, tagit något specialverktyg och nypt till toppen på den för att få den att nypa mot dämparens gänga. Det ser iofs lite ut som att det inte är muttern i sig som är oval utan som att det sitter en metallring påpressad på muttern men jag får inte bort den så det är nog en del av muttern. En bild hade varit bra men jag har ingen just nu... Tänkte mest om någon känner igen beskrivningen och har tips för hur jag får loss den utan att behöva borra ur dämparen? Har fått riktigt bra tag med nycklar men det släpper inte en millimeter.

Tacksam för tips.

M.v.h. Ulf

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

På beskrivningen låter det helt normal. Har du ett insex-uttag i kolvstångens topp att hålla emot med så den inte snurrar? Ska du kassera dämparen? Isfall kan du hålla emot med rörtång på kolvstången.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#3 Post by Uffe L »

Jodå, det är en 6mm insex och jag får bra tag i den men jag få banne mig inte loss muttern ändå. Har satt insexnyckeln på stora spärrskaftet så jag har bra med kraft men det ger sig inte.

Men det är alltså bara att mosa på som gäller? Jag funderade på om det ens var möjligt att få loss den utan att göra något annat med den först, typ klämma ihop den från andra hållet eller så men det verkar ju lite bökigt om det skulle vara så...

Jag ska kassera dämparen så det går att vålda på alla möjliga sätt men enklast är ju ändå om man lyckas den rätta vägen.

M.v.h. Uffe

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#4 Post by Pär Hylander »

Ok, att det sitter så hårt har jag inte varit med om. Kombination av rostlösare och lite lagom värmning kanske?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#5 Post by spirou944t »

Mutterknack...
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#6 Post by headline »

Det blir nog svårt med mutterknackare...

Värm på muttern rejält, det funkade för mig. Insexen höll inte måttet heller så det blev till att banka i ett nummer större torx!

Lycka till!

//Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#7 Post by Uffe L »

Hej och tack!

Ska väl ge den en match till men som sagt, insex håller sällan för HÖGA moment. Ska prova värme först och främst. Mutterknack har jag ingen. :(

M.v.h. Ulf

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#8 Post by 944_Driver »

Mutterknack har funkat klockrent för mig på flera sådana här fall. Det är ju svårt att få ett stumt tag med vanlig verktyg så man kan hålla emot och då är knacken perfekt till att slå bort det med. Sedan är den ju också trevlig till att dra ihop fjäderspännarna med också.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#9 Post by headline »

Kan nog vid närmare eftertanke hålla med om att det kan funka med smackare till mutterdragare... kan ju inte vara sämre än att man kan ändra sig!

Har ingen men skulle vilja ha en!

//Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#10 Post by Daniel E »

Monterade nyligen väck mina fjäderben och hade samma probs. Gick och köpte en myttermaskin på Biltema och vips var fjäderbenen väck. Jag var dessutom tvungen att vara rädd om kolvstången då dämparen skulle användas igen.
Att värma tror jag inte är någon lysande ide då original topplagring består till stor del av gummi, och metallen leder värmen riktigt bra.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
Lasse
Turbo-Poster
Posts: 611
Joined: 2004-05-06 10:29:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1991
Location: Strövelstorp
Contact:

#11 Post by Lasse »

Ett par bestämda slag med en handslägga. Ev att du spänner den o sen lossar den. WD40 är ett annaty sätt. Det går alltid med lite tålamod.. Lycka till..
Mvh Lasse
Porsche 944 -85B Mogges gamla
Porsche 944 -85b med turbofront. Skrotad
Farsan 944 S2 Cab -90 Såld..
Morsan 944 S -87
Skåne/Strövelstorp

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#12 Post by spirou944t »

Antar att det ser ut ungegär som på bilden, fast jag ha en låsmutter, som
dessutom inte är åttdragen på bilden!
I ditt fall så är det bara lite skitigare/rostigare och det sitter en mutter
med mer skärande gänglåsning.
På andra bilar jag lossat motsvarande så har det gått utan mutterknack,
men då måste man ha en lång insex för att hålla mot att kolvstången som vill vrida sig,
samt en hylsa som sexkanten kan sticka igenom.
Har nog använt en avsvarvad tänstiftshylsa med utvändig sexkant.
Värme går till en viss gräns, sen bränner du gummit i lagringen.

På en golf satt det som bara f*n, men jag skulle ändå byta dämarna på
den så tog jag bort allt från hjulhuset, (lossa dom 4 M8:orna) och satta
upp det i skruvstädet.....såga, såga lite med bågfilen så hade jag kapat av
kolvstången, då gick det att få ordentligt tag.

Jobbar du i Linköping nu?
Ev skulle du kunna låna med dig min lilla kompressor, och en mutterknack!
Vet att du inte har ström i garaget, så det får gå på en fyllning isf..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#13 Post by Uffe L »

Hej!

Tack för alla svar! Låter som att jag får ta med fjäderbenen till någon som har en mutterknack (Erik, du har PM... ;) ) så är saken snart biff som det heter...

Man skulle haft ett garage med el... ...och lyse... och arbetsytor... :)

M.v.h. Uffe

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#14 Post by spirou944t »

Uffe L wrote:Låter som att jag får ta med fjäderbenen till någon som har en mutterknack (Erik, du har PM... ;) )
Du är så välkommen...skall svara snart!

Biff....JA tack!

Hoppas nu bara det lossar....
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]