Page 1 of 2

Oljetrycksmätare tycks kunna visa bara 2 lägen...

Posted: 2006-02-22 20:01:51
by Petrus
Har en basic 944 från 1984. Går som en klocka, inga beskymmer. Däremot har jag svårt att ta oljetrycksmätaren på allvar. När motorn är inte i gång står visaren på 0 naturligtvis, på tomgång vajar den kring 3 och så fort man belastar motorn det minsta slår den på max. Enligt tidigare ägare har den varit så alla år men jag skulle gärna vilja kunna tolka och dra nytta av mätaren. :idea:

Anyone holding a piece of information? // Petrus

Posted: 2006-02-22 20:24:22
by Adde_k
e det inte så den ska göra? ;)

Posted: 2006-02-22 21:43:55
by Petrus
Det är det jag undrar... kanske är den tänk att funka så? // Petrus

Posted: 2006-02-22 22:22:59
by Maxx
Nja ... det beror väl på. Naturligtvis ökar oljetrycket med varvet men det bör ju gå ner vid lägre varv när motorn är varm. På din beskrivning låter det som att nålen antingen pekar på 3 eller 5 och inget där emellan, men jag gissar att det inte riktigt var vad du menade.

Posted: 2006-02-22 22:25:16
by Petrus
Mätraren slår faktiskt mellan dom 2 lägen när motorn är i gång. Galet? // Petrus

Posted: 2006-02-22 22:28:29
by Maxx
Petrus wrote:Mätraren slår faktiskt mellan dom 2 lägen när motorn är i gång. Galet? // Petrus
Ja, det låter ju märkligt i alla fall.

Posted: 2006-02-22 22:34:15
by Petrus
Få se om flera hakar på denna tråd och har kanske en möjlig förklaring... // Petrus

Posted: 2006-02-23 08:57:47
by Pär Hylander
Den där oljetrycksgivaren är ju inte sällan tämligen ofrisk. Du kan kolla om det är givaren eller instrumenet genom att mäta resistans med multimeter på signalen från givaren. Antingen kopplar du loss signalkablen på mätaren och mäter mellan den och jord eller så kopplar du in en sladd på givarens anslutning (den ena av dom två, prova dig fram) och mäter mellan den och jord. Givaren är hyggligt åtkomplig underifrån i motorns främre högra kant.

Posted: 2006-02-23 10:40:20
by Petrus
Många tackar, Pär!
Jag ska ta och mäta resistansen. // Petrus

Posted: 2006-02-25 18:27:58
by sweanders
Jag tycker att det låter helt normalt.

Posted: 2006-02-25 18:35:21
by Petrus
sweanders wrote:Jag tycker att det låter helt normalt.
Gör din mätare likadant också? Jag har ju iof inte märkt att motorn skulle lida av någonting och det säger även förra ägaren. // Petrus

Posted: 2006-02-25 20:44:17
by 944_Driver
Man brukar ju säga att en 944 ska ha cirka 2-3 bar på tomgång med varm olja, sedan ska trycket öka med varvtalet tills övertrycksventilen öppnar vid cirka 5 bar. Det hela verkar dock beror rätt mycket på vad man har för tomgångsvarv och hur varm oljan verkligen är. Jag tycker dock du borde kunna se stegvis ökning av trycket när du sakta ökar varvet från tomgång och upp till kanske 2-3 tusen varv om mätaren och givaren är helt ok. Men med tanke på att prylarna är cirka 20 år gamla kanske inte allt är i toppskick längre ;)

//Magnus

Posted: 2006-02-25 20:55:39
by Petrus
944_Driver wrote:Man brukar ju säga att en 944 ska ha cirka 2-3 bar på tomgång med varm olja, sedan ska trycket öka med varvtalet tills övertrycksventilen öppnar vid cirka 5 bar. Det hela verkar dock beror rätt mycket på vad man har för tomgångsvarv och hur varm oljan verkligen är. Jag tycker dock du borde kunna se stegvis ökning av trycket när du sakta ökar varvet från tomgång och upp till kanske 2-3 tusen varv om mätaren och givaren är helt ok. Men med tanke på att prylarna är cirka 20 år gamla kanske inte allt är i toppskick längre ;)

//Magnus
Grejerna är ju från tiden Miami Vice fick sin premiär...
Nå väl, bilen ska ju snart till Sandén så få lägga oljemätaren på att-göra-listan i fall jag inte hinner lösa problemet innan... // Petrus

Posted: 2006-02-25 23:29:56
by Eddie Varvstopp
På min bil ser det likadant ut. Kör man den hårt så oljetempen stiger sjunker oljetrycket ca 1 bar. Men med kall olja beter sig mätaren "digitalt" :wink: :D .

Posted: 2006-02-26 03:43:47
by sweanders
Det är inte världesn mest exakta mätare, den används väl mest för att kolla om man har tryck eller ej.. ;)

Att den svajar lite är ju tecken på att den funkar, om det nu inte är så att den svajar i samma takt som blinkersen. Det är ganska vanligt.. ;)