Osmidig gång S2
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Osmidig gång S2
Har två småproblem som kanske hänger ihop.
1) På gränsen mellan gas och motorbroms, alltså när motorn bara precis driver bilen eller precis bromsar bilen så den lite ryckig, det blir liksom antingen gas eller broms, går inte att lägga sig precis på gränsen och åka mjukt.
2) Ngn gång ibland så börjar tomgången att svaja rejält, ner och vänder på 4-500 rpm och upp till 1500-1800, ofta då så stannar motorn när tomgången är nere på 400rpm.
Hänger detta ihopa?
Vad kan det vara? LMM? Vacuumläckage etc?
Vad ska jag felsöka efter?
1) På gränsen mellan gas och motorbroms, alltså när motorn bara precis driver bilen eller precis bromsar bilen så den lite ryckig, det blir liksom antingen gas eller broms, går inte att lägga sig precis på gränsen och åka mjukt.
2) Ngn gång ibland så börjar tomgången att svaja rejält, ner och vänder på 4-500 rpm och upp till 1500-1800, ofta då så stannar motorn när tomgången är nere på 400rpm.
Hänger detta ihopa?
Vad kan det vara? LMM? Vacuumläckage etc?
Vad ska jag felsöka efter?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Fredrik C
- Addict
- Posts: 1686
- Joined: 2004-03-29 10:38:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Katrineholm
- Contact:
I bland när man ligger i ca nitto så verkar det som om man hamnar i nån form av mellan läge när inte motorn vill dra ordentligt.
Det liksom jazzar lite. Men aldrig så mycket så det är störande.
Gasar jag då upp till hundra så försvinner det eller petar ner till fyran.
Tror att det har med utväxlingen på femman att göra.
Det liksom jazzar lite. Men aldrig så mycket så det är störande.
Gasar jag då upp till hundra så försvinner det eller petar ner till fyran.
Tror att det har med utväxlingen på femman att göra.
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484
www.968.net
www.968s.com
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484
www.968.net
www.968s.com
- Lars
- S2-Poster
- Posts: 291
- Joined: 2004-03-30 08:33:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Södra norrland
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- Fredrik C
- Addict
- Posts: 1686
- Joined: 2004-03-29 10:38:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Katrineholm
- Contact:
- boxsterpontus
- Raceputte
- Posts: 148
- Joined: 2004-03-29 23:37:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Mina spekulationer och erfaranheter:
1. Låter som ett typiskt LMM problem. Hade samma på min boxster, iofs med trådmätare och inte ladugårdsmätare. "Dörren" kanske kletar fast i stängda låget och öppnar först när du ger lite gas?
2. Vi hade precis samma beteende när jag hade kopplat bort bromsservon genom att ersätta slangen från gummibäljen och insugsgrenrören med en slang. Med bromsservo går det ett slang mellan dessa två punkter och bromsservot fast i det sitter det någon slags t-kort och backventil där.
Resultatet med fritt blås mellan gummibäljen och insugsgrenrörer blir precis som du beskriver. Kanske backventilen hakar upp sig ibland?
Men det kan ju givetvis va vacuumläckor också. Alltid lika kul att leta efter Ett bra sätt att hitta vacumläckor är att fixa LITE övertryck i hela insuget, tex med kompressor och blåsmunstycke, och sedan gå lös med en liten spruta med såpavatten. Då ser man direkt när det är en läck, det bubblar.
Motorn stiger bara till 1500-1800, sen stryper datorn sopptillförseln. Den tror att du då vill motorbromsa eftersom tomgångsbrytaren i gasspjället är sluten. En sak som fungerar i alla fall
1. Låter som ett typiskt LMM problem. Hade samma på min boxster, iofs med trådmätare och inte ladugårdsmätare. "Dörren" kanske kletar fast i stängda låget och öppnar först när du ger lite gas?
2. Vi hade precis samma beteende när jag hade kopplat bort bromsservon genom att ersätta slangen från gummibäljen och insugsgrenrören med en slang. Med bromsservo går det ett slang mellan dessa två punkter och bromsservot fast i det sitter det någon slags t-kort och backventil där.
Resultatet med fritt blås mellan gummibäljen och insugsgrenrörer blir precis som du beskriver. Kanske backventilen hakar upp sig ibland?
Men det kan ju givetvis va vacuumläckor också. Alltid lika kul att leta efter Ett bra sätt att hitta vacumläckor är att fixa LITE övertryck i hela insuget, tex med kompressor och blåsmunstycke, och sedan gå lös med en liten spruta med såpavatten. Då ser man direkt när det är en läck, det bubblar.
Motorn stiger bara till 1500-1800, sen stryper datorn sopptillförseln. Den tror att du då vill motorbromsa eftersom tomgångsbrytaren i gasspjället är sluten. En sak som fungerar i alla fall
Pontus Borg
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- Peter L
- S-Poster
- Posts: 195
- Joined: 2004-04-16 18:25:34
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Södertälje
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- Mr Z
- Carrera-Poster
- Posts: 322
- Joined: 2004-04-04 21:58:49
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Sthlm
- Contact:
Tycker jag låter mycket troligt.... Dessutom lätt att kolla/fixa...boxsterpontus wrote:Mina spekulationer och erfaranheter:
1. Låter som ett typiskt LMM problem. Hade samma på min boxster, iofs med trådmätare och inte ladugårdsmätare. "Dörren" kanske kletar fast i stängda låget och öppnar först när du ger lite gas?
/Peter Z
MVH Peter Z
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
Who is online
Users browsing this forum: No registered users