Page 1 of 1
front plast
Posted: 2006-03-01 19:16:57
by Dan Winberg
Tjena!
Är det någon som har tagit bort hela denna eliptiska grå plastbit i fronten på sin 968..?
försökte bända och dra som fasen men den lossnade inte.
Någon som har tips?
Ska fixa luftintaget lite

Posted: 2006-03-01 20:22:37
by Mike-DK
Har inte försökt men tänker att den sitter där för att gi ret luftmängd och skapa ret tryck.
Posted: 2006-03-01 20:59:07
by Dan Winberg
Mike-DK wrote:Har inte försökt men tänker att den sitter där för att gi ret luftmängd och skapa ret tryck.
tror du inte jag kan behöva lite mer luft vid chippning samt 3" avgassystem med race katalysator?
Posted: 2006-03-03 00:20:47
by Bosse
Den är lätt att ta bort. Sitter med hjälp av små nabbar. Har för mig att man "viker" överdelen ut först. Min ligger i garaget och vilar sig.
Passa också på att göra AirBox flow modification.
http://www.968engineering.com/airboxmods.html
Bosse
Posted: 2006-03-03 08:41:25
by Lars
Hmm..ser ju ut som samma plastbit som sitter på S2/Turbofronten.
Har alltid funderat på ifall den gör nån nytta..

Posted: 2006-03-03 08:47:18
by Pär Hylander
Är det plastbiten i mitten ni menar? Det är väl bara ett täcklock över gängan där man skruva i bogseröglan? (nu pratar jag iofs om 944 turbo eller S2)
Posted: 2006-03-03 09:21:33
by Erppa
Bosse wrote:Den är lätt att ta bort. Sitter med hjälp av små nabbar. Har för mig att man "viker" överdelen ut först. Min ligger i garaget och vilar sig.
Passa också på att göra AirBox flow modification.
http://www.968engineering.com/airboxmods.html
Bosse
Tycker du att det gett någon mera effekt efter att du gjort modifikationen? Har själv funderat på att göra det men är lite tveksam.
Posted: 2006-03-03 09:32:19
by Mike-DK
Dan Winberg wrote:Mike-DK wrote:Har inte försökt men tänker att den sitter där för att gi ret luftmängd och skapa ret tryck.
tror du inte jag kan behöva lite mer luft vid chippning samt 3" avgassystem med race katalysator?
Jo om du gör airbox flow mod. också då kanske det skulla fungera bra, men jeg syfter på att mycket tid går åt att få till ret tryck/vacuum rundt olika områder ved motor och innsug och samtidig ha ett vettigt CW-värde på fronten. Fast allt detta är gissningar från min sida.
Posted: 2006-03-03 11:52:13
by Bosse
Med AirBox mod så tar man ju bort snorkeln och gummit som täcker snorkeln i plåten. Tar upp 4, 2 tumms hål på framdelen av luftboxen.
Tar man sedan bort lilla ptastgrillen så är det mera luft rakt in i motorrummet och till luftboxen. (man kan faktiskt se rakt in till luftboxen)
Om det har någon bra effektökning? Det är ju bevisat och mätbart men tveksammt om man märker denna ökning. Vad man märker är ett klart fräckare insugsljud.
Bosse
PS. Jag tog upp 2 större hål i stället för 4 mindre och monterade trattar avsedda för basreflexlådor, inköpta på biltema för några tior.

Posted: 2006-03-03 15:50:41
by Dan Winberg
Jag har just tagit bort hela underdelen av luftburken och gjort nytt stag samt upphängning av luftfiltret.
Hoppas bara inte jag får in för mycket värmeluft från motorn...
bilder kommer snart.
Posted: 2006-03-08 12:02:34
by Dan Winberg
Här e´min nya lösning med luftfiltret, har hängt filtret i locket med clips samt tillverkat stötta som håller locket på plats. Tog bort front gallret samt gummit till öppningen...
Posted: 2006-03-08 13:13:17
by Dan Winberg
frontplasten var skit enkel att få bort, försökte först från insidan men det var drygt så tog tag från utsidan och vips!