Page 1 of 2

Kassa grenrör till 924 Turbo

Posted: 2006-03-01 14:11:02
by patand
Jag har två stycken grenrör att tillgå till min 924 Turbo ett från den i höstas rasade motorn och ett som satt på reservdelsmotorn. Har nu när jag fått bort båda två konstaterat att de har sprickor på EXAKT samma ställen. Det måste ju innebära att grundkonstruktionen är kass? Är det verkligen så vanligt eller har jag bara haft otur?

Tänkte också passa på att höra om det är någon som har tips på en person eller firma som kan svetsa detta till ett bra pris? Det är ju lite speciellt har jag har förstått när det är i gjutgärn.

Vad skulle det kosta att köpa ett nytt (eller helt begagnat) grenrör?

Kanske är det vettigare att få ett tillverkat i annat material men med anslutningar osv på samma ställen som original så att det blir "bolt-on"?

EDIT: En bild på ett av grenrören där man ser sprickorna vid 2:ans och 3:ans cylindrar på undersidan av grenröret:

Image

Posted: 2006-03-01 16:38:40
by Otto.D
Går ganska bra att svetsa, har gjort detta på tävlingsbilen för 9 år sen.
viss sprickbildning har återkommit men inga stora saker

Posted: 2006-03-01 17:43:30
by Pär Hylander
Nu är jag visserligen begåvad med osprucket grenrör vad jag vet, men är det speciella procedurer att svetsa sådant med anständigt resultat? Typ bränna på med migen med vanliga tråden och gasen, är det totalt meningslöst?

Ska det vara enligt konstens alla regler så är det väl förvärmning och sånt som ska till till oxo? Elsvets med speciell pinne för gjutgods?

Råkar veta att Otto är vanare och skickligare svetsare än dom flesta....

Posted: 2006-03-01 19:55:40
by Otto.D
Finns lite olika teorier om detta, Gjutjärns pinne o elsvets är dock lättast att skaka fram
för dom flesta.
Stopp borrning o uppslipning är lämpligt.
För värmning o långsam avsvalning håller kanske inte alla med om...det finns en teori om att aldrig svetsa längre bitar i taget än att man kan ta på det,omsorgsfull "diktning" gäller båda metoderna

Posted: 2006-03-01 20:44:42
by 944_Driver
En polaren svetsa brorsans peugeot 205 grenrör som också gillar att spricka.

Vi borra 3 mm hål där sprickan börja & sluta och dika ur sprickan till en snygg v-form. Sedan förvärmde vi med gas till cirka 450C innan svetsningen gjordes med speciell pinne för gjutgods. När det hela var färdigt rulla vi in grenröret i isolering och lät det svalna sakta, sakta. Tyvärr rulla bilen kanske bara 100 mil till efter operationen så något långtidstest blev det inte, men det såg fint ut då iaf.

//Magnus

Posted: 2006-03-01 21:17:01
by Joakim.S
Hej!
Hit skickade jag mitt grenrör som spruckit
http://www.ytan.nu
dom verka veta vad dom pratar om samt har rätt utrustning för detta

MVH Joakim

Posted: 2006-03-01 21:26:49
by Henka
Var ut i garaget nyss och tittade på mitt grenrör....
Sprucket även mitt :cry: men bara en spricka iofs.
Blir till att svetsa enligt nån av de metoder som föreslagits ovan.

Posted: 2006-03-02 08:48:37
by patand
Otto.D wrote:Går ganska bra att svetsa, har gjort detta på tävlingsbilen för 9 år sen.
viss sprickbildning har återkommit men inga stora saker
Törs man fråga vad du skulle ta för att svetsa ett eller två av mina grenrör? :oops:

Undersöker även hjälp på närmare håll... men du har ju svetsa 931 grenrör förr, det kanske underlättar. :)

Posted: 2006-03-02 08:50:29
by patand
Joakim.S wrote:Hej!
Hit skickade jag mitt grenrör som spruckit
http://www.ytan.nu
dom verka veta vad dom pratar om samt har rätt utrustning för detta

MVH Joakim
Vad fick du ge för det arbetet? Eslöv är ju inte nästgårds mig direkt...

Posted: 2006-03-02 08:51:27
by patand
Henka wrote:Var ut i garaget nyss och tittade på mitt grenrör....
Sprucket även mitt :cry: men bara en spricka iofs.
Blir till att svetsa enligt nån av de metoder som föreslagits ovan.
Verkar tyvärr vara väldigt vanligt... om du vill kan du få ett grenrör med två sprickor av mig att öva på... bara du skickar tillbaka det när det är fixat... ;)

Posted: 2006-03-02 10:29:01
by spirou944t
Hoppar in lite men en tanke...alternativet har kanske redan avhandlats?

Att tillverka nytt? Är det ett alternativ?
Det borde gå att nytillverka ett betydligt bättre,
men det blir antagligen dyrare, men känns säkrare.

Posted: 2006-03-02 10:51:33
by patand
spirou944t wrote:Hoppar in lite men en tanke...alternativet har kanske redan avhandlats?

Att tillverka nytt? Är det ett alternativ?
Det borde gå att nytillverka ett betydligt bättre,
men det blir antagligen dyrare, men känns säkrare.
Alternativet har inte avhandlats och jag ställer samma frågor som du i första inlägget i tråden...

Vad kostar det egentligen att få någon att tillverka ett nytt grenrör? Om inte annat så kan det ju vara intressant när ny motor ska byggas av den rasade...

Posted: 2006-03-02 11:45:00
by Otto.D
patand wrote:
Otto.D wrote:Går ganska bra att svetsa, har gjort detta på tävlingsbilen för 9 år sen.
viss sprickbildning har återkommit men inga stora saker
Törs man fråga vad du skulle ta för att svetsa ett eller två av mina grenrör? :oops:

Undersöker även hjälp på närmare håll... men du har ju svetsa 931 grenrör förr, det kanske underlättar. :)
Klart du törs fråga... blir lite orolig när Eslöv kommer på tal bara :?
Vi är ju inte grannar precis så det är nog lättare att fixa hemmaomkring.
Dessutom vet jag inte om det kanske är ren tur att mitt har hållit ihop :o
Det jag vill säga mer är att det är absolut värt ett försök med svetsen innan man ger sig på nåt annat.

Otto

Posted: 2006-03-02 12:49:34
by Pär Hylander
Är själva svetsningen (alltså kravet på handlag med pinnen) mer komplicerad än vid svetsning av vanligt konstruktionsstål?

Om inte så med hjälp av alla tips här kanske även vilken lokal någorlunda svetskunnig männska som helst med gjutgodspinne (från t.ex Jula?) kan ge sig på det?

Posted: 2006-03-02 13:11:49
by patand
Otto.D wrote:Klart du törs fråga... blir lite orolig när Eslöv kommer på tal bara :?
Vi är ju inte grannar precis så det är nog lättare att fixa hemmaomkring.
Dessutom vet jag inte om det kanske är ren tur att mitt har hållit ihop :o
Det jag vill säga mer är att det är absolut värt ett försök med svetsen innan man ger sig på nåt annat.

Otto
Tack Otto!

Du behöver inte vara orolig, det finns ju sätt att frakta det mesta på. Jag söker dock självklart något hemikring först och främst. Har fått lite lokalare tips också som skall kollas upp. Men aldrig fel att kolla alternativ! :)

Det är säkert inte tur att ditt har hållit. Pär säger ju att du är bra med svetsen... :)

Svetsning är det jag kommer försöka få till först och främst som sagt. Har ju dessutom två rör att prova på...