Page 1 of 1
Centrera koppling, specialverktyg?
Posted: 2006-03-31 09:27:16
by headline
Lyckas inte ladda ner transmissionsdokumentet från den källa jag har (
http://www.cannell.co.uk/Manuals.htm ) så någon här borde veta hur det funkar! Om nån har filen vill jag ha den! Den går att ladda ner men inte öppna nämligen.
Behöver jag centrera kopplingen med något verktyg när jag monterar den eller löser det sig själv?
På nya Saab 9-3 så centreras inget i allafall, bara lägga lamellen på svänghjulet och dra på tryckplattan!
Tack för tips!
Mvh Gustav
Posted: 2006-04-01 11:21:55
by tkgb
det kan nog vara svårt att få i axeltappen i vevaxellagret om det inte är exakt centrerat, även om det säkert inte är omöjligt!
När jag bytte koppling svarvade jag till en rundstång som passade i lagret respektive lamellcentrum.
mvh tommy
Re: Centrere koppling, specialverktyg?
Posted: 2006-04-01 16:02:55
by FSN
headline wrote:Lyckas inte ladda ner transmissionsdokumentet från den källa jag har (
http://www.cannell.co.uk/Manuals.htm ) så någon här borde veta hur det funkar! Om nån har filen vill jag ha den! Den går att ladda ner men inte öppna nämligen.
Behöver jag centrera kopplingen med något verktyg när jag monterar den eller löser det sig själv?
På nya Saab 9-3 så centreras inget i allafall, bara lägga lamellen på svänghjulet och dra på tryckplattan!
Tack för tips!
Mvh Gustav
Den måste centreras. Jag har en sån hemmasvarvad variant liggande i Halmstad. Jag skall ner om 2timmar. Vill du låna så hojta till så tar jag med den till Göteborg.
Posted: 2006-04-01 16:20:16
by 944_Driver
Centrera måste man göra hur man sedan gör det är en annan fråga. På brorsans fd peugeot gjorde jag det med någon gammal pinne eller annat skit jag hitta. På min franska racer gjorde jag det med centreringsverktyg. Lådan hoppa på plats minst lika enkelt på peggen, men det var väl bara tur den gången.
//Magnus
Posted: 2006-04-06 22:04:12
by Tomas
Du kan centrera med axeln i transaxelröret. Alltså den axel som ska sitta mellan koppling och låda. Normalt lämnar man ju kvar den bakåtflyttad och hängande i chassiet när man demonterar kopplingen. Det är bara att dra fram den och centrera med den.