Page 1 of 2
Fel på servostyrning
Posted: 2006-03-05 21:40:08
by Thomas944
Hej !
Min servo läcker olja ganska mycket ,även när den bara står.
Är det någon som vet vad som brukar vara vanliga fel?
Tack på förhand Thomas
Posted: 2006-03-05 23:29:09
by claves
På de tenoverings kitten som finns ute på markanden så bytar man alla packningar.. så allt skulle jag gissa...
Så alternativen är.. 1. renovera själv.. sägs vara svårt.. 2 ringa utzon eller sanden och kolla om de har utbytes..
/Claves
Posted: 2006-03-06 08:52:10
by Indischrot
Det finns två alternativ, antingen så har du tur och det är slangarna eller slangklämmorna
från behållaren som är dåliga. Fixar man lätt på en kvart.
Har du mindre tur, som jag hade i somras, så är det hela styrväxeln som behöver bytas.
En renoveringssats är inte att tänka på då det behövs specialverktyg som kostar mer än en ny växel + att det är svårt
då allt skall hålla för 60+ bar. Sandén har utbytesväxlar som kostar 4.200:- om jag inte minns fel.
Den byter man inte på en kvart men med lite envishet så går det.
Försök lokalisera var läckaget kommer ifrån. Titta noga runt damaskerna på styrväxeln och slangarna upp till behållaren.
Posted: 2006-03-06 09:31:01
by Lars
Har du tur så kanske det räcker med en burk Omega2 (400 kr).
Det har faktiskt funkat i en av mina bilar i 3 år nu, är lika förvånad varje gång att det faktiskt fungerar som tänkt.
Posted: 2006-03-06 10:38:21
by Mårten
Denna tråd skulle varit uppe i söndags morse innan jag åkte och mekade!!
Min bil läckte servoolja men eftersom förre ägaren lät Sandén fixa servoläckaget på själva racket förra året så antog jag att det var något annat, och det var det.... Efter att ha kollat var det var blött av olja och bl a sett att det fanns olja på balken OVANFÖR servopumpen så var det bara att kolla under oljebehållaren. Dyngblött... En av slangarna hade med åren(?) blivit "slapp" och satt inte åt om nippeln.
Åtgärd: bort med slangen, skar bort ca 1,5 cm, krängde på den igen, tog dessutom en ny lite mindre slangkämma för att få bättre press; tätt!
Posted: 2006-03-06 21:36:16
by Göran Hellström
Droppar det under pumpen eller från slangen som går från pumpen till styrväxeln? Har nu råkat ut för trasig tryckslang både på grabbens 924S och min 944:a. Pölen av olja hamnade då mitt under främre kanten av
motorbalken. Det var lite svårt att hitta läckan först eftersom tryckslangen är dragen i ett skyddande gummislang.
Posted: 2006-03-07 00:48:08
by Pär Hylander
Överdriv inte svårheterna och komplexiteten i ett sånt system, det är inte raketteknologi utan helt enkelt hydraulik. 60 bar är för övrigt inget tryck att tala om, standardhydraulik klara minst 300 bar
Posted: 2006-03-07 08:29:01
by Indischrot
Nejdå inget komplicerat men det behövs specialverktyg, däri ligger svårigheten.
Själva bytet är lite svårt på grund av att allt sitter i vägen, speciellt A/C (om man nu har det), annars blir det en smula lättare.
Posted: 2006-03-07 08:55:19
by djungel-Jim
jag har också problem med min servo - jag har sett att det är rätt saggigt under oljebehållaren.. Men behållaren är ju inte tom när jag kollar i den (tycker ju att den borde vara det om det läcker?) - kan det ändå vara det läckaget som gör att servon inte fungerar?
Posted: 2006-03-07 23:18:11
by Thomas944
ja får tacka för erat intresse att hjälpa mig. Nu har jag lite att jobba efter. Jag återkommer och berättar hur det går.
Posted: 2006-03-08 10:46:16
by gurra
Kan också vara pumpen som läcker. Helt klart smidigare att renovera än styrracket.
Posted: 2006-03-20 16:29:11
by Mårten
Vilken olja skall man ha i styrservon? Var inne på OK och de hade givetvis mer än en sort... Det borde väl duga med den enklaste (=billigaste), den uppfyllde ändå en hel räcka med normer...
Posted: 2006-03-20 18:00:20
by Indischrot
Jag köpte den dyraste, RedLine. Finns på Mekonomen. Tänkte att servooljan byter man
inte varje dag så det är lika bra att ha en som är bra

Posted: 2006-03-21 07:55:12
by Mårten
Håller med, endast det bästa borde vara gott nog åt pärlan men nu tänkte jag inte åka extra till Mekonomen bara för oljan så frågan kvarstår. Duger OKQ8's enklaste eller är det forumets mening att endast olja typ red Line bör användas?
Posted: 2006-03-21 12:47:17
by Kenneth Strömberg
Jag har samma problem med min styrservro, läcker lite olja... Förra sommaren ringde jag till Sandén och frågade vilken olja det skulle vara och han sa att det räcker med vanligt automat olja DXIII.
/Kenneth