Hej!
På något sätt ger tändningslåset ingen ström till tändspolen och resten av tändningssystemet. Om man lirkar lite med nyckeln går det ibland, men oftast får bara startmotorn och resten av elsystemet ström. Måste jag byta hela tändningslåset (alternativt montera startknapp) eller räcker det med att byta startcelluid, brytare till tändningslåset eller något i den stilen?
Ingen ström till tändsystemet.
- Anton N
- Turbo-Poster
- Posts: 586
- Joined: 2004-05-14 16:47:56
- Bilmodell: MX-5
- Årsmodell: 1992
- Location: Halmstad
- Contact:
Ingen ström till tändsystemet.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Borde väl vara schabbel i tändlåset eftersom du får det att fungera om du lirkar lite. Väl?
Startknapp är väl inget alternativ sålänge startmotorn får ström.
Vill du göra det enkelt för dig kan du ju montera ett vanligt 30/85/86/87-relä till tändspolen och till t.ex. instrumentbelysningen =). Kanske ingen kanonlösning på sikt, men då kan du ju köra med bilen tills vidare iaf!
Mvh Mattias
Startknapp är väl inget alternativ sålänge startmotorn får ström.
Vill du göra det enkelt för dig kan du ju montera ett vanligt 30/85/86/87-relä till tändspolen och till t.ex. instrumentbelysningen =). Kanske ingen kanonlösning på sikt, men då kan du ju köra med bilen tills vidare iaf!
Mvh Mattias
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
- Anton N
- Turbo-Poster
- Posts: 586
- Joined: 2004-05-14 16:47:56
- Bilmodell: MX-5
- Årsmodell: 1992
- Location: Halmstad
- Contact:
Borde jag inte kunna koppla en sladd ifrån batteriets pluspol och en ifrån tändspolens pluspol som möts i en vippströmbrytare inne i bilen? På så sätt kan jag ju ge tändspolen ström i det kritiska startögonblicket för att sedan sluta ge extra ström när bilen väl har startat.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
-
- NA-Poster
- Posts: 25
- Joined: 2004-04-09 23:09:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppsala
- Contact:
- Anton N
- Turbo-Poster
- Posts: 586
- Joined: 2004-05-14 16:47:56
- Bilmodell: MX-5
- Årsmodell: 1992
- Location: Halmstad
- Contact:
Hur går jag tillväga för att montera ett relä? Vilka kablar skall kopplas till det osv?
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
- Magnus Åkerqvist
- S2-Poster
- Posts: 248
- Joined: 2004-03-29 11:40:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Hässleholm
- Contact:
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Kanske är det bara jag men... Vore det inte bättre att bota orsaken istället för att krångla till det med reläer och annat?
Det är inte direkt hjärkirurgi att byta "kontaktbleck/brytare" i botten på tändningslåset!
Börja med att koppla ur batteriet!
Sticker man in huvet under instrumentpanelen så går det nog att lista ut var den sitter om man kikar var tändningslåset slutar. Där sitter en multikontakt, lossa den. Under multikontakten sitter kontaktblecket/brytaren, lossa en skruv på sidan av den så går den att plocka ut!
Delen kan inte kosta mer än 150spänn på VW-handlaren! Och det är nästan gratis att sticka in huvet och kolla runt lite!
Lycka till hur du än väljer att lösa det, Anton! Jag kan bistå med lite bilder från min 924 för att förklara bättre! (Iaf i slutet på veckan när jag kommer ut i garaget igen!)
Mvh
Magnus
Det är inte direkt hjärkirurgi att byta "kontaktbleck/brytare" i botten på tändningslåset!
Börja med att koppla ur batteriet!
Sticker man in huvet under instrumentpanelen så går det nog att lista ut var den sitter om man kikar var tändningslåset slutar. Där sitter en multikontakt, lossa den. Under multikontakten sitter kontaktblecket/brytaren, lossa en skruv på sidan av den så går den att plocka ut!
Delen kan inte kosta mer än 150spänn på VW-handlaren! Och det är nästan gratis att sticka in huvet och kolla runt lite!
Lycka till hur du än väljer att lösa det, Anton! Jag kan bistå med lite bilder från min 924 för att förklara bättre! (Iaf i slutet på veckan när jag kommer ut i garaget igen!)
Mvh
Magnus
- Anton N
- Turbo-Poster
- Posts: 586
- Joined: 2004-05-14 16:47:56
- Bilmodell: MX-5
- Årsmodell: 1992
- Location: Halmstad
- Contact:
Tja Magnus!
Jag kom också fram till det efter att ha pratat med en bilelektriker idag. Tänkte åka in till VAG imorgon och köpa delen.
Tack för hjälpen!
Jag kom också fram till det efter att ha pratat med en bilelektriker idag. Tänkte åka in till VAG imorgon och köpa delen.
Tack för hjälpen!
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
Who is online
Users browsing this forum: No registered users