Vill minnas att det är ngt speciellt med avgasventilerna på 951, natriumkylda eller nått? Stämmer det?
Hur ser det ut, hur funkar det etc?
Vad kan man göra och vad kan man inte göra i service och trimhänseende med sådana ventiler? Kan dom slipas, kan dom slipas med nya vinklar etc?
Inget konkret, jag är bara allmänt nyfiken
Avgasventil 951
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Avgasventil 951
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Magnus Åkerqvist
- S2-Poster
- Posts: 248
- Joined: 2004-03-29 11:40:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Hässleholm
- Contact:
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Så har jag förstått det också. Själva tallriken är nog helt vanlig så bearbetning är nog som vanliga ventiler.Magnus Åkerqvist wrote:Vad jag har för mig så är bara skaftet natriumfylt.
Många, i alla fall billiga ventiler, är skaftet svetsat på tallriken. Har läst någonstans att man kan kolla om dom är magnetiska eller inte. Har för mig att dom som är det är av sämre kvalitet.
Mvh Gustav
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Ja, skaftet är ihåligt och fyllt med ett natriumsalt. Finnessen är att saltet är smält vid driftstemperatur och ska då cirkulera i skaftet och föra över värme från nedre delen av skaftet vid tallriken till den delen av skaftet som är inne i ventilstyrningen där värmen kan ledas bort.
Natriumkylningen ska inte påverka möjligheten att slipa tallriken i olika vinklar.
Natriumkylningen ska inte påverka möjligheten att slipa tallriken i olika vinklar.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Nu när ni skriver det så inser jag att jag hört att det bara var skaftet ja.
Men det är första gången jag får en förklaring på mekanismen som "natriumet" gör. Dessutom hade jag oxo missat att det är ett natriumsalt och inte metalliskt natrium. Inte för det spelar någon som helst roll, utan mest för min nyfikenhets skull, så är det ju skoj att spekulara i vilket salt. Jag gissar att det inte är koksalt, natriumklorid pga kloriders kraftiga korrosionsverkan. Natriumnitrat kanske?
Men det är första gången jag får en förklaring på mekanismen som "natriumet" gör. Dessutom hade jag oxo missat att det är ett natriumsalt och inte metalliskt natrium. Inte för det spelar någon som helst roll, utan mest för min nyfikenhets skull, så är det ju skoj att spekulara i vilket salt. Jag gissar att det inte är koksalt, natriumklorid pga kloriders kraftiga korrosionsverkan. Natriumnitrat kanske?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Jag är faktiskt inte tvärsäker att det är ett natriumsalt. Det brukar sägas att det är ett salt men jag har nog aldrig sett någon riktigt pålitlig källa förklara exakt vad det är.
Skulle nog kunna vara metalliskt natrium oxå, jag gissar att smältpunkten är nog låg. Dock är väl det lite svårare att hantera vid tillverkningen.
Skulle nog kunna vara metalliskt natrium oxå, jag gissar att smältpunkten är nog låg. Dock är väl det lite svårare att hantera vid tillverkningen.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- Magnus Åkerqvist
- S2-Poster
- Posts: 248
- Joined: 2004-03-29 11:40:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Hässleholm
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
800° är nog en för hög smältpunkt för att det ska vara användbart, dessutom är klorider korrosiva som Pär säger så det är knappast NaCl.
Metallisk natrium skulle kanske fungera, man har ju högre avgastemp än 883° men antagligen blir aldrig ventilen så varm. Dessutom förhöjs nog kokpunkten tillräckligt av trycket som bildas i ventilen.
Metallisk natrium skulle kanske fungera, man har ju högre avgastemp än 883° men antagligen blir aldrig ventilen så varm. Dessutom förhöjs nog kokpunkten tillräckligt av trycket som bildas i ventilen.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users