Oljenivå

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Andreas
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2005-02-08 19:06:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal/Göteborg
Contact:

Oljenivå

#1 Post by Andreas »

Hej!

Efter oljebytet i vintras fick jag i lite mycket olja i motorn. Bilen har stått nu i lite mer än 10 veckor utan att motorn varit igång.

När jag nu tittar på oljestickan har jag ungefär 3 mm högre med olja (på stickan) än vad MAX är. På en Volvo är det här bara bra men undrar hur 944:an reagerar.

Tacksam för svar =)
// Andreas
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]

User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

#2 Post by skillz »

Min ligger på samma nivå. Och det är tvärlugnt. Farligare med för mkt olja än för lite då det bildas tryck.
Jag vart själv skeptisk till att det blev lite väl mkt olja i motorn efter påfyllningen på 6.5liter ny olja och stickan visade ca 3mm högre än max.. Men det är bara at tuta och köra.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

Dart
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2004-04-06 01:05:03
Location: Sthlm / Halmstad
Contact:

#3 Post by Dart »

risken är väl att det sätter igen vevhusventilationen. I alla köpguider står det att det är MKT viktigt att oljenivån är precis rätt, inte för mkt och inte för lite. Jag skulle inte chansa, ganska enkel operation att tappa ur lite...
inte snabbast bara bäst

User avatar
Andreas
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2005-02-08 19:06:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal/Göteborg
Contact:

#4 Post by Andreas »

ok, tips på hur man enklast tappar ur lite? Oljepluggen känns inte riktigt lockande. Pumpa ur lite kanske? men verkar rätt knöligt?

Tack för de snabba svaren!
// Andreas
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]

User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

#5 Post by skillz »

Dart wrote:risken är väl att det sätter igen vevhusventilationen. I alla köpguider står det att det är MKT viktigt att oljenivån är precis rätt, inte för mkt och inte för lite. Jag skulle inte chansa, ganska enkel operation att tappa ur lite...

Vad är precis rätt då? Mitt imellan? varför finns min eller max på stickan? hmm...


Är väl bara kolla oljetrycksmätaren den finns där orginal pga av någon orsak, eller hur?.. Och varför skulle den sätta igen vevhusventilationen!?



EDIT: min oljetrycksmätare visade ganska exakt 5 bar med 3mm över max på stickan. Kall olja. Sen när den blivit varm så gick den ner till 2.5bar (förut hade jag 2bar vid tomgång men med denna oljan så ska trycket tydligen ökas med 0.5bar som säljaren sa, vid tomgång) Och vid gullgas så går den precis till 5 bar och inget mer.. Inget knackande och inget strul. Men Det är självklart att man inte ska ha för mycket olja. Det är som sagt farligare med för mkt än för lite.
Last edited by skillz on 2006-04-03 20:21:56, edited 1 time in total.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#6 Post by emm »

Körde omkring en gång med för mycket olja i 944´an (smart verkstadskille som tappade i för mycket olja), rekommenderas verkligen inte!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
944_968CS
S2-Poster
Posts: 206
Joined: 2004-04-01 08:09:23
Contact:

#7 Post by 944_968CS »

Har dock för mig att vid bankörning bör man ha max eller lite till. Någon som hört detta förut? /Bosse P

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#8 Post by Pär Hylander »

emm wrote:Körde omkring en gång med för mycket olja i 944´an (smart verkstadskille som tappade i för mycket olja), rekommenderas verkligen inte!
VAd hände?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#9 Post by Pär Hylander »

skillz wrote:
Dart wrote:risken är väl att det sätter igen vevhusventilationen. I alla köpguider står det att det är MKT viktigt att oljenivån är precis rätt, inte för mkt och inte för lite. Jag skulle inte chansa, ganska enkel operation att tappa ur lite...

Vad är precis rätt då? Mitt imellan? varför finns min eller max på stickan? hmm...


Är väl bara kolla oljetrycksmätaren den finns där orginal pga av någon orsak, eller hur?.. Och varför skulle den sätta igen vevhusventilationen!?



EDIT: min oljetrycksmätare visade ganska exakt 5 bar med 3mm över max på stickan. Kall olja. Sen när den blivit varm så gick den ner till 2.5bar (förut hade jag 2bar vid tomgång men med denna oljan så ska trycket tydligen ökas med 0.5bar som säljaren sa, vid tomgång) Och vid gullgas så går den precis till 5 bar och inget mer.. Inget knackande och inget strul. Men Det är självklart att man inte ska ha för mycket olja. Det är som sagt farligare med för mkt än för lite.
Statiskt tryck av 3 mm olja motsvarar ungefär 0,00025 bar om jag räknar rätt, dessutom mäts trycket på andra sidan överströmningsventilen så det är nog lite svårt att läsa av på oljetrycksinstrumentet även i just din bil ;-)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Max
S-Poster
Posts: 124
Joined: 2004-04-26 17:19:47
Contact:

#10 Post by Max »

Är det riktigt att man ska ha olja så det täcker hela den platta biten av stickan, eller ska man bara ha till det översta strecket?

User avatar
Daniel
S2-Poster
Posts: 218
Joined: 2004-03-29 13:22:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Flyinge
Contact:

#11 Post by Daniel »

Den här frågeställningen hara varit uppe innan. LITE för mycket olja spelar verkligen ingen som helst roll, utan det är bara att lugnt köra vidare. Däremot som emm beskriver en rejäl dos för mycket olja är inte bra för någon motor. Jag har varit i samma situation som du beskriver, och gjorde det som jag tycker du ska göra; kör glatt vidare. Det finns tvärtom många som hävdar att våra motorer bara mår bra av en liten skvätt för mycket olja, tex vid entuiastisk kurvtagning....
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#12 Post by Anders Larsson »

944_968CS wrote:Har dock för mig att vid bankörning bör man ha max eller lite till. Någon som hört detta förut? /Bosse P
Ja mittemellan verkar inte duga för då kan lampan blinka..jag kör med fullt eller någon milliflisa över strecket när jag åker på banmöte..det går åt en hel del när man varvar hårt varv efter varv så efter en heldag har det sjunkit en bra bit under strecket
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#13 Post by emm »

Pär Hylander wrote:
emm wrote:Körde omkring en gång med för mycket olja i 944´an (smart verkstadskille som tappade i för mycket olja), rekommenderas verkligen inte!
VAd hände?
Jag tömde ut 0,8 liter, vad som hände var att motorn segade till och var på g att lägga av, sedan kom det en *poff* och ett enormt svart rökmoln bakom bilen lade sig som värsta rökridå, som man annars tror sig använda i militära sammanhang, detta hände två gånger på vägen till firman, varav jag kollade oljan...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#14 Post by Adde_k »

militära rökmoln är oftast vita ; ) höhö
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

User avatar
Andreas
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2005-02-08 19:06:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal/Göteborg
Contact:

#15 Post by Andreas »

Hmm, klart skillda åsikter iaf =)
Men vad jag kan tolka av det hela verkar det som om det inte ska vara någon fara att köra med lite för mycket olja.
// Andreas
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]