Avgasventil 951

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Avgasventil 951

#1 Post by Pär Hylander »

Vill minnas att det är ngt speciellt med avgasventilerna på 951, natriumkylda eller nått? Stämmer det?

Hur ser det ut, hur funkar det etc?

Vad kan man göra och vad kan man inte göra i service och trimhänseende med sådana ventiler? Kan dom slipas, kan dom slipas med nya vinklar etc?

Inget konkret, jag är bara allmänt nyfiken
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Magnus Åkerqvist
S2-Poster
Posts: 248
Joined: 2004-03-29 11:40:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Hässleholm
Contact:

#2 Post by Magnus Åkerqvist »

Vad jag har för mig så är bara skaftet natriumfylt.
[size=75] Magnus Åkerqvist [/size]

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#3 Post by headline »

Magnus Åkerqvist wrote:Vad jag har för mig så är bara skaftet natriumfylt.
Så har jag förstått det också. Själva tallriken är nog helt vanlig så bearbetning är nog som vanliga ventiler.

Många, i alla fall billiga ventiler, är skaftet svetsat på tallriken. Har läst någonstans att man kan kolla om dom är magnetiska eller inte. Har för mig att dom som är det är av sämre kvalitet.

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#4 Post by Tomas »

Ja, skaftet är ihåligt och fyllt med ett natriumsalt. Finnessen är att saltet är smält vid driftstemperatur och ska då cirkulera i skaftet och föra över värme från nedre delen av skaftet vid tallriken till den delen av skaftet som är inne i ventilstyrningen där värmen kan ledas bort.
Natriumkylningen ska inte påverka möjligheten att slipa tallriken i olika vinklar.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

Nu när ni skriver det så inser jag att jag hört att det bara var skaftet ja.

Men det är första gången jag får en förklaring på mekanismen som "natriumet" gör. Dessutom hade jag oxo missat att det är ett natriumsalt och inte metalliskt natrium. Inte för det spelar någon som helst roll, utan mest för min nyfikenhets skull, så är det ju skoj att spekulara i vilket salt. Jag gissar att det inte är koksalt, natriumklorid pga kloriders kraftiga korrosionsverkan. Natriumnitrat kanske?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#6 Post by Tomas »

Jag är faktiskt inte tvärsäker att det är ett natriumsalt. Det brukar sägas att det är ett salt men jag har nog aldrig sett någon riktigt pålitlig källa förklara exakt vad det är.
Skulle nog kunna vara metalliskt natrium oxå, jag gissar att smältpunkten är nog låg. Dock är väl det lite svårare att hantera vid tillverkningen.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Magnus Åkerqvist
S2-Poster
Posts: 248
Joined: 2004-03-29 11:40:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Hässleholm
Contact:

#7 Post by Magnus Åkerqvist »

natriumklorid (NaCl) = koksalt, har en smältpunkt på ca 800º C och Kokpunkt: 1439oC
natrium (Na) har en smältpunkt på ca 97.7º C och kokpunkt vid 883º C
[size=75] Magnus Åkerqvist [/size]

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#8 Post by Tomas »

800° är nog en för hög smältpunkt för att det ska vara användbart, dessutom är klorider korrosiva som Pär säger så det är knappast NaCl.
Metallisk natrium skulle kanske fungera, man har ju högre avgastemp än 883° men antagligen blir aldrig ventilen så varm. Dessutom förhöjs nog kokpunkten tillräckligt av trycket som bildas i ventilen.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users