3 burkar vid halvvarm start

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

3 burkar vid halvvarm start

#1 Post by patand »

Har problem med 924 -85 2.0 då den är halvvarm vid start går den bara på 3 (eller 2?) burkar tills man gasat till några gånger. Sen går den bra.

Kallstart och varmstart funkar utmärkt!

Någon som har något tips på vad det kan vara? *klurigt*

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#2 Post by Porrsche »

Låter som elfel i mina öron, misständer den något, avgasknallar? I så fall är det för modligen det.
Byt rotor, fördelare, stift eventuellt kablarna, om det inte är bytt nyligen. Det bör ändå göras med jämna mellanrum.

:)
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

Porrsche wrote:Låter som elfel i mina öron, misständer den något, avgasknallar? I så fall är det för modligen det.
Byt rotor, fördelare, stift eventuellt kablarna, om det inte är bytt nyligen. Det bör ändå göras med jämna mellanrum.

:)
Har inte hört att den misständer eller ger avgasknallar. Dock tror jag också själv på elfel då tändkablarna inte ser direkt nya ut (tänkte byta de i vilket fall). Rotor/fördelare ser fräscha ut. Stiften har jag inte hunnit kolla ännu men tänkte köpa nya där med.

Funderar på att köpa samma typ av stift som jag har till min lillbil där de funkar bra. Beru Ultra-X från mekonomen, någon som testat detta i en 924 2.0?

Såg just att rotor och fördelarlock var billiga prylar... blir nog att byta dem också så är det gjort...

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: 3 burkar vid halvvarm start

#4 Post by Pär Hylander »

patand wrote:Har problem med 924 -85 2.0 då den är halvvarm vid start går den bara på 3 (eller 2?) burkar tills man gasat till några gånger. Sen går den bra.

Kallstart och varmstart funkar utmärkt!

Någon som har något tips på vad det kan vara? *klurigt*
Det där är ju tydligen mkt vanligt, min och många andras är svår att starta när dom är halvvarma. När den väl startar så är det ofta det saknas ngn cylinder....
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 3 burkar vid halvvarm start

#5 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Det där är ju tydligen mkt vanligt, min och många andras är svår att starta när dom är halvvarma. När den väl startar så är det ofta det saknas ngn cylinder....
Där ser man... kanske inte så mycket att göra då? Men det lär väl knappast skada att byta lite tänddelar iaf så man vet att man har fräscha grejer.

User avatar
fredriq
S-Poster
Posts: 166
Joined: 2004-03-29 21:54:53
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falköping
Contact:

#6 Post by fredriq »

Skriver som tidigare, ge den en skvätt lacknafta och några droppar tvåtaksolja, är minst lika bra som "injection cleaner" och "injection trim".
Lacknaftan rensar bra och har iaf fått ordning på mina bilar många gånger. Tvåtaksoljan smörjer bra, dagens bensin är ganska "torr".
Anledningen till att tänddelarna är billiga är att det är samma till Golf I.
Fredrik Johansson
Utan 944 :(

RallyCalle
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2004-04-23 17:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#7 Post by RallyCalle »

fredriq wrote:Skriver som tidigare, ge den en skvätt lacknafta och några droppar tvåtaksolja, är minst lika bra som "injection cleaner" och "injection trim".
Lacknaftan rensar bra och har iaf fått ordning på mina bilar många gånger. Tvåtaksoljan smörjer bra, dagens bensin är ganska "torr".
Anledningen till att tänddelarna är billiga är att det är samma till Golf I.
Tjena!
Är tändkablarna samma som golf? Har samma problem med min 924
//Calle :(
Carl Aulin
CSN finansierad Porsche 924 -81
Linköping

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#8 Post by Pär Hylander »

RallyCalle wrote:
fredriq wrote:Skriver som tidigare, ge den en skvätt lacknafta och några droppar tvåtaksolja, är minst lika bra som "injection cleaner" och "injection trim".
Lacknaftan rensar bra och har iaf fått ordning på mina bilar många gånger. Tvåtaksoljan smörjer bra, dagens bensin är ganska "torr".
Anledningen till att tänddelarna är billiga är att det är samma till Golf I.
Tjena!
Är tändkablarna samma som golf? Har samma problem med min 924
//Calle :(
Själva tändkabeln är kan man köpa som metervara för typ 20 kr/m eller så, sen skruvar man bara in den i hattarna
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users