Page 1 of 1
Ctek underhållsladdare
Posted: 2005-12-15 13:01:30
by MarcusLi
Har köpt C-tek Zafir underhållsladdare, enligt instruktionsboken kan larm och andra förbrukare konsumera så mkt ström att underhållsläget aldrig nås dvs laddaren matar på med ström.
Någon som vet om org. Porsche larmet och andra förbrukare på en 44/68 ställer till problem enl. ovan?
Posted: 2005-12-15 13:50:38
by Tord
Enligt bruksanvisningen så får du en indikation om underhållsladdningen inte påbörjats efter ett visst antal timmar så får du åtgärda, typ, koppla loss batteriet från bilen och fortsätta ladda. Kommer inte ihåg exakt antal timmar m.m men kolla som sagt bruksanvisningen.
Posted: 2005-12-15 13:52:57
by Daniel
Jag har också en sådan laddare och har använt den i två år utan problem. Innan jag hade den så drog larmet ur batteriet på två veckor c:a. Nu ansluter jag underhållsladdaren så fort jag ställer bilen mer än 5 dagar. Den är också inkopplad hela vintern. Den når underhållsläge mycket snabbt och går sedan bara in o toppar med laddning när det behövs. Jag har ju inte stått o bevakat laddaren hela tiden,men jag har uppfattningen att den är i underhållsläge >95% av tiden. Har svårt att tänka mig att strömförbrukningen skulle variera mycket mellan olika larm, så det är nog bara att koppla bilen.
Posted: 2005-12-15 14:26:49
by MarcusLi
Lysande, då skall jag mecka in den i bilen snarast. Laddaren skall nå underhållsläge inom 3 dygn annars är batterier kass står det i manualen.
Posted: 2005-12-16 05:06:24
by Anders Larsson
Porsches egen laddare som man penetrerar cigarettändaruttaget med är smidig..
..eftersom man slipper knö in en laddare under huven!
För även den vill man ju gärna ha stängd o larmad

Posted: 2005-12-16 09:08:04
by MarcusLi
Jag har för avsikt att montera ctek fast i bilen med ett minijack av typ motorvärmare inne i hjulhus eller dylikt. Och ja, jag vet att ctek inte har rätt IP klassning....

Posted: 2005-12-17 01:33:55
by 944_968CS
Hej på Er, Jag måste hålla med Anders köp Porsches underhållsladdare. Den är smidig och sätts där cigarrettändaren sitter normalt. Fungerar utmärkt efter 15 år användning. Ha det /Bosse P
Posted: 2005-12-17 11:13:00
by Bosse
Anders Larsson wrote:Porsches egen laddare som man penetrerar cigarettändaruttaget med är smidig..
..eftersom man slipper knö in en laddare under huven!
För även den vill man ju gärna ha stängd o larmad

Har för mig att tändarurtaget är inaktivt på min bil vid nyckel ur???
Bosse
Posted: 2005-12-17 16:07:32
by 944_Driver
Fördelen med ctek är ju att den har lite mera avancerad laddning än andra laddare, den kan både ladda upp urladdade batterier rimligt snabbt och underhållasladda vid behov. Själv har jag ett hemmabygge som går att ställa in ström- och spänningsgränser på men i år står en ctek på önskelistan så jag bara kan koppla in den och glömma bort det hela sedan.
//Magnus
Posted: 2005-12-19 05:01:13
by Anders Larsson
Bosse wrote:Anders Larsson wrote:Porsches egen laddare som man penetrerar cigarettändaruttaget med är smidig..
..eftersom man slipper knö in en laddare under huven!
För även den vill man ju gärna ha stängd o larmad

Har för mig att tändarurtaget är inaktivt på min bil vid nyckel ur???
Bosse
Nejdå så ska det nog inte vara..men ibland kan man få vrida lite på det du har i cigghålet för att det ska funka!