Ventilspel

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Ventilspel

#1 Post by patand »

Behöver justera ventilerna på frugans 924 -85 2.0 motor (skramlar lite för mycket). Vad skall spelet vara? Vet att det ska vara hyfsat enkelt att fixa iaf då det är excentrisk justering och inte chims (hoppas det stämmer).

Avgas: ?

Insug: ?

Bör nog skaffa verkstadshandbok om man ska ha en gammal bil... Ingen som har en PDF fil? Till min MC (BMW F650GS) har jag hela BMWs verkstadshandledning i PDF format...

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Ventilspel

#2 Post by Pär Hylander »

patand wrote:Behöver justera ventilerna på frugans 924 -85 2.0 motor (skramlar lite för mycket). Vad skall spelet vara? Vet att det ska vara hyfsat enkelt att fixa iaf då det är excentrisk justering och inte chims (hoppas det stämmer).

Avgas: ?

Insug: ?

Bör nog skaffa verkstadshandbok om man ska ha en gammal bil... Ingen som har en PDF fil? Till min MC (BMW F650GS) har jag hela BMWs verkstadshandledning i PDF format...
Halvklurig justering, man får med insexnyckel vrida en justering i halva varv från sidan på tryckaren, går rätt trögt och tar sin tid...


Intake 0.20 mm, Exhaust 0.45 mm, men för säkerhetsskull, titta själv på:

http://w1.430.telia.com/~u43006774/Pors ... Specif.doc

mvh, Pär
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Ventilspel

#3 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Intake 0.20 mm, Exhaust 0.45 mm, men för säkerhetsskull, titta själv på:

http://w1.430.telia.com/~u43006774/Pors ... Specif.doc
Tack Pär!

Undrar nu om det är OK att använda sig av måtten för kall motor som fanns i dokumentet (insug 0.10, avgas 0.40) då det ju är både enklare och trevligare att jobba med en kall motor.
Basic valve play setting (for engine overhaul etc.)
With engine cold Intake valve: 0.10mm Exhaust valve: 0.40 mm
Verkar vara om man gör en översyn av motorn man använder detta och sedan finljusterar vid varm motor... då bör ju jag kunna justera med kall först och sedan göra mindre ändringar vid varm motor antar jag...

hmmm besvarade kanske min egen fråga nu... men om någon har någon åsikt om detta så är jag idel öra...

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Ventilspel

#4 Post by Pär Hylander »

patand wrote:
Pär Hylander wrote:Intake 0.20 mm, Exhaust 0.45 mm, men för säkerhetsskull, titta själv på:

http://w1.430.telia.com/~u43006774/Pors ... Specif.doc
Tack Pär!

Undrar nu om det är OK att använda sig av måtten för kall motor som fanns i dokumentet (insug 0.10, avgas 0.40) då det ju är både enklare och trevligare att jobba med en kall motor.
Basic valve play setting (for engine overhaul etc.)
With engine cold Intake valve: 0.10mm Exhaust valve: 0.40 mm
Verkar vara om man gör en översyn av motorn man använder detta och sedan finljusterar vid varm motor... då bör ju jag kunna justera med kall först och sedan göra mindre ändringar vid varm motor antar jag...

hmmm besvarade kanske min egen fråga nu... men om någon har någon åsikt om detta så är jag idel öra...
Ja, det borde ju gå bra.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users