Page 1 of 1

Bromskolvens position i oket, svårtolkad bild!

Posted: 2006-03-31 08:57:16
by headline
Jag får inte ihop det... På bilden nedan (länkat från utzon.se) roterar skivan som om bilen backar. Mina ok sitter bakom hjulcentrum och då backar jag vid det fallet som bilden visar, hur ska det tolkas? Eller är jag ute och cyklar och inte fattar någonting?

Blir det rätt om jag bortser från pilen?

Image
Mvh Gustav

Posted: 2006-03-31 10:41:04
by Kaj
När jag bytte på min (944 -85b) så fick jag samma funderingar ang bilden.
Men jag brydde mig inte om pilens riktning utan bytte det som behövdes och råkade inte ut får några problem alls :)

Posted: 2006-03-31 10:51:17
by Jon80
Hur går det med besiktningarna med dessa uppgraderingar? Funkar det bra, pga besiktningskillarnas okunnighet? ;)

Posted: 2006-03-31 11:24:16
by Göran_J
Hmm, det tänkte jag inte på när jag renoverade mina ok.
Om man vänder bilden upp o ner så tycker jag att det borde bli rätt.

Posted: 2006-03-31 11:26:37
by headline
Nu fattar jag inte vad du menar Jon, kanske var jag otydlig. Jag har inte bytt plats på mina ok eller något sånt. dom sitter där dom ska. Frågan gäller rotationsriktningen på bilden som jag anser vara fel alternativt att jag inte fattar! Några bromsuppgraderingar/positionsändringar har inte gjorts!

Mvh Gustav

Posted: 2006-03-31 11:33:47
by headline
Om man vänder bilden upp och ner blir rotationsriktningen rätt men det skiljer ju i kolvens position om man inte gör det, alltså motsägelsefullt åt vilket håll man än vänder.

Vilken ska man gå på? Ger ju två olika resultat...

//Gustav

Posted: 2006-03-31 12:42:46
by Göran_J
Jag skulle sätta den platta delen så att skivan när den roterar träffar där först.
Alltså borde det urtaget på kolven vara neråt med en vinkel "innåt skivan" på 20 grader.

Maila Utzon och fråga om han kan förklara den här bilden.

Posted: 2006-03-31 13:55:31
by Mike-DK
Kanske man ska se bilden ifrån motorsidan och inte ifrån utsidan av bilen?

Posted: 2006-04-01 19:48:37
by claves
Har en bild från en 911 renoverings bok och bilden är likadan med pilen åt samma håll...

Dock ingnen förklaring till pilen...

Men jag har en tanke kring det ;)

Enda anledningngen att den stämmer är för att motorn ska sitta fram och med en 911 så är ju inte fallet så.. så den bilen måste man backa för att det ska bli rätt...

Försöker bara lätta upp stämminigen!

FÖRSTA MENINGEN ÄR DOCK FÖR ATT FÖRSÖKA HJÄLPA TILL!!!

/CLaves

Posted: 2006-04-02 10:52:06
by Adde_k
jag tror på Mike-DK..

Posted: 2006-04-02 12:49:55
by andersg
Måste man byta packningen i cylindern om man ändrar bromskolvens position?

Jag har hört att det finns risk för läckage annars. Någon som har erfarenhet av detta?

/Anders

Posted: 2006-04-02 15:08:57
by Utzon.se
Göran_J har rätt! Vänd bilden upp o ner så blir det rätt för 944.

Det går ju ut på att trycket från kolven och vridningen från skivan skall jämna ut sig så att man får jämnt slitage. Det märks säkert ingen prestandaskillnad om man struntar i att göra justeringen.
andersg wrote:Måste man byta packningen i cylindern om man ändrar bromskolvens position?

Jag har hört att det finns risk för läckage annars. Någon som har erfarenhet av detta?

/Anders
Om bromskolven är rostig så finns en viss risk att det blir läckage när man ställer in detta. Om jag får välja så tar jag hellre ett bromsvätskeläckage hemma i garaget än på motorvägsavfarten...

Packningssatsen fram innehåller:
Packning, dammtätning, fjäder och instruktion ATE original 200kr

Packningssatsen bak innehåller:
Packning, dammtätning, fjäder, glidytor och instruktion ATE original 150kr