Problem med tomgång, 944 -82

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Problem med tomgång, 944 -82

#1 Post by broberg »

Hej alla allvetande pojkar (och flickor?)..

nu är det så att på senare tid (läs senaste veckan) så har min bil börjat jävlats med mig, dvs den går ner i varv och dör för mig lite då och då.

jag tänkte först att problemet bara hände när den var kall.. men så var det inte .. han gjorde även så när han blev varm..

och detta händer oftast när man har fått "blyfot" .. dvs går från högt till lågt varv väldigt snabbt.. (typ pressa fullt till trean och sen trycker ner kopplingen och låter varvet sjunka) ..

fast sen när man försöööker att vara snäll o köra "vänligt" så gör den samma sak igen.. så så fort jag är tvungen att stanna så får jag sitta med halva foten på bromsen o andra halvan på gasen (för att hålla den runt 1k-800 varv)..

var ska jag börja felsöka?

jag har samtidigt problem med att den går för fett (med för hög co-halt som resultat så klart), ska se hur långt jag kommit med det problemet imorgon (bytt olja, tändstift, kört i injector cleaner o k-sprit o kört ett par mil)..


och jag har fått sagt till mig att spridarna kan ha börjat ge upp.. kan detta bidra till min icke-ibland-existerande tomgång?

eller ska jag börja mickla med tomgångsmotorn?
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

Tomgångsmotorn är ingen tomgångs"motor" på bilarna före 85B utan bara en värmekänslig ventil som släpper förbi lite luft förrbi gasspället när motorn och ventilen är kall. Sladdarna på den går bara till ett värmelement i den som värmer upp den lite fortare så fort motorn har startat. När min var lite dålig yttra det sig som att tomgången var lite låg när motorn var kall för att sedan bli normal när den var varm.

Om jag fick din bil på operationsbordet skulle jag nog börja med att kolla alla slangar och andra grejer i insuget efter läckor. När jag var 100% säker på att allt var ok där skulle jag titta på sladdarna och kontakterna till tempgivaren, spjällägesgivaren och luftmängdsmätaren samt mäta upp tempgivaren och spjällägesgivaren.

Allt ok här också? Bara att jobba sig vidare... Den där luftmängdsmätaren är en lite lömsk pryl, jag skulle nog börja fundera lite på dess kondition nu. Plocka bort luftfilterboxen så att du kommer åt den och kan röra på klaffen. Går klaffen mjuk och fint utan nån tröghet eller vilja att haka upp sig? "Tjuv"koppla nu in en voltmeter på dess utgång och slå på tändningen. Kolla på voltmetern nog medan du sakta sakta öppnar klaffen med fingrarna. Spänningen stiga jämt och fint ju mer klaffen öppnas, skulle den börja sjunka eller fladdra nervöst när du fast du inte stänger klaffen är något tokigt.

Skulle mätaren vara dålig på något vis så försök att göra rent den och peta (våld kan krävas) av det svarta locket och titta på innehållet. En rengörning här av elektroniken kan göra nytta och är potentiometerns bana sliten kan man kanske flytta den lite så att den slits på ett nytt ställe. Detta är lite överkurs och kräver en den trixande och tålamod.

Är det här svarta plastlocket lätt att få bort har någon petat här förut och då är det säkert nått fel här.

Finns det fortfarande inte några uppenbara fel så sälj bilen till mig för 500 spänn så kan jag plocka delar från den till min egna nästa gång den jävlas! :D :D

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Problem med tomgång, 944 -82

#3 Post by Porrsche »

Broberg wrote:(bytt olja, tändstift, kört i injector cleaner o k-sprit o kört ett par mil)..
Byt även rotor & fördelare om inte det är gjort alldeles nyligen.
Kontrollera tändkablarna så de inte ser sprukna ut.
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

User avatar
po944
S2-Poster
Posts: 202
Joined: 2004-04-27 00:08:22
Bilmodell: 924 S
Location: Hjärup
Contact:

#4 Post by po944 »

jeg havde samma problem på min 944 a och det var gummi røret mellam luftmengdemåleren och gasspjelet :? ...

efter bytet havde jeg ingen problem med tomgangen...
Porsche Tekniker...
924 S 86' soon too be a RINGTOOL

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#5 Post by broberg »

po944 : låter skönt.. för jag råkade slita sönder mitt när jag skulle kolla om det var några hål 8-) .. så nu har jag beställt ett nytt från söderbergs i norrköping
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#6 Post by broberg »

Okej, har kollat varenda slangjävel nu.. han gick bättre ett tag (läs 4-5h) ..sen började han jävlas med tomgången igen.. fast han spottar inte ut oförbränd soppa längre iaf..

dock är co-halten fortfarande tok-hög.


lämnar in bilen på Söderbergsi norrköping så fort jag får en tid.. har inte kunnandet för att kolla allting.. inte ork heller för den delen.. inte nu iaf.
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#7 Post by broberg »

aha!! hittade felet.. jäkla dumt av mig att inte kolla det först av allt..


dålig kontakt till luftmängdsmätaren!!! var ärjat o sen satt den inte fast som den skulle.. så nu är min pärla besiktad o klar :D

ahh en sten har lyfts från mina axlar!
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users