Tickande ljud
Posted: 2006-01-04 15:52:01
Hej!
Har just bytt olja, filter samt oljetrycks sensor på min 944 -86. Jag fyllde upp till maxstrecket med olja innan jag startade.
Jag startade motorn, kollade oljetrycket som stod på ungefär 4 vilket låter rimligt. Nu till problemen. När jag efter typ 30 sekunder stängde av motorn och kollade oljenivån låg den helt plötsligt en bra bit under min. Fyllde då på olja igen och körde några sekunder till. Olje nivån sjönk igen. Min uppfattning är att motorn sluka ungefär en liter vilket låter mycket. Filter osv brukar ta 1-2 dl, iaf på en Volvo.
Har nu hällt i 6.5 liter, nivån ligger strax under max.
Är det här onormalt för en Porsche?
Sen så kunde man nu även höra ett tickande ljud samt ett litet mer klonk ljud. Båda VÄLDIGT diskreta men de fanns där nu, och det gjorde de inte innan. Skulle kunna vara tändsystemet som är dåligt då jag upptäckte att ena kablen nästan var av. Några andra förslag? Kan det ha med oljan att göra? ISF vågar man ju inte köra den.
Tackar på förhand
Har just bytt olja, filter samt oljetrycks sensor på min 944 -86. Jag fyllde upp till maxstrecket med olja innan jag startade.
Jag startade motorn, kollade oljetrycket som stod på ungefär 4 vilket låter rimligt. Nu till problemen. När jag efter typ 30 sekunder stängde av motorn och kollade oljenivån låg den helt plötsligt en bra bit under min. Fyllde då på olja igen och körde några sekunder till. Olje nivån sjönk igen. Min uppfattning är att motorn sluka ungefär en liter vilket låter mycket. Filter osv brukar ta 1-2 dl, iaf på en Volvo.
Har nu hällt i 6.5 liter, nivån ligger strax under max.
Är det här onormalt för en Porsche?
Sen så kunde man nu även höra ett tickande ljud samt ett litet mer klonk ljud. Båda VÄLDIGT diskreta men de fanns där nu, och det gjorde de inte innan. Skulle kunna vara tändsystemet som är dåligt då jag upptäckte att ena kablen nästan var av. Några andra förslag? Kan det ha med oljan att göra? ISF vågar man ju inte köra den.
Tackar på förhand