Page 1 of 2

Hjälp! Bilen ur ide, kopplingen tar inte!

Posted: 2006-03-18 01:20:44
by Jon80
Var ute i vårsolen och startade igång porschen idag. Bilen har stått stilla ganska länge, då jag inte ville starta den när vi haft -15 gradiga nätter.

Till min fasa så upptäkte jag att kopplingen inte tog som den skulle!!
När jag trycker ner kopplingen får jag ett missljud, som måste bero på att det slirar lite, och när växeln läggs i hoppar hastighetsmätaren igång, och de upplyfta bakdäcken snurrar!! Kopplingen fungerade till 100% senast jag hade igång bilen.

Jag varmkörde bilen ordentligt, utan att felet släppte. Bilen är helt upphissad, så däcken ger inget speciellt motstånd.

Vad kan vara felet?! All hjälp motages gärna..

Mvh en förtvivlad Jon

Posted: 2006-03-18 01:28:29
by sweanders
Förmodligen kopplingens slavcylinder som är kass, prova att byta packningar i den. Kostar under en hundring för en packningssats.

Posted: 2006-03-18 07:32:34
by Jon80
Okay, har alltså pajat utan att jag rört bilen? Är det svårt att byta denna packning?

Edit: Kollade clarks Garage för lite konsultation, där står det om att man ska lufta kopplingen.. vad är det för olja däri? Verkar på Clarks Garage som om det är bromsvätska där?

Det skulle kunna förklara mitt fel isådana fall, för jag har ingen bromsvätska kvar i systemet, då alla bromsok är borta.

Posted: 2006-03-18 09:08:28
by Pär Hylander
Du har säkert hittat förklaringen! Det är bromsvätska i kopplingen

"Grattis" till behovet att lufta koppling ;-), det är det mest hårslitande man kan försöka sig på en 944.... :-))

HAr du tryckluft? Isåfall rekommenderar jag att fixa en hjulventil som du sätter i behållarlocket, sätt ett buntband mellan huvucylinder och behållare och trycksätt till ca 1,5 bar (obs, inte mer.... du får justera ner tryckregulatorn på kompressorn). På så vis att du trycka ner bromsvätska i kopplingen när du luftar. F ö en rätt bekväm metod när man ska lufta bromsar oxo.

Posted: 2006-03-18 09:10:10
by Dan Winberg
Jon80 wrote:Okay, har alltså pajat utan att jag rört bilen? Är det svårt att byta denna packning?

Edit: Kollade clarks Garage för lite konsultation, där står det om att man ska lufta kopplingen.. vad är det för olja däri? Verkar på Clarks Garage som om det är bromsvätska där?

Det skulle kunna förklara mitt fel isådana fall, för jag har ingen bromsvätska kvar i systemet, då alla bromsok är borta.
Det är väl två helt olika slutna system?, eller är jag helt borta och cyklar, däremot kan jag hålla med om att det är liknande vätska i båda systemen.

Posted: 2006-03-18 14:39:32
by Maxx
Dan Winberg wrote:
Jon80 wrote:Okay, har alltså pajat utan att jag rört bilen? Är det svårt att byta denna packning?

Edit: Kollade clarks Garage för lite konsultation, där står det om att man ska lufta kopplingen.. vad är det för olja däri? Verkar på Clarks Garage som om det är bromsvätska där?

Det skulle kunna förklara mitt fel isådana fall, för jag har ingen bromsvätska kvar i systemet, då alla bromsok är borta.
Det är väl två helt olika slutna system?, eller är jag helt borta och cyklar, däremot kan jag hålla med om att det är liknande vätska i båda systemen.
Det är samma vätskebehållare och därför samma vätska i både broms- och kopplingssystemen.

Posted: 2006-03-18 15:47:20
by Notch
Bara för att bakhjulen snurrar när kopplingen är nedtryckt behöver inte betyda att kopplingen inte kopplar ur. Eftersom det inte finns något motstånd som "håller fast" bakhjulen är det vanligare att de snurrar än att de inte gör det. Jag skulle hissa ned bilen och testa innan jag börjar rota med kopplingen.

Posted: 2006-03-18 16:14:05
by skillz
Maxx wrote:
Dan Winberg wrote: Det är väl två helt olika slutna system?, eller är jag helt borta och cyklar, däremot kan jag hålla med om att det är liknande vätska i båda systemen.
Det är samma vätskebehållare och därför samma vätska i både broms- och kopplingssystemen.
Hmm.. min kopplingspedal funkar inte alls efter denna vinter som den stått.. medans bromsarna funkar kanon utan glapp.

Vad kan vara fel i mitt fall?

Posted: 2006-03-18 19:14:06
by Jon80
Notch wrote:Bara för att bakhjulen snurrar när kopplingen är nedtryckt behöver inte betyda att kopplingen inte kopplar ur. Eftersom det inte finns något motstånd som "håller fast" bakhjulen är det vanligare att de snurrar än att de inte gör det. Jag skulle hissa ned bilen och testa innan jag börjar rota med kopplingen.
I mitt fall.. Jo ;)
Går tex inte att få i femman fastän att kopplingen trycks ner, men om jag tar i lite så kuggar 4:an i, och får snurr på dem, sen går 5:an i lätt. Dessutom har bilen inte betett sig vid tidigare 'garage-rejs'.

Går det att få kopplingen att ta hjälpligt genom att fylla på bromsvätska, och pumpa med pedalen? Har nämligen tryckluft på jobbet, 1 mil bort.. och när man bor i sveriges trafikljustätaste stad, är det inte att tänka på att åka på en växel :roll:

Posted: 2006-03-18 19:21:57
by Karl Birgander
Jon80 wrote: Går det att få kopplingen att ta hjälpligt genom att fylla på bromsvätska, och pumpa med pedalen? Har nämligen tryckluft på jobbet, 1 mil bort.. och när man bor i sveriges trafikljustätaste stad, är det inte att tänka på att åka på en växel :roll:
nu vet jag inte om det funkar att göra som du föreslår, men du har ju inte så långt till biltema karlstad och en sådan: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76454
även smidigt att ha vid banan för att justera när man släppt ut för mycket tryck...

Posted: 2006-03-18 20:33:06
by Pär Hylander
Jon80 wrote: Går det att få kopplingen att ta hjälpligt genom att fylla på bromsvätska, och pumpa med pedalen? Har nämligen tryckluft på jobbet, 1 mil bort.. och när man bor i sveriges trafikljustätaste stad, är det inte att tänka på att åka på en växel :roll:
Den är väldigt svår att lufta beroende på att röret går först upp och sedan ner till kopplingen, det ansamlar sig luft det uppochnedvända röret som är svårt att spola ur och man inte får till ett rejält flöde. Det går inte att pumpa så fort med kopplingspedalen tror jag. Vet att en del lyckas pumpa in bromsvätska baklänges (underifrån) m h a oljekanna, men jag har aldrig lyckats. Däremot har jag lyckats genom att ta en skruvkork som passade på behållaren, skära loss hela toppen på den. Sprätta upp en cykelslang och klämma fast den med den skurna skruvkorken med ventilen uppåt. Sen pumpar man upp en bula på slangen (med cykelpump) så att den rymmer en eller ett par dl luft. Därefter luftar man vid kopplingscylinder. I bästa fall blir det så bra drag i vätskan att den drar med sig luften ut. Behållaren är alltså typ halvfull med bromsvätska eller så.

Posted: 2006-03-19 02:30:11
by Adde_k
Jag vet vem vi kommer att få se i rutan när Bosse Bildoktor går i pension ;)

Posted: 2006-03-19 10:41:27
by Magnus Åkerqvist
När jag bytte vätska på min bil så körde jag med en tryckluftsdriven sug man sög på nipplen bara.. tog inte många sekunder att lufta kopplingen med den bild:
Image

Posted: 2006-03-19 12:49:54
by Dan Winberg
Maxx wrote:
Dan Winberg wrote: Det är väl två helt olika slutna system?, eller är jag helt borta och cyklar, däremot kan jag hålla med om att det är liknande vätska i båda systemen.
Det är samma vätskebehållare och därför samma vätska i både broms- och kopplingssystemen.
fasen då hade man fel igen... :?

Posted: 2006-03-19 17:50:55
by skillz
Jon80 wrote:
Notch wrote:Bara för att bakhjulen snurrar när kopplingen är nedtryckt behöver inte betyda att kopplingen inte kopplar ur. Eftersom det inte finns något motstånd som "håller fast" bakhjulen är det vanligare att de snurrar än att de inte gör det. Jag skulle hissa ned bilen och testa innan jag börjar rota med kopplingen.
I mitt fall.. Jo ;)
Går tex inte att få i femman fastän att kopplingen trycks ner, men om jag tar i lite så kuggar 4:an i, och får snurr på dem, sen går 5:an i lätt. Dessutom har bilen inte betett sig vid tidigare 'garage-rejs'.

Går det att få kopplingen att ta hjälpligt genom att fylla på bromsvätska, och pumpa med pedalen? Har nämligen tryckluft på jobbet, 1 mil bort.. och när man bor i sveriges trafikljustätaste stad, är det inte att tänka på att åka på en växel :roll:

växla utan koppling då...
ha i 1an när du startar sen är det bara att lugn försöka dra ur växeln och varva upp och snällt ha spaken till den växeln du vill ha i så glider den i när rätt varvtal uppnås...

har jag gjort på flertal bilar med trasig koppling.

Dock så vet jag inte om det funkar på 944an ? alal andra har funkat utan problem och skrapljud när man gjort så.