Dämparens Rebound?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

Dämparens Rebound?

#1 Post by Jon80 »

Har ställbara framdämpare på min bil, och när jag ändå hade fjädern borttagen så kunde jag ju inte låta bli att ändra reglaget i toppen mellan ändlägena, och trycka ihop dämparen.

Av någon anledning hade jag fått för mig att hård rebound = hålla tillbaka dämparen.. alltså att mer kraft håller tillbaka när fjädern trycker tillbaka dämparen. Blev dock osäker nu, då vredet var vridet max medurs, vilket ska vara hårdast rebound, så kom dämparen ut ganska 'fort' efter jag släppt den i nertryckt läge. När jag vred moturs, så var det nästan så dämparen inte orkade ut till full längd när jag släppte....

Så det jag undrar över, är om jag har fel angående hård rebound.. och hur bilen beter sig vid de olika 'extrem' lägena?

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#2 Post by Jon80 »

Tänkte svara mig själv angående hur bilens uppförande förändras, och reklama denna 'rejsa' post:

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8 ... ht=rebound

Fortfarande osäker på vad mycket rebound funkar, jämfört med liten rebound.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#3 Post by Tomas »

Rebound=returdämpning, dvs hur mycket motstånd dämparen gör när man försöker dra ut den. Hård rebound=tungt att dra ut dämparen, mjuk rebound=lätt att dra ut dämparen.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#4 Post by Jon80 »

Tomas wrote:Rebound=returdämpning, dvs hur mycket motstånd dämparen gör när man försöker dra ut den. Hård rebound=tungt att dra ut dämparen, mjuk rebound=lätt att dra ut dämparen.
Då trodde jag rätt.. verkar lite knepigt om jag vrider vredet medurs, vilket vad jag förstått ger hårdare rebound, så trycker dämparen tillbaka sig själv snabbare än om jag vrider moturs? Eller är det jag som fattat fel åt vilket håll jag ska vrida vredet :oops:
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

rebound

#5 Post by 931Melander »

Tomas wrote:Rebound=returdämpning, dvs hur mycket motstånd dämparen gör när man försöker dra ut den. Hård rebound=tungt att dra ut dämparen, mjuk rebound=lätt att dra ut dämparen.
Vad som är viktigt i sammanhanget är hur bilen uppför sig med de olika inställningarna.
Det ska vara en balans mellan fram och bakdämpning så att bilen får de egenskaper som du önskar.

Tex. - bilen understyr (går rakt fram) = för hård fram jämfört med bak
bilen överstyr - (sladdar) = för hård bak jämfört med fram

det påverkas naturligt vis av fjädrar, krängare, lufttryck mm men om du enbart provar "extremlägena" och provocerar så känner du skillnaden.

Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users