Page 1 of 2

Oljenivå

Posted: 2006-04-03 18:50:03
by Andreas
Hej!

Efter oljebytet i vintras fick jag i lite mycket olja i motorn. Bilen har stått nu i lite mer än 10 veckor utan att motorn varit igång.

När jag nu tittar på oljestickan har jag ungefär 3 mm högre med olja (på stickan) än vad MAX är. På en Volvo är det här bara bra men undrar hur 944:an reagerar.

Tacksam för svar =)

Posted: 2006-04-03 19:40:44
by skillz
Min ligger på samma nivå. Och det är tvärlugnt. Farligare med för mkt olja än för lite då det bildas tryck.
Jag vart själv skeptisk till att det blev lite väl mkt olja i motorn efter påfyllningen på 6.5liter ny olja och stickan visade ca 3mm högre än max.. Men det är bara at tuta och köra.

Posted: 2006-04-03 19:48:12
by Dart
risken är väl att det sätter igen vevhusventilationen. I alla köpguider står det att det är MKT viktigt att oljenivån är precis rätt, inte för mkt och inte för lite. Jag skulle inte chansa, ganska enkel operation att tappa ur lite...

Posted: 2006-04-03 19:57:04
by Andreas
ok, tips på hur man enklast tappar ur lite? Oljepluggen känns inte riktigt lockande. Pumpa ur lite kanske? men verkar rätt knöligt?

Tack för de snabba svaren!

Posted: 2006-04-03 20:14:23
by skillz
Dart wrote:risken är väl att det sätter igen vevhusventilationen. I alla köpguider står det att det är MKT viktigt att oljenivån är precis rätt, inte för mkt och inte för lite. Jag skulle inte chansa, ganska enkel operation att tappa ur lite...

Vad är precis rätt då? Mitt imellan? varför finns min eller max på stickan? hmm...


Är väl bara kolla oljetrycksmätaren den finns där orginal pga av någon orsak, eller hur?.. Och varför skulle den sätta igen vevhusventilationen!?



EDIT: min oljetrycksmätare visade ganska exakt 5 bar med 3mm över max på stickan. Kall olja. Sen när den blivit varm så gick den ner till 2.5bar (förut hade jag 2bar vid tomgång men med denna oljan så ska trycket tydligen ökas med 0.5bar som säljaren sa, vid tomgång) Och vid gullgas så går den precis till 5 bar och inget mer.. Inget knackande och inget strul. Men Det är självklart att man inte ska ha för mycket olja. Det är som sagt farligare med för mkt än för lite.

Posted: 2006-04-03 20:18:29
by emm
Körde omkring en gång med för mycket olja i 944´an (smart verkstadskille som tappade i för mycket olja), rekommenderas verkligen inte!

Posted: 2006-04-04 14:59:42
by 944_968CS
Har dock för mig att vid bankörning bör man ha max eller lite till. Någon som hört detta förut? /Bosse P

Posted: 2006-04-04 15:17:22
by Pär Hylander
emm wrote:Körde omkring en gång med för mycket olja i 944´an (smart verkstadskille som tappade i för mycket olja), rekommenderas verkligen inte!
VAd hände?

Posted: 2006-04-04 15:20:25
by Pär Hylander
skillz wrote:
Dart wrote:risken är väl att det sätter igen vevhusventilationen. I alla köpguider står det att det är MKT viktigt att oljenivån är precis rätt, inte för mkt och inte för lite. Jag skulle inte chansa, ganska enkel operation att tappa ur lite...

Vad är precis rätt då? Mitt imellan? varför finns min eller max på stickan? hmm...


Är väl bara kolla oljetrycksmätaren den finns där orginal pga av någon orsak, eller hur?.. Och varför skulle den sätta igen vevhusventilationen!?



EDIT: min oljetrycksmätare visade ganska exakt 5 bar med 3mm över max på stickan. Kall olja. Sen när den blivit varm så gick den ner till 2.5bar (förut hade jag 2bar vid tomgång men med denna oljan så ska trycket tydligen ökas med 0.5bar som säljaren sa, vid tomgång) Och vid gullgas så går den precis till 5 bar och inget mer.. Inget knackande och inget strul. Men Det är självklart att man inte ska ha för mycket olja. Det är som sagt farligare med för mkt än för lite.
Statiskt tryck av 3 mm olja motsvarar ungefär 0,00025 bar om jag räknar rätt, dessutom mäts trycket på andra sidan överströmningsventilen så det är nog lite svårt att läsa av på oljetrycksinstrumentet även i just din bil ;-)

Posted: 2006-04-04 16:34:39
by Max
Är det riktigt att man ska ha olja så det täcker hela den platta biten av stickan, eller ska man bara ha till det översta strecket?

Posted: 2006-04-04 17:03:43
by Daniel
Den här frågeställningen hara varit uppe innan. LITE för mycket olja spelar verkligen ingen som helst roll, utan det är bara att lugnt köra vidare. Däremot som emm beskriver en rejäl dos för mycket olja är inte bra för någon motor. Jag har varit i samma situation som du beskriver, och gjorde det som jag tycker du ska göra; kör glatt vidare. Det finns tvärtom många som hävdar att våra motorer bara mår bra av en liten skvätt för mycket olja, tex vid entuiastisk kurvtagning....

Posted: 2006-04-04 17:07:19
by Anders Larsson
944_968CS wrote:Har dock för mig att vid bankörning bör man ha max eller lite till. Någon som hört detta förut? /Bosse P
Ja mittemellan verkar inte duga för då kan lampan blinka..jag kör med fullt eller någon milliflisa över strecket när jag åker på banmöte..det går åt en hel del när man varvar hårt varv efter varv så efter en heldag har det sjunkit en bra bit under strecket

Posted: 2006-04-04 19:55:32
by emm
Pär Hylander wrote:
emm wrote:Körde omkring en gång med för mycket olja i 944´an (smart verkstadskille som tappade i för mycket olja), rekommenderas verkligen inte!
VAd hände?
Jag tömde ut 0,8 liter, vad som hände var att motorn segade till och var på g att lägga av, sedan kom det en *poff* och ett enormt svart rökmoln bakom bilen lade sig som värsta rökridå, som man annars tror sig använda i militära sammanhang, detta hände två gånger på vägen till firman, varav jag kollade oljan...

Posted: 2006-04-04 20:18:08
by Adde_k
militära rökmoln är oftast vita ; ) höhö

Posted: 2006-04-20 11:46:22
by Andreas
Hmm, klart skillda åsikter iaf =)
Men vad jag kan tolka av det hela verkar det som om det inte ska vara någon fara att köra med lite för mycket olja.