Lyckas inte få i bromsvätskan...

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
JDr
Addict
Bilmodell: 944 turbo

Lyckas inte få i bromsvätskan...

#1 Post by JDr »

Har just för första gången bytt bromsrör, slangar och cylindrar bak på min 924.
Det kommer lite bromsvätska vid varje hjul när jag försöker "lufta" systemet. Men det "spottar" och "bubblar" mest luft hela tiden.
Alla kopplingar är torra men det känns ändå som att det läcker in luft någonstans.

Ska man tänka på något speciellt?? typ någon viss ordning på vilket hjul man börjar med eller liknande.

Upptäckte en bult på ovandelen av huvudbromscylindern och tror att det kan vara någon typ av avluftning oxå?

Är en riktig nybörjare på det här så alla tips och förslag är välkommna!
NU kör jag 951!!

Jimmy PCS# 10550

Tidigare:
924 -79

magnusb
S2-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#2 Post by magnusb »

/Mvh Magnus
-97 JEEP Grand Cherokee &
-08 VW Passat 4WD till vardags

JDr
Addict

#3 Post by JDr »

Tack för länken.
Har gjort som det står men det är ändå luft i rören. Vart kan den läcka in?

Läste i Haynes att man kan byta ut alla gummipackningar i huvudbromscylindern.
Porschecenter har inga att sälja utan de vill ha över 3600:- för en ny cylinder.
På Micro så har de en sats men är inte säkra på att den passar min -79:a.
NU kör jag 951!!

Jimmy PCS# 10550

Tidigare:
924 -79

headline
Addict

#4 Post by headline »

JDr wrote:Tack för länken.
Har gjort som det står men det är ändå luft i rören. Vart kan den läcka in?

Läste i Haynes att man kan byta ut alla gummipackningar i huvudbromscylindern.
Porschecenter har inga att sälja utan de vill ha över 3600:- för en ny cylinder.
På Micro så har de en sats men är inte säkra på att den passar min -79:a.
Är du verkligen säker på att den tar in luft någon annan stans?

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Tord
Turbo-Poster

Re: Lyckas inte få i bromsvätskan...

#5 Post by Tord »

JDr wrote:Har just för första gången bytt bromsrör, slangar och cylindrar bak på min 924.
Det kommer lite bromsvätska vid varje hjul när jag försöker "lufta" systemet. Men det "spottar" och "bubblar" mest luft hela tiden.
Alla kopplingar är torra men det känns ändå som att det läcker in luft någonstans.
Hej du!

Hur mycket bromsvätska har du kört i? Ett helt system rymmer cirka 0.6 till 0.7 dl. Med tanke på vad du bytt så skall du iallafall få i 0.3 - 0.4 dl innan systemet är fullt igen. Hur luftar du? På gamla bilar så skall man helst inte trycka bromspedalen i botten eftersom där oftast sitter rost/avlagringar på väggarna i huvudcylindern som skrapar isönder packningarna. Nu behöver ju inte detta hänt! Jag har alltid använt mig av 2 olika utrustningar när jag luftar bilar/motorcyklar. Det ena sättet är att du trycker luft genom locket på huvudcylindern, cirka 1.5 - 2.0 kg räcker länge. det andra sättet är att man använder en vacuumluftare och suger ut luft/vätska genom luftningsnipplarna. Vacuumluftning brukar fungera till 70-80% annars trycksätter man. Har du några frågor så ring gärna. Jag har jobbat på ett av dom större företagen som bara sysslar med broms/koppling.
0707761398

944_968CS
S2-Poster

#6 Post by 944_968CS »

Hej, Ett enkelt sätt är att köpa ett lock till bromsbehållaren med slang och nippel som du kopplar till ett däck med ca 2 bars tryck. Du kan kanske tillverka ett själv annars finns dom på Mekonomen. Sedan är det bara att öppna nipplarna och släppa ut luften. Börja med den som är längst bort från behållaren, dvs längst bromsledning. Se till att det finns vätska i behållaren annars får du in luft i systemet. /Lycka till Bosse P

JDr
Addict

#7 Post by JDr »

Tack för alla tips!
Tillverkade ett eget verktyg av en cykelslang för att få tryck i huvudcylindern och det lyckades.
Körde bilen för första gången idag (utan regplåtar och speglar, samt med sommar däck). Nu gäller det bara att få bromsarna och ta lite bättre, men det kanske räcker med att använda justerskruvarna på baksidan av bromstrumman...?
Hur mycket ska de "ligga på"?
NU kör jag 951!!

Jimmy PCS# 10550

Tidigare:
924 -79

AndreasNyström
S-Poster

#8 Post by AndreasNyström »

när du luftar, använd inte mer än 2bar.. vi råkade smälla en behållare på en audi härom månaden vid 3
- 924 n/a -79

Post Reply