Page 1 of 2

MSD ignition

Posted: 2006-01-31 14:51:10
by headline
Hallå!

Har kollat lite på www.msdignition.com och är lite sugen på detta. (MSD 6AL)

Frågan är bara om det gör så stor skillnad?

Kan man på något annat sätt få en fetare gnista ur orginalsystemet med en krafrigare spole till exempel?

Är ingen elektronikexpert vad gäller spolar och sånt...

Mvh Gustav

Posted: 2006-01-31 14:58:15
by gurra
I USA verkar folk verkar väldigt nöjda med MSD 6AL på sina N/A's.
Det bör kombineras med MSD spole och tändkablar.

Jag har ett MSD 6AL till salu. PMa ifall du är intresserad

MSD

Posted: 2006-01-31 15:33:54
by headline
Hallå Gurra!

Har intresse i MDS:en men vad är det som ingår samt pris?

Vad har du använt den till och varför ska du sälja?

Tack så länge!

/Gurra

Posted: 2006-01-31 17:19:33
by gurra
Här finns info och installationsanvisningar för MSD 6AL på en N/A:
http://www.tech-session.com/kb/index.ph ... &id=87&c=4

Jag skulle ursprungligen använt den till min 951 men det var innan det spårade ur och nu blir det standalone med wastefire eller COP istället.

Posted: 2006-01-31 18:08:10
by patand
Är en MSD tändning något som kan ge en positiv inverkan även på en 924/931? Har kikat lite smått på detta men vet inte om det är något att ge sig in på.

Fråga mest riktad till Pär Hylander: Räknas MSD 6A(L) som programmerbar tändning om man vill köra Roadsport tävlingar med bilen?

Posted: 2006-01-31 20:21:49
by Pär Hylander
patand wrote:Fråga mest riktad till Pär Hylander: Räknas MSD 6A(L) som programmerbar tändning om man vill köra Roadsport tävlingar med bilen?
Är det den med boost-retard?

Isfall är det nog i gråzonen.... jag har funderat men vågar inte.

Posted: 2006-01-31 21:04:26
by patand
Pär Hylander wrote:Är det den med boost-retard?

Isfall är det nog i gråzonen.... jag har funderat men vågar inte.
Vet faktiskt inte om MSD 6A eller 6AL har det... men en modell utan det borde vara ok alltså? Ändringen av tändkurvan vid laddtryck kan man ju fortfarande överlåta åt original fördelare...

Posted: 2006-01-31 22:23:05
by patand
Har nu kollat och det är MSD 6BTM som har boost-retard.

MSD 6A och 6AL har inte det. 6AL har varvtalsbegränsning men 6A saknar det. I övrigt skall de vara likadana.

Borde väl vara ok att använda MSD 6A eller 6AL i roadsport utan vikttillägg då? 6BTM är nog i gränslandet till programmerbar tändning...

Posted: 2006-02-01 10:42:53
by MickeJ
Jag har för mig att Peter Utzon kör med MSD6 BTM i race bil.
MSD står för Multiple Spark Discharge. MSD gör så att tändstiftet skickar 3st gnistor upp till ett visst varvtal, typ 3000rpm. Vid högre varv så blir det bara en gnista. Med BTM styr man manuellt hur mycket retardation man vill ha/behöver. MSD6 AL har väl ett utbytbart varvstop, MSD6a bara fetare och fler gnistor. Dessa tändsystem är rätt vanliga i dragrace bilar. Jag har en MSD6a liggandes ute i garaget någonstans, hade det i en gammal volvo med B20, populär(på raggarbilar) tändspole brukar vara Accells stora gula.

Posted: 2006-02-01 11:08:32
by patand
Vill du bli av med MSD6an du har i garaget Micke så finns det kanske köpare i Vagnhärad... kunde ju vara kul att provmontera i vanliga 924an eller i Turbon för att se om det ger något...

Posted: 2006-02-01 12:18:24
by Utzon.se
Jag har en MSD6 BTM i min räser.
Jag har ingen aning om det gör någon skillnad på effekt men jag gillar att man (även på MSD6AL) kan sätta varvtalsbegränsning.

Jag har kopplat ut varvtalsbegränsningen till ett relä som byter begränsning beroende på om kopplingen är nere eller inte.

Koppling intryckt = 4000rpm
Koppling uppe = 7000rpm

Jag släpper aldrig gasen när jag växlar upp och responsen slår alla dumpventiler i världen.

Posted: 2006-02-01 12:27:31
by gurra
Om någon är intresserad har jag ett MSD 6AL för 2500kr.

Posted: 2006-02-01 12:37:39
by patand
Utzon.se wrote:Jag har en MSD6 BTM i min räser.
Jag har ingen aning om det gör någon skillnad på effekt men jag gillar att man (även på MSD6AL) kan sätta varvtalsbegränsning.

Jag har kopplat ut varvtalsbegränsningen till ett relä som byter begränsning beroende på om kopplingen är nere eller inte.

Koppling intryckt = 4000rpm
Koppling uppe = 7000rpm

Jag släpper aldrig gasen när jag växlar upp och responsen slår alla dumpventiler i världen.
Det där låter coolt! Spännande användning av varvtalsbegränsningen! :D

Om (eller man kanske ska säga "när"...) jag bygger mig en annan motor än original så vore det ju toppen att ha något liknande... :D

Använder du dig av "boost retard" funktionen i MSD 6 BTM också Peter?

Posted: 2006-02-01 13:00:40
by Pär Hylander
Den där fullgasväxlingsvarianten har jag varit attans sugen på sedan Peter berättade om den första gången. Jag har simulerat den eftersom jag har en separat vippbrytare till tändningen, men jag får några ruskiga avgasknallar när jag provar, så jag har inte vågat gå vidare. Jag ser framför mig hur avgasknallarna försöka acca turbons varvtal med 50000 rpm på 10-50 millisekunder eller så.

Jag kanske har överfet blandning?

Posted: 2006-02-01 13:09:44
by gurra
Om jag inte missar något anant i din setup så beror dina avgasknallar bara på att du under växlingen med fullgas fortfarande sprutar in bensin men bryter tändningen så det är bara överskottsbränsle som antänds i avgasrörsmynningen av värmen i kombination med syret.

Det påverkar mao inte turbon alls. Om tändningen däremot fortfarande är "aktiv" men backas något enormt, ja då är det stor risk att knallarna är bränsle som antänds i grenrören och vips så har du ett fullfjädrat anti-lagg system :) Effektivt, men mindre nyttigt för turbon.

Men så länge tändningen är helt bruten är det ingen fara.