Page 1 of 1

rotor byte!?

Posted: 2006-03-21 21:04:02
by claves
Funderar om man ska låsa skruven till rotorn med loctite med tanke på att det är så från fabrik...

Men läser jag clarks garage manual så verkar det som att man kan skippa det...

Fråga är vilken hårdhet man ska använda...

/CLaves

Posted: 2006-03-21 21:10:35
by 944_Driver
Skulle jag göra det (kör utan nu) skulle jag köra med svagaste sorten, det är ju inte direkt skitkul att inte få bort den nästa gång...

//Magnus

Posted: 2006-03-25 19:37:13
by claves
vilket är bytesintervallet på en fördelare och rotor?

/Claves

Posted: 2006-03-25 20:22:12
by 944_Driver
När de är slitna? 15k mil? (de såg riktigt illa ut på min ena bmw efter 27k mil iaf)

//Magnus

Posted: 2006-03-25 22:14:57
by claves
Jag hittade lite info att varje gång man byter stift ska man kolla dem alternitiv byta...

Och enligt sanden byter man stift när man byter kamrem så var 8000 mil är väl intervallet då...

/Claves

Posted: 2006-03-26 00:33:20
by 944_Driver
Du byter väl stift oftare än 8000 mil iaf? Jag skulle säga 1500-3000 mil för stiften.

//Magnus

Posted: 2006-03-26 13:10:34
by claves
har inte kört bilen så mycket än som 1500mil... förstod på sanden när man byter kamrem byter man stift... men det är kanske oftare än så... har inte tänkt på det...

Då är väl kolla rotor intervaller en?

Sen så när jag fick av rotorn vilker satt som berger hade den en brun genomskilnig massa som stelnat som satt mellan axlen och rotor.. vilken gjorde det svårt att ta av den... efter att den var renskrapad trillade rotorn på plats...

Det var inte locktite så frågan om det var fett som satt där då man monterat den engång...

/Claves

Posted: 2006-04-29 16:03:17
by jerker67
Ställer man tändning genom att lätta på Torxbulten i kamaxeln???? 8V

Posted: 2006-04-29 20:06:18
by 944_Driver
Det gör man inte. Tändningen styrs av databoxen och ska du ändra på den får du byta chip.

//Magnus

Posted: 2006-04-30 17:56:10
by hairy
rotorn sitter som satan utan locktite