Page 1 of 1

Vad är vad ? OPT 219 220 221

Posted: 2006-01-03 16:27:38
by Robert Örebro
Kan någon på ett enkelt sätt förklara skillnaderna på option 219 220 221
Vilket option av dessa är bäst till vad ?
Tacksam

Posted: 2006-01-03 16:41:33
by Bathory
219 Differential
220 Locking (Limited Slip) differential
221 Porsche-locking differential

Vet tyvärr inte skillnaden.
Tänkte bara göra det lite tydligare så du lättare får svar ;)

Mvh
Sven

Posted: 2006-01-03 18:45:20
by Pär Hylander
Jag är rätt säker på att 220 är en vanlig ramplamelldiff och tror lite vagt att 221 är en diff av Torsen-typ (inga lameller, diffbromsningen sköts av snäckväxlar).

Diff 219 220 221

Posted: 2006-01-04 21:17:27
by Robert Örebro
Jag kollade på säljesannonsen av 944 turbo som PorscheBenny har till salu.
Där står det ju M030 chassi och 40% diff. Låter ju bra för bana men vilket av dessa tre option är 40 % diff ?
Någon med ett bra svar :)

Posted: 2006-01-04 21:37:29
by Maxx
Ring honom och fråga? :wink:

Posted: 2006-01-04 21:52:30
by Robert Örebro
Jag skall göra det.
Tänkte bara kolla om det är någon som har koll. :?:

Posted: 2006-01-04 22:09:54
by Maxx
Tänkte bara att det är lättare för Benny att kolla än för oss att gissa. :)

Posted: 2006-01-05 00:44:11
by BNTS
220 Locking (Limited Slip) differential, är det jag har i min bil och det som jag förstått är den 40%-iga ramplamelldiffen.
LSD-är ju vanligtvis ramlamell- eller viskodiffbromsar (begränsad slirning...)
Är det någon som vet vad dessa 40% är???

Posted: 2006-01-09 18:50:28
by Robert Örebro
Tack för alla svar.
Kan någon på ett lättbegripligt sätt förklara vad en Differential (219) är/gör
i jämförelse med en" låst " LSD (220).
Nicke nyfiken

Posted: 2006-01-10 09:44:20
by Pär Hylander
Tror inte den svenska översättningen till "låst" är speciellt beskrivande. Då tänker man ju (jag ivf...) på sk diffspärrar som inte alls sitter på våra bilar, sådana hittar man på jeepar och traktorer och vissa raggarbilar för amerikansk rivstartstävling , det är verkligen en låsning så att hjulen snurrar lika fort.

Det vi har på våra bilar är olika sorter av diffbroms. Eller olika sorter är nästan fel det oxo, vi har nästan uteslutande ramplamellbromsar. Till 968 kunde man få diffbroms av torsen-typ (sån som Audi Quattro hade på förr i tiden). Den är var jag har för mig kallas torque-biasing, alltså att snäckväxlar som körs "på fel" håll har självhämmande egenskaper vilket ger att moment förs över till andra hjulet.

Får att återgå till frågan, har ngn sett ngn bil med option 219 eller 221? Jag har ivf aldrig gjort det. 220 däremot är ju vanlig på turbosar

Posted: 2006-01-11 18:48:31
by Mike-DK
Min 968 Cabrio har 220.

Posted: 2006-01-17 10:01:56
by Robert Örebro
Tack för ett bra svar .
Jag har sett opt 219 på bilar till salu i Tyskland.
Mvh Robert

Posted: 2009-11-04 16:34:34
by marazas
Hej!
Det är en gammal fråga men jag undrar om det kanske blivit klarare med vad 219 för typ?