Page 1 of 2

Hur ska tändkablarna sitta? (AKUT! =)

Posted: 2006-03-20 16:43:04
by AndreasNyström
Hej!.. Köpte nya tändkablar idag (Bosch för 76:-/st), och tänkte mig inte för när jag drog bort de gamla..
Jag tänkte att jag skulle komma ihåg hur de satt, men nu drog jag bort dom i fredags, och skulle sätta i dom idag...

Jag kommer dock inte ihåg hur de satt!. Bilen startade iaf inte när jag testade med min koppling:

A -> 1
B -> 3
C -> 4
D -> 2

Någon som vet?..

Posted: 2006-03-20 18:06:03
by AndreasNyström
Irriterande när man har gnista, och det luktar bensin om bilen.. Ingen som har lust att springa ut och kolla? :)

Posted: 2006-03-20 18:58:31
by magnusb
Så här sitter de på min 931a

Posted: 2006-03-20 19:25:32
by AndreasNyström
Tack!. Verkar ju som kablarna sitter rätt.. mystiskt. Kan det vara tändinställningen som ändrat på sig måntro?.. men den borde ju gå igång iaf då tycker man, men gå dåligt..

Posted: 2006-03-20 20:33:18
by magnusb
Plocka ur samtliga stift och se till så de ej är blöta av soppa. Blås rent, plocka tillbaks och veva igång bilen utan att gasa...

Och batteriet är väl fulladdat? Har man vevat en stund utan resultat kan det bli lite svagt. Speciellt om stiften surat till.

Posted: 2006-03-20 20:48:09
by AndreasNyström
jo får testa att rengöra stiften igen.. så knöligt att komma åt bara.

Har en starthjälp som funkar skitbra.. man laddar upp den i vägguttaget, och kopplar till batteriet. Den klarade iaf av 20minuters startförsök utan att att bara gå ner en lysdiod utav 6 (som är fullladdat) =)

Posted: 2006-03-21 09:06:37
by headline
Har du tuggat i 20 minuter..?? Känns lite onödigt att slita på framför allt startmotorn så länge. Startar inte bilen efter 5 minuter så lär den inte starta efter 20 heller. Kolla så att rotorn pekar 1:ans tändkabel när 1:ans kolv står i toppen. Kolla på svänghjulsmarkeringen alternativt kamhjulet (bakom plåtkåpan). Kolla att kablarna verkligen sitter rätt med tändföljden enligt ovan. Du har inte haft loss fördelaren eller? Gick bilen bra innan eller har den stått eller så?

Mvh Gustva

Posted: 2006-03-21 15:41:10
by AndreasNyström
Jag testade i typ någon minut.. gick och fixade lite med tändkablar osv alltså. Drog inte på startern i 20minuter i ett sträck :)

Vet inte om tändstiften är paja nu.. hörde att om stiften går blöta, så går de nästan direkt. Så jag har skaffat nya tändstift igen, och ska återigen testa. Annars får jag bogsera den till verkstaden.

Posted: 2006-03-21 17:28:53
by magnusb
AndreasNyström wrote:Jag testade i typ någon minut.. gick och fixade lite med tändkablar osv alltså. Drog inte på startern i 20minuter i ett sträck :)

Vet inte om tändstiften är paja nu.. hörde att om stiften går blöta, så går de nästan direkt. Så jag har skaffat nya tändstift igen, och ska återigen testa. Annars får jag bogsera den till verkstaden.
Hmmmm... :? Har aldrig hört talas om att stift skulle gå sönder pga att de surat till. Det behöver du nog inte oroa dig för! Se till så de är torra och rena bara!

Posted: 2006-03-21 18:40:16
by AndreasNyström
Det var något om överslag i elektroden när det blev blött..
Ska testa mer.. men idag är jag trött på strulade bilar =)

Posted: 2006-03-21 21:09:38
by claves
Kapar tråden lite... hur sitter tändkablarna på en 944 turbo?

/Claves

Posted: 2006-03-23 19:15:49
by glasspinne
andreas kolla vart rotorn pekar när 1ans cylinder (den längst fram) är i topp om den pekar mot din tändkabel mot cylinder nr 1 och den ändå inte startar så vrid motorn ett varv och kolla vart rotorn pekar då, sätt sen dit tändkabel nr 1 där rotorn är. Du kan även ha satt tändkablarna moturs (tror rotorn går medurs) och då funkar det inte heller så bra.

Posted: 2006-03-26 10:26:38
by Millen
Magnus... Så sitter dem inte på min 931 :S. Sitter dom inte likadant på 81orna eller sitter mina fel? Kan en bil med felkopplad ordning på kablarna funka ändå?

Posted: 2006-03-26 12:48:08
by magnusb
Millen wrote:Magnus... Så sitter dem inte på min 931 :S. Sitter dom inte likadant på 81orna eller sitter mina fel? Kan en bil med felkopplad ordning på kablarna funka ändå?
Bra fråga... Jag skulle bli förvånad om det skulle skilja mellan modellerna. Tändföljden bör vara den samma men kan man sätta rotorn på olika sätt kan jag tänka mig att 1:an kan hamna på lite olika ställen. Bäst att kolla (som föreslagits tidigare att) att 1:ans kolv är i topp då rotorn pekar mot denna cylinder/tändkabel.

Posted: 2006-03-26 13:20:10
by Millen
Hmmm men hur funkar allt...? Den tänder väll 1342? Går tändkablarna 1,2,3 och 4 i klockans riktining på fördelarlocket?
Ge mig en lektion tack! :)