Page 1 of 1

Rök framför höger framhjul vid Defrost..

Posted: 2006-03-20 07:42:21
by Jon80
Har ju redan fått formidabel hjälp med kopplingsproblemet jag haft..

Men ett annat fenomen som uppstod vid helgens garage-rejs var att när bilen blivit varmkörd, och man satt bakom den förmodade ratten (som är urplockad) och fingrade på alla reglage och bara njöt. Så petade jag in Defrosten, en kort stund och släpte upp den ganska snabbt... varpå Svågern som var med började småfnissa och menade på att det rök från motorutrymmet.

Det slutade ryka direkt när jag släppt upp defrosterknappen (alltså stängt av den) så jag trodde han drev med mig. Tryckte in den igen, och jorrå.. det kom en ordentlig puff från framför höger hjulhus. Dock inga missljud eller rem-tjut.

Försökte kolla med lampa men kunde inte hitta vartifrån det rök, och röken upphörde efter några sekunder, så jag lyckades inte hitta felet. Men sitter inte AC-pumpen framför högerframhjul? Någon som vet om den blir belastad vid Defrost? Eller vad skulle annars felet kunna vara?

Posted: 2006-03-20 08:01:19
by headline
Verkar lustigt, däremot sitter AC-kompressorn vid vänster framhjul på NA i alla fall. Tror det är samma på turbo. Detfosterknappen är inte elrutan utan mycket luft på rutorna eller hur? Var det ånga?

Mvh Gustav

Posted: 2006-03-20 08:26:16
by Jon80
headline wrote:Verkar lustigt, däremot sitter AC-kompressorn vid vänster framhjul på NA i alla fall. Tror det är samma på turbo. Detfosterknappen är inte elrutan utan mycket luft på rutorna eller hur? Var det ånga?

Mvh Gustav
Någon sorts kompressor aktigt sitter vid högerframhjul, ganska tunn rem.
Är som du säger, inte elbakrutan, utan mycket luft till framrutan. Ska tillägga att när man trycker in knappen börjar det ju blåsa väldigt mycket, och röken kom _inte_ fram när jag bara drog på max fläkt, utan bara när defrosterknappen trycktes in.

Posted: 2006-03-20 09:01:06
by patand
Inte helt omöjligt att defrosterknappen aktiverar ACn. ACn har ju den funktionen att den avfuktar luften och inte bara kyler... avfuktad luft tar väldigt snabbt bort imma på rutorna t.ex. I min storbmw brukar jag slå på ACn ibland istället för att trycka på defrosterknappen när det är mycket imma på rutorna, går mycket fortare att få bort den då än med bara varmluft.

Posted: 2006-03-20 09:57:07
by claves
Enda gången min bil rykt är när inte kåpan till toppen (där porschetexten står) inte satt på riktigt eller rättare sakgt inte packningnen höll.... kom lite lite olja som droppa på grenröret....

Kondens från insidan av huven som droppat ner på motorn kanske...

tar du av ratten inför vinter förvarigen?

/Claves

Posted: 2006-03-20 10:04:25
by Jon80
Fast det slutade att ryka när jag trykte ut knappen, och började igen när jag tryckte in den, sen så rök det inte uppifrån (som om något droppade) utan lite snett underifrån, rök så att det även kom rök in i hjulhuset. Röken luktade för övrigt inte bränt (om det är av betydelse?)
ACn har inte funkat något värst (förra sommaren alltså)

Har plockat av den gamla ratten, för att sätta dit en 'rejs' ratt, när nu den dyker upp :)

Posted: 2006-03-20 14:28:41
by spirou944t
Jon80 wrote:Någon sorts kompressor aktigt sitter vid högerframhjul, ganska tunn rem.
=Servopumpen

Posted: 2006-03-20 15:14:46
by Jon80
Å F-n.. kanske inte så konstigt att de inte rök ifrån den då *haha* :)
Vad tusiken kan det vara då som rök. Röken kom upp ungefär där motorn för ljusautomatiken sitter. Lite mer mot mitten av bilen, men typ runt där.

Nu blev jag ju faktiskt lite mer orolig än förut :S