Page 1 of 1
Hur/var byter jag vxl-låds olja
Posted: 2006-01-22 12:48:28
by JDr
Nu är jag på gång med mina frågor igen...
Tänkte passa på att byta oljan i växellådan nu när det ändå är snö ute och bilen står still i garaget.
Var sitter påfyllningen och urtappningen på 924 -79??
Re: Hur/var byter jag vxl-låds olja
Posted: 2006-01-23 08:13:47
by patand
JDr wrote:Nu är jag på gång med mina frågor igen...
Tänkte passa på att byta oljan i växellådan nu när det ändå är snö ute och bilen står still i garaget.
Var sitter påfyllningen och urtappningen på 924 -79??
Beror ju egentligen på vilken låda du har... men antar att det inte är så olika.
Med andra ord borde påfyllningen sitta på högersidan av lådan (sett bakifrån) ungefär halvvägsupp. Pluggen kräver en stor insex för att få bort.
Urtappningen är placerad mitt under lådan på lägsta punkten och kräver samma stora insex för att lossa.
Se nu bara till att du kan lossa påfyllningen innan du ger dit till att tömma lådan på oljan. Inte så kul att inte få loss påfyllningen och sen stå med tom låda omöjlig att fylla upp med olja...

Re: Hur/var byter jag vxl-låds olja
Posted: 2006-01-23 08:37:01
by Magnus K
patand wrote:Med andra ord borde påfyllningen sitta på högersidan av lådan (sett bakifrån) ungefär halvvägsupp. Pluggen kräver en stor insex för att få bort.
Urtappningen är placerad mitt under lådan på lägsta punkten och kräver samma stora insex för att lossa.
Eller så sitter den på vänstersidan = förarsidan om man tittar bakifrån...

Iaf om du har den 4-växlade lådan på din -79...
Kika här, straxt bakom drivaxeln sitter påfyllnadspluggen (som jag har bytt mot en ny plast-Audi-plugg med obegripligt verktyg till dvs XZN med plupp i mitten) och rakt nedanför sitter utrappningspluggen:
Mvh
Mangan
Posted: 2006-01-23 10:46:57
by patand
hehe... tur att vi har gamla 924 ägare som kan fylla på med information... längtar du tillbaka Mangan?

Posted: 2006-01-23 11:05:16
by Magnus K
[OT-läge]
PatAnd: Tja, ibland... En rostfri 924T eller 924S vore skoj, inte otänkbart att jag trillar dit på en 944 heller. Alfan är rätt kexig i plåten, ung som Ferdinand var när jag började...

Men å andra sidan så är 944orna för dyra för mig ännu, runt 15 kkr är min gräns!

[/OT-läge]
Posted: 2006-01-23 11:08:14
by patand
Magnus K wrote:[OT-läge]
PatAnd: Tja, ibland... En rostfri 924T eller 924S vore skoj, inte otänkbart att jag trillar dit på en 944 heller. Alfan är rätt kexig i plåten, ung som Ferdinand var när jag började...

Men å andra sidan så är 944orna för dyra för mig ännu, runt 15 kkr är min gräns!

[/OT-läge]
[OT] Trist att du alltid ska köpa kexbilar Magnus... satsa på en rostfri bil nästa gång. För 15.000 kan du ju nästan garanterat få en fin 924 (kanske inte S iof) utan rost.
[/OT]
Posted: 2006-01-23 22:41:23
by JDr
Tack för bilden. Min är inte så ren och fin så jag var inte säker på vad som finns under all skit.
Vilken storlek är det på insexnyckeln och var kan jag köpa sådan billigt. Biltema kanske?
Posted: 2006-01-24 07:43:00
by Jon80
Kommer tyvärr inte ihåg vilken nyckel det var när jag bytta olja.. kommer bara ihåg att jag fick köpa en ny nyckel.. Gör så att du mäter tvärsöver insexskruven, och de minsta måttet du mäter dig till, det är nummret på nyckeln.. (alltså måttet mellan två 'platåer' för nyckeln, inte in i något hörn)
Jädrans vad svårt detta var att förklara då.. hur man ska mäta

Posted: 2006-01-24 08:18:25
by Magnus K
Insex-måttet är 17mm, IIRC... Biltema funkade för mig, tillsammans med en lång förlängare då den satt som f-n. Passa dig så du inte drar insex-pluggen runt, ha lite känsla när du lossar den!
Till den konstiga nya pluggen är det en XZN-variant med plugg i mitten (typ som insex's tamperproof) men det löste sig när Mekonomen fick reda på att det är samma verktyg som till Audis oljepluggar till växellådan. Kostade dock runt 250pix...
Mvh
Mangan