Behöver justera ventilerna på frugans 924 -85 2.0 motor (skramlar lite för mycket). Vad skall spelet vara? Vet att det ska vara hyfsat enkelt att fixa iaf då det är excentrisk justering och inte chims (hoppas det stämmer).
Avgas: ?
Insug: ?
Bör nog skaffa verkstadshandbok om man ska ha en gammal bil... Ingen som har en PDF fil? Till min MC (BMW F650GS) har jag hela BMWs verkstadshandledning i PDF format...
Ventilspel
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: Ventilspel
Halvklurig justering, man får med insexnyckel vrida en justering i halva varv från sidan på tryckaren, går rätt trögt och tar sin tid...patand wrote:Behöver justera ventilerna på frugans 924 -85 2.0 motor (skramlar lite för mycket). Vad skall spelet vara? Vet att det ska vara hyfsat enkelt att fixa iaf då det är excentrisk justering och inte chims (hoppas det stämmer).
Avgas: ?
Insug: ?
Bör nog skaffa verkstadshandbok om man ska ha en gammal bil... Ingen som har en PDF fil? Till min MC (BMW F650GS) har jag hela BMWs verkstadshandledning i PDF format...
Intake 0.20 mm, Exhaust 0.45 mm, men för säkerhetsskull, titta själv på:
http://w1.430.telia.com/~u43006774/Pors ... Specif.doc
mvh, Pär
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Ventilspel
Tack Pär!Pär Hylander wrote:Intake 0.20 mm, Exhaust 0.45 mm, men för säkerhetsskull, titta själv på:
http://w1.430.telia.com/~u43006774/Pors ... Specif.doc
Undrar nu om det är OK att använda sig av måtten för kall motor som fanns i dokumentet (insug 0.10, avgas 0.40) då det ju är både enklare och trevligare att jobba med en kall motor.
Verkar vara om man gör en översyn av motorn man använder detta och sedan finljusterar vid varm motor... då bör ju jag kunna justera med kall först och sedan göra mindre ändringar vid varm motor antar jag...Basic valve play setting (for engine overhaul etc.)
With engine cold Intake valve: 0.10mm Exhaust valve: 0.40 mm
hmmm besvarade kanske min egen fråga nu... men om någon har någon åsikt om detta så är jag idel öra...
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: Ventilspel
Ja, det borde ju gå bra.patand wrote:Tack Pär!Pär Hylander wrote:Intake 0.20 mm, Exhaust 0.45 mm, men för säkerhetsskull, titta själv på:
http://w1.430.telia.com/~u43006774/Pors ... Specif.doc
Undrar nu om det är OK att använda sig av måtten för kall motor som fanns i dokumentet (insug 0.10, avgas 0.40) då det ju är både enklare och trevligare att jobba med en kall motor.
Verkar vara om man gör en översyn av motorn man använder detta och sedan finljusterar vid varm motor... då bör ju jag kunna justera med kall först och sedan göra mindre ändringar vid varm motor antar jag...Basic valve play setting (for engine overhaul etc.)
With engine cold Intake valve: 0.10mm Exhaust valve: 0.40 mm
hmmm besvarade kanske min egen fråga nu... men om någon har någon åsikt om detta så är jag idel öra...
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
Who is online
Users browsing this forum: No registered users