Page 1 of 1
Ojämnt slitna bromsbelägg
Posted: 2006-04-04 00:14:34
by andersg
Jag håller på och kollar mina bromsok.
På båda oken bak så är de yttre bromsbeläggen ojämnt slitna. De sluttar liksom inåt. Jag antar att det inte bör vara så??
Kolvarna hade rätt position i cylindern, 20 grader. Det hade de däremot inte fram. Där var vinklarna helt fel men beläggen är jämna där.
Kan det vara så att jag behöver byta bromsskivorna?
Posted: 2006-04-04 00:25:25
by sweanders
Kärvar kolvarna? Hur många mil sedan renovering av oken?
Posted: 2006-04-04 00:31:59
by Karl Birgander
osäker på hur oken ser ut på en N/A... är de flytande?
i så fall kan det vara som på flertalet äldre bmw: själva styrningen/bussningen som oket rör sig på som är sliten och flexar.
...fråga inte hur jag vet...
Posted: 2006-04-04 06:29:03
by Jon80
Om jag förstått det hela rätt, så är NA bilar utrustade med flytande enkolvsok, skulle gissa att Karl har rätt angående styrningen, så att själva belägget hamnar snett. Kan vara så att de blev felmonterade kanske? När de väl är lite sned-inslitna, så är det vad jag vet kört att rätta till just de beläggen.
Posted: 2006-04-04 06:49:19
by Karl Birgander
Jon80: precis så är det på bmw belägg iaf. bara att se över bussningar och skaffa nya belägg.
Posted: 2006-04-04 07:37:55
by patand
Föreslår att du köper en repsats till oken av Utzon, kostar inte många pengar och då får du, om jag förstått rätt, nya styrningar b.la

Posted: 2006-04-04 09:08:17
by Karl Birgander
på bmw är detta en populär grej:
http://bavauto.com/assets/product_image ... s/CBUK.jpg
(mina ligger omonterade i ett kuvert i källaren.....

)
Posted: 2006-04-04 12:52:35
by andersg
Jo, det är flytande enkolvsok. De verkar inte rörda på många år. Ganska rostiga. Jag var tvungen att borra ur en av pinnarna som håller beläggen efter att jag slagit änden tjock. Kanske är det så att beläggen inte löpt fritt på pinnarna som gjort det?
Kolvarna ser fina ut. Finns bara rost på den yttre delen som är exponerad.
Någon bussning hittar jag inte. En av glidytorna är dock så nedsliten att det är metall mot metall. Får nog bli rep-kit.
Är det dåligt att köra med så sneda belägg? Skulle man kunna slipa dem jämna? Det är ju ändå ganska mycket kvar på dem.
Posted: 2006-04-04 13:15:03
by Jon80
Problemet är väll att få den som är snedsliten, att löpa rakt. Om du renoverar oken, och bromsar hårt, så får du ju en väldig snedbelastning på styrpinnarna, så risken är väll att du kör sönder oken igen, och får reparera dem nästa gång du byter belägg.