Trepunktsbälte bak, äntligen!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#31 Post by Pehr Johnsson »

Vad jag tycker verkar se lite farligt ut är vinkeln på rullarna mot rutan. Om man tänker sig en dragande kraft i bältet så kommer ju hela rullens kontstruktion i en väldig belastning, den blir ju inte dragande utan kommer från sidan.

Är detta ett problem Headline eller är det bara jag som tycker att det ser fel ut??
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#32 Post by headline »

NineFourFour wrote:Vad jag tycker verkar se lite farligt ut är vinkeln på rullarna mot rutan. Om man tänker sig en dragande kraft i bältet så kommer ju hela rullens kontstruktion i en väldig belastning, den blir ju inte dragande utan kommer från sidan.

Är detta ett problem Headline eller är det bara jag som tycker att det ser fel ut??
Ja vad ska man säga... det är ju inte drömläge någonstans egentligen!

Osäkra faktorer:

1. Rullens hållfasthet i denna dragvinkel
2. Styrka på karossens infästning
3. fästelementets styrka i dragvinkeln

Mycket möjligt att infästningen inte håller då denna punkt orginal är en omlänkningspunkt om jag förstått rätt. Omlänkningspunkter tar inte alls lika mycket kraft om man jämför med denna installation så det är en risk helt klart! Ett alternativ att överväga är helt klart att omlänka bältet i denna punkt istället och sätta rullen i bagaget där den sitter orginal Med vad för fästelement sitter rullen fast med förresten? Sen är väl inte risken så överhängande att det kommer sitta en 95 kilosgubbe där bak heller. Tur att bara små personer åker ok där bak för jag rekomenderar inte vuxna att åka där.

Vad är det för tillverkare på rullen, står det något på den?

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Janoli
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2012-05-14 18:47:56
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Contact:

Re: Trepunktsbälte bak, äntligen!

#33 Post by Janoli »

Kan inte hitta denna modellen på Mekonomen längre??
Finns det på andra ställen?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users