Page 1 of 1

Rost i spridarna?

Posted: 2005-12-23 13:17:11
by pelaone
Hej,
jag har nog fått rost i spridarna (bytt tank).
Måste jag ta ur spridarna för "rengöring" eller funkar det med spridargoja?
Om de ska ur, hur enklast göra?
Vinterpyssel är kul.....

Posted: 2005-12-23 16:21:50
by 944_Driver
Har du ett fungerande bränslefilter ska det stoppa sådant. Har du en 924 eller 944? Ultraljudsrengörning är nog en bra idé för att få de rena och fina.

//Magnus

Posted: 2005-12-23 23:03:05
by pelaone
944_Driver wrote:Har du ett fungerande bränslefilter ska det stoppa sådant. Har du en 924 eller 944? Ultraljudsrengörning är nog en bra idé för att få de rena och fina.

//Magnus
Jodå ett nytt fint ett för att fira den nya täta tanken, men det räckte visst inte....
HUr får loss spridarna, bända dra?

Posted: 2005-12-23 23:30:41
by patand
pelaone wrote:HUr får loss spridarna, bända dra?
Svårt att säga när vi inte vet vilken modell på bil du har...

Är det en vanlig 924a (ej turbo) så är det bara att dra ut spridarna. De är inte gängade. Dock om det är en 924 Turbo så är de gängade och man får skruva ur dem. Övriga modeller har jag ingen koll på men kan tänka mig att principen är densamma... dvs turbo=gäng (övertryck) ej turbo=ej gäng (undertryck)

:)

Posted: 2005-12-24 09:38:32
by pelaone
slarvigt av mig -78 N/A.... :(

Ok, de dras rakut ut, går med en stadig tång och mothåll eller finns det nått knep att ta till (kofot)?

Posted: 2005-12-24 10:06:49
by Pär Hylander
Tror snarare skiten fastnat i K-jetenheten än spridarna.

FAst vilekt bra argument för att köpa sig en ultraljudstvätt, 5-hudnring elelr nått på kjällekompany eller classeolsson eller vem det var som hade såna (jag har försökt hitta på ett svepskäl att köpa en sån utan att komma på nått, fräcka grejor, för några år sedan kostade såna minst 20000 kr)

Posted: 2005-12-24 23:36:26
by pelaone
Varför tror du skiten sitter i K-jeten? Har den mindre genomlopp än spridarna?
Håller med om ultratvätt, mera roliga pryllar jo roligare liv,,, :P
God Jul föresten.

Posted: 2005-12-25 09:27:05
by Pär Hylander
Därför att k-jetten sitter före spridarna och har en massa skrymslen och vrår där lite partklar kan ställa till förtret.

Fast det är rätt lätt att börja felsökning. Ta ut spridarna och koppla in dom till resp ledning igen, stoppa ner varje i en PET-flaska. Bygla soppapump och aktivera luftvågen så att det kommer soppa genom spridarna. Då ser man dels om det komma samma mångd och om sprutbilden är jämn. Kommer det olika så skifttar man plats på två spridare och provar igen, då ser man och det är relaterat till spridaren eller till kjetten.

Posted: 2005-12-25 22:12:38
by patand
pelaone wrote:slarvigt av mig -78 N/A.... :(

Ok, de dras rakut ut, går med en stadig tång och mothåll eller finns det nått knep att ta till (kofot)?
Skriv in bilmodellen i din profil så behöver du inte tänka på att skriva det i dina inlägg sen. :) Passa också på att skriva in var i landet du håller till så ser man lätt om man bor i närheten om du skulle behöva lite mer handfast hjälp någon gång.

På frugans 924 NA när jag bytte i våras så behövdes varken tång eller mothåll... bara lossade bränsleledningarna och sen drog jag med händerna spridarna rakt ut. Men iof kan jag tänka mig att de kan fastna ganska rejält om de har suttit väldigt länge. Den 924 NA vi har är ju från -85 och 7 år kan ju göra lite skillnad, ta det försiktigt bara så du inte skadar gängorna (mot bränsleledningarn) på spridarna.

Lycka till!