Kanske liten korkad fråga men...
Igår när jag var ute och körde i det fina vädret upptäckte jag klonkande ljud från framvagnen (mest när man körde över brunnslock). Jag ryckte lite i hjulen och idag hissade jag upp bilen och kände lite.
Om man rycker med fattning "kvart-i-tre" känns inget glapp alls.
Om man däremot rycker med fattning "halv-tolv" känner man ett glapp.
Min spontana reaktion är att det är spindelledena som inte är krya, men jag har tidigare fått byta hjullager på en annan bil med samma symptom (förutom att det inte klonkade i framvagnen).
Så vad säger ni med erfarenhet, är det spindellederna eller hjullagrena som skall bytas???
Spindelled eller hjullager???
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Spindelled eller hjullager???
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: Spindelled eller hjullager???
Båda dom grejorna är billiga! Är det hjullagret så börjar du med att kolla spänningen på den, spänn muttern tills du precis kan flytta brickan med en mejsel utan att bändaEddie Varvstopp wrote:Kanske liten korkad fråga men...
Igår när jag var ute och körde i det fina vädret upptäckte jag klonkande ljud från framvagnen (mest när man körde över brunnslock). Jag ryckte lite i hjulen och idag hissade jag upp bilen och kände lite.
Om man rycker med fattning "kvart-i-tre" känns inget glapp alls.
Om man däremot rycker med fattning "halv-tolv" känner man ett glapp.
Min spontana reaktion är att det är spindelledena som inte är krya, men jag har tidigare fått byta hjullager på en annan bil med samma symptom (förutom att det inte klonkade i framvagnen).
Så vad säger ni med erfarenhet, är det spindellederna eller hjullagrena som skall bytas???
Men har du otur så kan det vara själva stötdämparen som är sliten i lagringen mellan kolv och cylinder, eftersom dom klockslagen du sa möjligen tyder på det. Kolla på dämparen när du rycker i halv tolv.
Klocket tror jag mkt väl kan vara sliten kränghämmarbussning!
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Jag har provat känna på fjäderbenet samtidigt som jag har ryckt i hjulet. Man känner vibrationerna från glappet s.a.s. men det är nästan omöjligt att avgöra var glappet är, man känner inte om hjulet rör sig med eller separat från fjäderbenet.
Men nu vet jag hur jag skall kolla vidare.
Tack för tipset!!!
Men nu vet jag hur jag skall kolla vidare.
Tack för tipset!!!
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Kanon, då vet jag hur och vad jag skall kolla efter.
Tack för tipsen!
Tack för tipsen!
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
Who is online
Users browsing this forum: No registered users