Page 1 of 1
Avgasventil 951
Posted: 2006-03-16 11:03:40
by Pär Hylander
Vill minnas att det är ngt speciellt med avgasventilerna på 951, natriumkylda eller nått? Stämmer det?
Hur ser det ut, hur funkar det etc?
Vad kan man göra och vad kan man inte göra i service och trimhänseende med sådana ventiler? Kan dom slipas, kan dom slipas med nya vinklar etc?
Inget konkret, jag är bara allmänt nyfiken
Posted: 2006-03-16 11:52:10
by Magnus Åkerqvist
Vad jag har för mig så är bara skaftet natriumfylt.
Posted: 2006-03-16 13:35:11
by headline
Magnus Åkerqvist wrote:Vad jag har för mig så är bara skaftet natriumfylt.
Så har jag förstått det också. Själva tallriken är nog helt vanlig så bearbetning är nog som vanliga ventiler.
Många, i alla fall billiga ventiler, är skaftet svetsat på tallriken. Har läst någonstans att man kan kolla om dom är magnetiska eller inte. Har för mig att dom som är det är av sämre kvalitet.
Mvh Gustav
Posted: 2006-03-16 20:15:17
by Tomas
Ja, skaftet är ihåligt och fyllt med ett natriumsalt. Finnessen är att saltet är smält vid driftstemperatur och ska då cirkulera i skaftet och föra över värme från nedre delen av skaftet vid tallriken till den delen av skaftet som är inne i ventilstyrningen där värmen kan ledas bort.
Natriumkylningen ska inte påverka möjligheten att slipa tallriken i olika vinklar.
Posted: 2006-03-16 21:02:46
by Pär Hylander
Nu när ni skriver det så inser jag att jag hört att det bara var skaftet ja.
Men det är första gången jag får en förklaring på mekanismen som "natriumet" gör. Dessutom hade jag oxo missat att det är ett natriumsalt och inte metalliskt natrium. Inte för det spelar någon som helst roll, utan mest för min nyfikenhets skull, så är det ju skoj att spekulara i vilket salt. Jag gissar att det inte är koksalt, natriumklorid pga kloriders kraftiga korrosionsverkan. Natriumnitrat kanske?
Posted: 2006-03-18 00:31:29
by Tomas
Jag är faktiskt inte tvärsäker att det är ett natriumsalt. Det brukar sägas att det är ett salt men jag har nog aldrig sett någon riktigt pålitlig källa förklara exakt vad det är.
Skulle nog kunna vara metalliskt natrium oxå, jag gissar att smältpunkten är nog låg. Dock är väl det lite svårare att hantera vid tillverkningen.
Posted: 2006-03-18 11:13:56
by Magnus Åkerqvist
natriumklorid (NaCl) = koksalt, har en smältpunkt på ca 800º C och Kokpunkt: 1439oC
natrium (Na) har en smältpunkt på ca 97.7º C och kokpunkt vid 883º C
Posted: 2006-03-18 12:03:18
by Tomas
800° är nog en för hög smältpunkt för att det ska vara användbart, dessutom är klorider korrosiva som Pär säger så det är knappast NaCl.
Metallisk natrium skulle kanske fungera, man har ju högre avgastemp än 883° men antagligen blir aldrig ventilen så varm. Dessutom förhöjs nog kokpunkten tillräckligt av trycket som bildas i ventilen.