Osmidig gång S2

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Osmidig gång S2

#1 Post by Pär Hylander »

Har två småproblem som kanske hänger ihop.

1) På gränsen mellan gas och motorbroms, alltså när motorn bara precis driver bilen eller precis bromsar bilen så den lite ryckig, det blir liksom antingen gas eller broms, går inte att lägga sig precis på gränsen och åka mjukt.

2) Ngn gång ibland så börjar tomgången att svaja rejält, ner och vänder på 4-500 rpm och upp till 1500-1800, ofta då så stannar motorn när tomgången är nere på 400rpm.

Hänger detta ihopa?
Vad kan det vara? LMM? Vacuumläckage etc?
Vad ska jag felsöka efter?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#2 Post by Fredrik C »

I bland när man ligger i ca nitto så verkar det som om man hamnar i nån form av mellan läge när inte motorn vill dra ordentligt.
Det liksom jazzar lite. Men aldrig så mycket så det är störande.
Gasar jag då upp till hundra så försvinner det eller petar ner till fyran.
Tror att det har med utväxlingen på femman att göra.
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
Lars
S2-Poster
Posts: 291
Joined: 2004-03-30 08:33:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Södra norrland
Contact:

#3 Post by Lars »

Hmmm..jag har väl också ett liknande beteende på min S2.
Tror också det har att göra med dragläget på femmans växel.
Det är ju inget problem eller ens irriterande bara ett konstaterande.
//Lars
PCS 7895 / 944 S2 -91 Pantherometallic
Saab 9-3 vector -04
SSIW

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#4 Post by Pär Hylander »

Då är det nog lite mer uttalat på vår bil, för jag både märker det och är lite småirriterad över det.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#5 Post by Fredrik C »

Pär Hylander wrote:Då är det nog lite mer uttalat på vår bil, för jag både märker det och är lite småirriterad över det.
Jo det låter inte riktigt som samma sak... troligen nått annat problem :( .
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
boxsterpontus
Raceputte
Posts: 148
Joined: 2004-03-29 23:37:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#6 Post by boxsterpontus »

Mina spekulationer och erfaranheter:

1. Låter som ett typiskt LMM problem. Hade samma på min boxster, iofs med trådmätare och inte ladugårdsmätare. "Dörren" kanske kletar fast i stängda låget och öppnar först när du ger lite gas?

2. Vi hade precis samma beteende när jag hade kopplat bort bromsservon genom att ersätta slangen från gummibäljen och insugsgrenrören med en slang. Med bromsservo går det ett slang mellan dessa två punkter och bromsservot fast i det sitter det någon slags t-kort och backventil där.
Resultatet med fritt blås mellan gummibäljen och insugsgrenrörer blir precis som du beskriver. Kanske backventilen hakar upp sig ibland?

Men det kan ju givetvis va vacuumläckor också. Alltid lika kul att leta efter ;) Ett bra sätt att hitta vacumläckor är att fixa LITE övertryck i hela insuget, tex med kompressor och blåsmunstycke, och sedan gå lös med en liten spruta med såpavatten. Då ser man direkt när det är en läck, det bubblar.

Motorn stiger bara till 1500-1800, sen stryper datorn sopptillförseln. Den tror att du då vill motorbromsa eftersom tomgångsbrytaren i gasspjället är sluten. En sak som fungerar i alla fall :)
Pontus Borg

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#7 Post by Pär Hylander »

Bra hypoteser att jobba efter Pontus!

Ang vacuumläckage, gör din övertrycksmetod samma jobb som startgasvarianten?

mvh, Pär
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Peter L
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2004-04-16 18:25:34
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Södertälje
Contact:

#8 Post by Peter L »

Kolla Porsche world mars numret-04 frågor och svar, där fanns en fråga lik din.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#9 Post by Pär Hylander »

Peter L wrote:Kolla Porsche world mars numret-04 frågor och svar, där fanns en fråga lik din.
Jag har inte den tidningen tror jag... :?

Om du har den kanske du kan göra en sammanfattning :?: Tackar på förhand isf!

mvh, Pär
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Mr Z
Carrera-Poster
Posts: 322
Joined: 2004-04-04 21:58:49
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm
Contact:

#10 Post by Mr Z »

boxsterpontus wrote:Mina spekulationer och erfaranheter:

1. Låter som ett typiskt LMM problem. Hade samma på min boxster, iofs med trådmätare och inte ladugårdsmätare. "Dörren" kanske kletar fast i stängda låget och öppnar först när du ger lite gas?
Tycker jag låter mycket troligt.... Dessutom lätt att kolla/fixa...


/Peter Z
MVH Peter Z

I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users