Spindelled eller hjullager???

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Spindelled eller hjullager???

#1 Post by Eddie Varvstopp »

Kanske liten korkad fråga men...
Igår när jag var ute och körde i det fina vädret upptäckte jag klonkande ljud från framvagnen (mest när man körde över brunnslock). Jag ryckte lite i hjulen och idag hissade jag upp bilen och kände lite.

Om man rycker med fattning "kvart-i-tre" känns inget glapp alls.
Om man däremot rycker med fattning "halv-tolv" känner man ett glapp.

Min spontana reaktion är att det är spindelledena som inte är krya, men jag har tidigare fått byta hjullager på en annan bil med samma symptom (förutom att det inte klonkade i framvagnen).

Så vad säger ni med erfarenhet, är det spindellederna eller hjullagrena som skall bytas???
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Spindelled eller hjullager???

#2 Post by Pär Hylander »

Eddie Varvstopp wrote:Kanske liten korkad fråga men...
Igår när jag var ute och körde i det fina vädret upptäckte jag klonkande ljud från framvagnen (mest när man körde över brunnslock). Jag ryckte lite i hjulen och idag hissade jag upp bilen och kände lite.

Om man rycker med fattning "kvart-i-tre" känns inget glapp alls.
Om man däremot rycker med fattning "halv-tolv" känner man ett glapp.

Min spontana reaktion är att det är spindelledena som inte är krya, men jag har tidigare fått byta hjullager på en annan bil med samma symptom (förutom att det inte klonkade i framvagnen).

Så vad säger ni med erfarenhet, är det spindellederna eller hjullagrena som skall bytas???
Båda dom grejorna är billiga! Är det hjullagret så börjar du med att kolla spänningen på den, spänn muttern tills du precis kan flytta brickan med en mejsel utan att bända

Men har du otur så kan det vara själva stötdämparen som är sliten i lagringen mellan kolv och cylinder, eftersom dom klockslagen du sa möjligen tyder på det. Kolla på dämparen när du rycker i halv tolv.

Klocket tror jag mkt väl kan vara sliten kränghämmarbussning!
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#3 Post by Eddie Varvstopp »

Jag har provat känna på fjäderbenet samtidigt som jag har ryckt i hjulet. Man känner vibrationerna från glappet s.a.s. men det är nästan omöjligt att avgöra var glappet är, man känner inte om hjulet rör sig med eller separat från fjäderbenet.

Men nu vet jag hur jag skall kolla vidare.

Tack för tipset!!!
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#4 Post by 944_Driver »

Lägg dig på marken och fatta tag runt spindelleden med en hand samtidigt som du ber en kompis slita och dra i hjulet. Då bör du kunna känna om det är glapp i leden.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#5 Post by Eddie Varvstopp »

Kanon, då vet jag hur och vad jag skall kolla efter.

Tack för tipsen!
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users