Page 1 of 1

Toe.. hur är det nu det ligger till?

Posted: 2006-01-02 16:30:19
by Jon80
Satt och lekte framför datorn, och körde lite bil :oops:
Tyckte inställningarna för Toe:n bak var lite stöniga, och fick mig en jäkla läxa i retorik, för att jag inte hade koll :oops:

Så som jag upplevde det, blev bilen stabilare i ingången till kurvor, och igenom kurvor (även med lite gaspådrag) om jag satte Toe-Bak till possitivt värde (alltså toe-out). Borde inte en Toe-out bak göra att rumpan 'glider ut' i kurvan, typ lite åt överstyrt håller? Har fått för mig att framhjulsdrivna bilar gärna sätter toe out bak för att få med sig rumpan.

Förhållandet var det motsatta vid negativ Toe bak, då sladdade bilen gärna, och tenderade att gå mot överstyrt.

Är det verkligen så det liggertill i verkligheten?!

Mvh Jon

ps. Om någon sitter på en 'väghållningsguide' som förklarar hur olika vinklar påverkar bilens balans, så skulle en länk till den vara jätterolig att läsa.

Posted: 2006-01-02 18:41:28
by Maxx

Posted: 2006-01-02 19:48:37
by emm

Posted: 2006-01-02 20:40:13
by Maxx
Rejsa.nu är ett bra komplement till 944 Sverige. (Brukar göra "reklam" för 944 Sverige där så det är väl dags att återgälda den tjänsten. :D ) Det är väl en hel del folk här som hänger på båda forumen efter vad jag har sett.

Posted: 2006-01-03 10:30:34
by Jon80
Tackar som tusan!

Re: Toe.. hur är det nu det ligger till?

Posted: 2006-01-03 11:16:14
by Pär Hylander
Jon80 wrote:
Är det verkligen så det liggertill i verkligheten?!
.
Det låter omvänt tycker jag.

Posted: 2006-01-03 14:57:54
by gurra
Det gäller att passa sig, i vissa spel är det oklart om minussiffror verkligen innebär toe in.

Posted: 2006-01-03 15:51:52
by patand
gurra wrote:Det gäller att passa sig, i vissa spel är det oklart om minussiffror verkligen innebär toe in.
Det är tur att det bara är i spel... ;) :roll: