Page 1 of 1

lyft på kammen..

Posted: 2006-03-04 21:33:19
by karpis
tänkte höra om det är nån som vet vad det är för lyft på en orginal turbo kamaxel..

Peter..

Re: lyft på kammen..

Posted: 2006-03-04 21:56:31
by Corleone
karpis wrote:tänkte höra om det är nån som vet vad det är för lyft på en orginal turbo kamaxel..

Peter..
12 mm på insug samt 11 mm på avgas.

224 grader på insug och 215 grader på avgas vid 0,050" (1,25 mm)
255 grader på insug och 249 på avgas vid 0,004" (0,1 mm)

Posted: 2006-03-04 21:58:32
by Corleone
Helt värdelöst med orginal kam förresten...

Posted: 2006-03-05 08:39:43
by karpis
Tackar för svaret. jag tänkte lämna in min kamaxel för omslipning,har du nå bra värden rekomendera (recept:) har gjort det mesta utom nåt med kammen..

Peter..

Posted: 2006-03-05 09:21:49
by Corleone
karpis wrote:Tackar för svaret. jag tänkte lämna in min kamaxel för omslipning,har du nå bra värden rekomendera (recept:) har gjort det mesta utom nåt med kammen..

Peter..
Tyvärr är omslipning lika illa.

Köp en ny kam av Milledge direkt. Den är gjord på nytt ämne. Rekommenderar 8sr/19cs.

Posted: 2006-03-05 09:35:04
by karpis
ok! vad är det för priser på kamaxlrna han säljer..

Posted: 2006-03-05 10:39:53
by Corleone
karpis wrote:ok! vad är det för priser på kamaxlrna han säljer..
$700 + frakt, tull och moms. Blir mellan 7-7,5 kkr hemma i SE men absolut värt det!

Posted: 2006-03-05 11:18:18
by Bodens Svarta 944 S2
Saxat från Sandén,s hemsida... www.sanden.nu
Kamaxel
Omslipad, avsedd för org. hydrallyftare, kamaxelhus planslipat (bytesdetalj), nödvändiga packningar & packbox, 3.0 Bar bränsleregulator.

Denna kam drar till 7000Rpm. Du kan ladda 1.15 Bar (absolut bäst med K27-turbo).

Bytespris: 5 500:-

Montering & test hos oss (1 dags arbete): 1 400:-
Detta är ju en trimkam.. Är denna bra så är det väl rätt peng?

Posted: 2006-03-05 11:30:30
by Corleone
Bodens Svarta 944 S2 wrote:Saxat från Sandén,s hemsida... www.sanden.nu
Kamaxel
Omslipad, avsedd för org. hydrallyftare, kamaxelhus planslipat (bytesdetalj), nödvändiga packningar & packbox, 3.0 Bar bränsleregulator.

Denna kam drar till 7000Rpm. Du kan ladda 1.15 Bar (absolut bäst med K27-turbo).

Bytespris: 5 500:-

Montering & test hos oss (1 dags arbete): 1 400:-
Detta är ju en trimkam.. Är denna bra så är det väl rätt peng?
Tyvärr inte... faktiskt sämre än orginal...

Posted: 2006-03-05 15:36:37
by DLS
Titta du lever Karpis ;)

Har varit väldigt tyst om din bil ett tag nu?

Det finns ju en del som sätter N/A kam på turbon, vad tjänar man på det?

Är det bättre än att slipa om sin orginal kam?

Posted: 2006-03-05 17:13:05
by Corleone
DLS wrote:Titta du lever Karpis ;)

Har varit väldigt tyst om din bil ett tag nu?

Det finns ju en del som sätter N/A kam på turbon, vad tjänar man på det?

Är det bättre än att slipa om sin orginal kam?
Ytterst lite...

Posted: 2006-03-05 18:17:15
by karpis
jodå jag lever:)....vad är det för skillnad på kammen som sanden säljer mot en orginal kam..vad är det som ändras o vilka värden är det på den

Posted: 2006-03-05 18:33:25
by Corleone
karpis wrote:jodå jag lever:)....vad är det för skillnad på kammen som sanden säljer mot en orginal kam..vad är det som ändras o vilka värden är det på den
Du kan nog ringa Janne Carneborn på Enem i Stockholm, det är han som slipar kammen. Men som sagt...

Posted: 2006-03-05 20:49:58
by Corleone
DLS wrote:Det finns ju en del som sätter N/A kam på turbon, vad tjänar man på det?
8 graders mer avgasduration. Insugssidan är densamma.

Posted: 2006-03-05 21:14:44
by gurra
Innan nån byter till en N/A-kam kolla så att det inte är från en 83-85 motor, de har samma kam som turbon.