Med vilket moment ska toppen dras?
- headline
- Addict
Med vilket moment ska toppen dras?
Hjälp!!
Ska dra toppen på min 944 NA -85/2 men vet inte med hur mycket!
Det står inte i Haynesboken för det kan tydligen variera...kan inte heller ladda ner mekboken då det tar för lång tid!
Någon som har informationen nära till hands?
Skulle vilja dra den ikväll så jag kan sätta på kamhuset oxå!
Är nog i garaget så om någon har infoN och vågar rinnga så går det utmärkt!
Mvh Gustav 0709-559190
Ska dra toppen på min 944 NA -85/2 men vet inte med hur mycket!
Det står inte i Haynesboken för det kan tydligen variera...kan inte heller ladda ner mekboken då det tar för lång tid!
Någon som har informationen nära till hands?
Skulle vilja dra den ikväll så jag kan sätta på kamhuset oxå!
Är nog i garaget så om någon har infoN och vågar rinnga så går det utmärkt!
Mvh Gustav 0709-559190
- headline
- Addict
Det tog inte speciellt lång tid innan det hade ringt två hjälpsamma herrar med information. Toppen är nu dragen och jag gick på Terrys data:
1: 20Nm
2: 50Nm
3: 90Nm
Svens info om 20Nm + 90 grader + 90 grader (enligt porscheboken) kände jag mig inte riktigt hemma med, får inte riktigt ihop hur mycket det skulle bli men totalt antal vridna grader efter 20 Nm blev inte 180 grader i allafall... kan någon förklara hur det funkar med vinkeldragning?
Summan är i alla fall att hade det inte varit för forumet (och alla som gör det levande) hade jag inte haft en dragen topp och ett leende på läpparna nu när jag går och lägger mig!
KLAAAAAAAAAAASS!!
God natt!
//Gustav
Svens info om 20Nm + 90 grader + 90 grader (enligt porscheboken) kände jag mig inte riktigt hemma med, får inte riktigt ihop hur mycket det skulle bli men totalt antal vridna grader efter 20 Nm blev inte 180 grader i allafall... kan någon förklara hur det funkar med vinkeldragning?
Summan är i alla fall att hade det inte varit för forumet (och alla som gör det levande) hade jag inte haft en dragen topp och ett leende på läpparna nu när jag går och lägger mig!
KLAAAAAAAAAAASS!!
God natt!
//Gustav
Last edited by headline on 2006-03-30 22:08:20, edited 1 time in total.
- gurra
- Sponsor
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Man använder vinkeldragning eftersom i rena siffror kan mer eller mindre Nm gå åt till att vrida muttern om det är skit i gängorna etc, bulten inoljad eller inte osv
Med grader drar man bara med en gradskiva, inga konstigheter alls.
Med grader drar man bara med en gradskiva, inga konstigheter alls.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Andreas
- Carrera-Poster
På vissa nyare bilar åtminstone (Volvo) använder man en kombination. Ex 50 Nm + 90grader. Då drar man först 50Nm med momentnyckel och sedan monterar man en gradskiva och drar 90 grader. (just 90 grader kan man ju dra på känn men principen)
// Andreas
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]
- gurra
- Sponsor
Det är den uppdaterade proceduren även för 944or. (står även i första/andra posten)Andreas wrote:På vissa nyare bilar åtminstone (Volvo) använder man en kombination. Ex 50 Nm + 90grader. Då drar man först 50Nm med momentnyckel och sedan monterar man en gradskiva och drar 90 grader. (just 90 grader kan man ju dra på känn men principen)
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
PCS #6556
- headline
- Addict
Det lustiga är att 20Nm + 50Nm + 90Nm inte motsvarar 20Nm + 90 grader + 90 grader. Det sistnämnda hade resulterat i ett mycket högre moment än de 90Nm som jag nu dratt toppen med. Minns vid ett annat tillfälle då en topp skulle dras och då vågade jag inte dra så långt som det stod att man skulle göra (vinkel alltså). Tog i för kung och fosterland och testade med momentnyckel och den klickade på max 140Nm och då var det en bit till för att rubba skruven. Där kanske man skulle sträcka skruvarna men har inte hittat nån info om att man ska byta pinnskruvarna i 944:an.
Någon som vet vad vinkeldragningen resulterar i för slutmoment?
Mvh Gustav
Någon som vet vad vinkeldragningen resulterar i för slutmoment?
Mvh Gustav
- gurra
- Sponsor
>>Någon som vet vad vinkeldragningen resulterar i för slutmoment?<<
Tanken är att det ska ge rätt anspänningsmoment så att säga.. Sen vad det ger med en momentnyckel är ointressant då det är hela poängen med att dra med vinkel.
Tanken är att det ska ge rätt anspänningsmoment så att säga.. Sen vad det ger med en momentnyckel är ointressant då det är hela poängen med att dra med vinkel.
PCS #6556
PCS #6556
- headline
- Addict
Hur skulle det vara ointressant menar du? Momentangivelser har man ju haft i alla tider på sånt här. Slutresultatet bör ju ge ett lika moment på alla skruvar med vinkeldragning så slutresultatet bör ju bli detsamma!gurra wrote:>>Någon som vet vad vinkeldragningen resulterar i för slutmoment?<<
Jag antar att man vinkeldrar efter ett lågt angivet moment (20Nm) då det ger en säkrare förspänning mellan toppen och blocket oavsett tröga gängor och olika friktion mellan mutterskallar. Det är så jag tolkar det efter ditt första inlägg!
Men hur mycket reellt klämmoment kan det skilja mellan olika muttrar i mitt fall?
Troligtvis är det så mycket att man därför man övergått till vinkeldragning, det förstår jag. Kan det vara 10-15% kanske? Någon skruvförbandsguru som har Bulten nära till hands? (Har för mig att den heter så - skruvförbandsbiblen)
Alltså: Ska jag nöja mig med mina 90Nm dragna eller ska jag lägga på moms för lite tröga gängor, smuts etc? I så fall hur mycket?
Mvh Gustav "got to know" Hedelin
-
- S-Poster
- Telefon: 0730420301
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
[
Tyckte att det var kul att du skrivit "Perry" istället för Terry!
Du behöver inte skämmas, du är absolut inte den första, och säkerligen inte den sista!
Momenten fick jag från clarks garage...
Hade tänkt dra min topp på samma vis...
Även om jag inte är speciellt teknisk så håller jag med Gustav om att det måste ju finnas en anledning till att de ska dras med ett visst antal nm.
Hade 20nm+90 grader + 90 grader slutat i samma moment så hade det ju kunnat kvitta vilket man använder.
Undra om det är någon som förstår mig

Härligt att du fick ihop det!quote="headline"]Det tog inte speciellt lång tid innan det hade ringt två hjälpsamma herrar med information. Toppen är nu dragen och jag gick på Perrys data:
Tyckte att det var kul att du skrivit "Perry" istället för Terry!

Du behöver inte skämmas, du är absolut inte den första, och säkerligen inte den sista!

Momenten fick jag från clarks garage...
Hade tänkt dra min topp på samma vis...
Även om jag inte är speciellt teknisk så håller jag med Gustav om att det måste ju finnas en anledning till att de ska dras med ett visst antal nm.
Hade 20nm+90 grader + 90 grader slutat i samma moment så hade det ju kunnat kvitta vilket man använder.
Undra om det är någon som förstår mig

Nu kanske...
-
- Addict
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
Problemet med momentdragning som redan klargjorts är att finns för många osäkerhetsfaktorer, skitiga gängor, olika smörjmedel etc. Har man inte koll på detta är det bättre att dra åt lite först så man har anläggning och sedan vinkeldra för att få rätt sträckning i skruven. Drar du 90 grader sträcks skruven 0,25 mm om det är 1mm stigning på gängan oavsett om du har oljat den eller den är lätt rostig, 0,25 mm kan sedan rätt lätt räknas om till en spännkraft om man kan lite hållfasthetslära och har data på skruv och material.
//Magnus
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- headline
- Addict
Sorry Terry för namngrodan! ändrade mitt inlägg!
Frågan som kvarstår är givetvis inte lättbesvarad och det är lite vad jag fiskat efter: Mellan tummen och pekfingret, hur mycket kan det diffa mellan skruvarnas klämkrafter när man går på moment och inte vinkeldrar?
Hur allvarligt kan det vara, jag är inte orolig i alla fall men rent hypotetiskt kan det ju skita sig med blåst packning tex.
/Gustav
Frågan som kvarstår är givetvis inte lättbesvarad och det är lite vad jag fiskat efter: Mellan tummen och pekfingret, hur mycket kan det diffa mellan skruvarnas klämkrafter när man går på moment och inte vinkeldrar?
Hur allvarligt kan det vara, jag är inte orolig i alla fall men rent hypotetiskt kan det ju skita sig med blåst packning tex.
/Gustav
- FSN
- Raceputte
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Min ringa erfarenhet säger mig att det är betydligt vanligare med grundmoment och vinkeldragning i två steg än med bara moment vid dragning av toppar.headline wrote:Sorry Terry för namngrodan! ändrade mitt inlägg!
/Gustav
Att ens försöka sig på en gissning på din fråga om hur mycket det kan diffa är tjänstefel, helt omöjligt att svara på men jag läste på lite i Bultbibeln för ett par månader sen då vi hade lite momentproblem på jobbet. Har för mig att det kan skilja 30% på "sträv" och ordentligt kladdig skruv men ta den siffran med en stor nypa salt.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
- headline
- Addict
- Nilsson
- S-Poster
- Bilmodell: 944 turbo
Re: Med vilket moment ska toppen dras?
Väcker liv i en gammal tråd.
Ska dra toppen på min 951 -86 och tänkte vinkeldra den, tittade i verkstadshandboken och fastnade vid en text som finns i metoden som säger "Applicable in conjunction with 12 mm high nut and new washer".
De jag har är 10 mm höga och av hållfasthetsklass 10, har man infört nya muttrar av denna anledning?
Min fundering om vad som kan vara ett problem är att skillnaden i gänglängd påverkar resultatet av den första momentdragningen, som sen går med som följdfel vid de två vinkeldragningarna. Den högre muttern borde även vara bättre när det gäller att hålla förspänningen.
Anledningen att jag undrar är att det tar ett tag att få fram dessa nya muttrar.... om de nu verkligen behövs.
Ska dra toppen på min 951 -86 och tänkte vinkeldra den, tittade i verkstadshandboken och fastnade vid en text som finns i metoden som säger "Applicable in conjunction with 12 mm high nut and new washer".
De jag har är 10 mm höga och av hållfasthetsklass 10, har man infört nya muttrar av denna anledning?
Min fundering om vad som kan vara ett problem är att skillnaden i gänglängd påverkar resultatet av den första momentdragningen, som sen går med som följdfel vid de två vinkeldragningarna. Den högre muttern borde även vara bättre när det gäller att hålla förspänningen.
Anledningen att jag undrar är att det tar ett tag att få fram dessa nya muttrar.... om de nu verkligen behövs.
Leksak: Porsche 944 turbo