Trepunktsbälte bak, äntligen!
-
- S-Poster
- Posts: 106
- Joined: 2004-04-04 22:47:51
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1993
- Location: Västerås
- Contact:
Peter,
Fungerar rullen korrekt när den sitter snedmonterad sådär?
När jag letade rullar för några år sedan läste jag mig till att många rullar har en vikt(pendel) som låser rullen vid lutning eller hård retardation. Har den här rullen ingen vikt, eller fungerar den ändå? Gör den det så tar jag nog en tur till Mekonomen jag med. Fasta bälten bak blir inte lika bra åtdragna när ungarna sätter dom på sig.
Fungerar rullen korrekt när den sitter snedmonterad sådär?
När jag letade rullar för några år sedan läste jag mig till att många rullar har en vikt(pendel) som låser rullen vid lutning eller hård retardation. Har den här rullen ingen vikt, eller fungerar den ändå? Gör den det så tar jag nog en tur till Mekonomen jag med. Fasta bälten bak blir inte lika bra åtdragna när ungarna sätter dom på sig.
968 CS -93 maritimblau
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Verkar inte ha någon vikt, frågade om detta innan utan lycka, så jag åkte till mekonomen, verkar funka iaf...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- skillz
- Turbo-Poster
- Posts: 457
- Joined: 2005-06-21 01:07:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm, Haninge
- Contact:
Sålänge du använder alla bälten (2st) så kan du ha så många personer du vill där bak bara du inte överstiger maxlasten. Så säger herr polis till mig. Har blivit stoppad när det suttit 2 unga damer där bak och en där fram.
Och du behöver absolut inget baksäte i bilen. dom säger inget.. jag har min bil plåtren innuti och den gick igenom besiktningen UA med mina sparco sprintstolar och 3p-bälten i fram.
Och du behöver absolut inget baksäte i bilen. dom säger inget.. jag har min bil plåtren innuti och den gick igenom besiktningen UA med mina sparco sprintstolar och 3p-bälten i fram.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Om jag skulle sätta in sådana här bälten i min bil bak för att ersätta 2-punktarna, är det emot någon av dagens bestämelser? Måste bilen eller funktionen godkännas av besiktningen eller liknande??
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Richard
- Turbo-Poster
- Posts: 577
- Joined: 2006-04-29 14:02:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Furulund
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Men så finns det tydligen undantag!
Undantaget gäller om skyddsanordningen är typgodkänd enligt direktiv 77/541/EEG, ändrat genom 2000/3/EG, eller ECE-reglemente 44-03 eller en senare version av nämnda direktiv eller reglemente, samt är installerad enligt anordningens monteringsanvisning och används på det sätt som anordningen är avsedd för.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
-
- S-Poster
- Posts: 61
- Joined: 2006-01-21 21:10:57
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Karlskrona
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Läs här!! http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr069.pdf Jag tolkar det som att det är okej att sätta ungarna i bilstolar som är godkända i bilen om man montera fast barnstolen enligt tillverkarens anvisningar.
Problemet verkar vara att det finns nog ingen stol som passar i det lilla baksätet. Jag har tesat med mina barnstolar och dom är på tok för stora. Sittdynan på barnstolen ligger an mot stolen framför, dvs inget benutrymme.
Problemet verkar vara att det finns nog ingen stol som passar i det lilla baksätet. Jag har tesat med mina barnstolar och dom är på tok för stora. Sittdynan på barnstolen ligger an mot stolen framför, dvs inget benutrymme.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Adde_k
- Turbo-Poster
- Posts: 969
- Joined: 2004-09-10 16:29:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Halmstad
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Jo, vilket är omöjligt enligt 3 olika kunniga personer på SBP.....Adde_k wrote:nuförtiden måste du väl även regga om bilen då den är reggad för 1 passagerare?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- S-Poster
- Posts: 65
- Joined: 2005-10-30 12:59:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finland
- Contact:
magnusb wrote:Jag skulle bli mycket förvånad om man får ha 3 passagerare i bilen då den enligt reg beviset bara är typad med 1 passagerare (+ 1 förare så klart). Och är man större till växten än en 10åring får man knappast plats där bak heller...
Jag har haft 4+jag i min 944, 2fram 3 bak. Så nu då du säger det kan det nog hända att dom har haft det lite trångt... Som tur är så har jag kört!
-
- Turbo-Poster
- Posts: 470
- Joined: 2004-11-02 09:18:48
- Bilmodell: 944
- Location: Göteborg/Norrköping
- Contact:
Hej Hej! Med risk för att någon tycker att man är styv i korken nu. Men jag har ett par ord om bilbälten.
Så korrekt brukat och justerat är:
1. Dra ut mycket med bälte, mer än behövligt och spänn fast det i sitt klipp (detta pga av att de bilar som har halvautomatiska bältenjusterare skall få en chans att ställa in sig när remmen går tillbaka in i "rullen").
2. Se till att remmen vid magen inte går över magen utan över bäcken/höftbenet (så att tarmar inte spricker eller kläms sönder vid kollision)
3. Dra i remmen så att den blir spänd över bäcken/höften.
4. Vid manuelt justerbara bälten så skall remmen komma från B-stolpen med en vinkel av närmare 90 grader mot axeln ( fel justerat kan leda till avslitet nyckelben eller att man glider ur bältet vid kollision)
Så jag blir lite fundersam på lösningen om inte rullen kommer fram lite för mycket framför passageraren?
Så korrekt brukat och justerat är:
1. Dra ut mycket med bälte, mer än behövligt och spänn fast det i sitt klipp (detta pga av att de bilar som har halvautomatiska bältenjusterare skall få en chans att ställa in sig när remmen går tillbaka in i "rullen").
2. Se till att remmen vid magen inte går över magen utan över bäcken/höftbenet (så att tarmar inte spricker eller kläms sönder vid kollision)
3. Dra i remmen så att den blir spänd över bäcken/höften.
4. Vid manuelt justerbara bälten så skall remmen komma från B-stolpen med en vinkel av närmare 90 grader mot axeln ( fel justerat kan leda till avslitet nyckelben eller att man glider ur bältet vid kollision)
Så jag blir lite fundersam på lösningen om inte rullen kommer fram lite för mycket framför passageraren?
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!
Motto: Keep it Basic!
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Mycket intressant detta! Vad gäller berörd bältesrulle så saknar den med största sannolikhet fordonssensor. Det är en funktion som låser rullen vid en satt acceleration åt något håll. Fordornssensorn är även trimmad för rullens installationsvinkel då en annan funktion är att låsa rullen vid en given vinkel utifrån installationsläget. Rullen låser alltså och förblir låst när man voltar, hamnar på taket etc. Denna funktion finns i alla morderna bältesrullar men inte i denna då den bevisligen gå att montera som man vill. Den enda låsning denna rulle har är troligtvis bandaccelerationslåsning vilket gemene man känner igen, bältet låser när man rycker i bältet! I dagens bälten har man alltså tre oberoende låsningssystem, vinkellåsning, accelerationslåsning (rullens acceleration) och bandaccelerationslåsning. Den sista låsningen är faktiskt den sämsta (senaste låsningen) då rullen faktiskt redan är låst innan den åkande börjar dra i bandet vid krock. Denna låsning aktiveras främst när man kastas framåt och inte håller i sig vid moderat inbromsning. Sen har det mycket med kundens trygghet att göra också. Hur skulle ni reagera om bältet inte låser när ni rycker i det när bilen står still? Vet man att det fungerar? Känner man sig trygg?
I dagens system har man kortfattat en pyroteknisk försträckning vilket innebär att man har en krutladdning som spänner åt bältet vid kollision. Sedan har man kraftbegränsningssystem som släpper ut band med en eller flera kraftnivåer beroende på lastfall (hastighet och åkande). Bältet är alltså inte stumt utan bromsar upp den åkande över en viss sträcka vilket dramatiskt sänker våldet på den åkande. I framsätet är detta alltid trimmat tillsammans med air bagen. (Jämför att ta emot ett ägg med en stel hand kontra att ta emot det med en pendelrörelse).
Sen har det nämnts lite krig bältesgeometri. Geometrin, eller hela bältessystemet för den delen, både bak och fram är knappast något man kan anse som säkert i våra bilar jämfört med dagens system. Till att börja med så har man ett midjebälte (som i denna tråd modifieras till ett trepunktsbälte) vars infästningspunkter knappast är optimala, dom sitter för långt ifrån bäckenet och för högt upp på magen. Som tidigare nämnts är det över höften midjebältet ska ligga. Beckenbenet är ett kraftigt ben som tar betydligt mer last än mjukdelarna i magen! Håller med om att infästningspunkten för denna rulle kommer lite långt fram, den åkande kommer accelerera en bit (och få upp en hastighet) innan bältet fångar upp stumt eftersom bandaccelerationslåsning är den enda låsning som finns i detta bälte. Hade bältet varit utrustat med fordonssensor hade bältet redan varit låst när den åkande kommer farande iom accelerationen i bilen/rullen.
Ser två stora problem med denna installation gällande geometri som man kanske kan justera lite:
1. Urvridning, kroppen vrids ur axelremmen och i praktiken blir bara midjebältet verksamt grovt räknat. I detta fall är lösningen att byta låset så att det sitter direkt i infästningen så axelremmen hamnar så nära halsen som möjligt. Låset ska sitta vid höften och inte över magen! Här skulle bandutsläppets position kunna hjälpa till också men då snackar vi om en annan produkt.
2. Underglidning vilket innebär att midjebältet åker upp i magen pga. midjebältets infästningspunkter. Detta är inte helt lätt att lösa iom att ändring av infästningspunkterna krävs.
Kort och gott är denna installation som den visas nu långt ifrån optimal eller säker. Något säkrare än original midjebälte är det nog iofs. men urglidningseffekten är inte så rolig heller. En rekomendation från mig är att korta låsremmen och fästa så nära höften som möjligt. Då hamnar vi i ett betydligt bättre läge med det system vi har att jobba med!
Mvh Gustav
I dagens system har man kortfattat en pyroteknisk försträckning vilket innebär att man har en krutladdning som spänner åt bältet vid kollision. Sedan har man kraftbegränsningssystem som släpper ut band med en eller flera kraftnivåer beroende på lastfall (hastighet och åkande). Bältet är alltså inte stumt utan bromsar upp den åkande över en viss sträcka vilket dramatiskt sänker våldet på den åkande. I framsätet är detta alltid trimmat tillsammans med air bagen. (Jämför att ta emot ett ägg med en stel hand kontra att ta emot det med en pendelrörelse).
Sen har det nämnts lite krig bältesgeometri. Geometrin, eller hela bältessystemet för den delen, både bak och fram är knappast något man kan anse som säkert i våra bilar jämfört med dagens system. Till att börja med så har man ett midjebälte (som i denna tråd modifieras till ett trepunktsbälte) vars infästningspunkter knappast är optimala, dom sitter för långt ifrån bäckenet och för högt upp på magen. Som tidigare nämnts är det över höften midjebältet ska ligga. Beckenbenet är ett kraftigt ben som tar betydligt mer last än mjukdelarna i magen! Håller med om att infästningspunkten för denna rulle kommer lite långt fram, den åkande kommer accelerera en bit (och få upp en hastighet) innan bältet fångar upp stumt eftersom bandaccelerationslåsning är den enda låsning som finns i detta bälte. Hade bältet varit utrustat med fordonssensor hade bältet redan varit låst när den åkande kommer farande iom accelerationen i bilen/rullen.
Ser två stora problem med denna installation gällande geometri som man kanske kan justera lite:
1. Urvridning, kroppen vrids ur axelremmen och i praktiken blir bara midjebältet verksamt grovt räknat. I detta fall är lösningen att byta låset så att det sitter direkt i infästningen så axelremmen hamnar så nära halsen som möjligt. Låset ska sitta vid höften och inte över magen! Här skulle bandutsläppets position kunna hjälpa till också men då snackar vi om en annan produkt.
2. Underglidning vilket innebär att midjebältet åker upp i magen pga. midjebältets infästningspunkter. Detta är inte helt lätt att lösa iom att ändring av infästningspunkterna krävs.
Kort och gott är denna installation som den visas nu långt ifrån optimal eller säker. Något säkrare än original midjebälte är det nog iofs. men urglidningseffekten är inte så rolig heller. En rekomendation från mig är att korta låsremmen och fästa så nära höften som möjligt. Då hamnar vi i ett betydligt bättre läge med det system vi har att jobba med!
Mvh Gustav
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Headline: Om du läser texten och inte bara tittar på bilderna på har han monterar låsremmen på andra sidan och låter remmarna ligga över växellådan.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Ok, det är ju bättre för urvridning och det bästa sättet med orginalbitarna!NineFourFour wrote:Headline: Om du läser texten och inte bara tittar på bilderna på har han monterar låsremmen på andra sidan och låter remmarna ligga över växellådan.
Hoppas inte mitt inlägg känns för kritiskt menat, ville bara ge information som underlättar förståelsen för systemen och lite konkreta tips kring vad man bör sikta på! Säkerhetssystem idag är otroligt mycket mer raffinerade än detta.
För information så jobbar jag med bälten om någon tycker jag är lite för mycket hemmatyckare!
Mvh Gustav
Who is online
Users browsing this forum: No registered users