Page 1 of 1

Olja

Posted: 2005-12-12 22:49:38
by Andreas
Hej!

Vet att det här har varit uppe tidigare men har lite frågor som jag inte hittat svar på.

Skall nu under julledigheten byta motorolja samt filter på 3 av våra bilar, först och främst då min Porsche 944.

Min porsche går mellan 100 och 500 mil per år (Enbart sommar bil avställd på vintern) och enbart på vanlig väg. (Ej bana) Den står relativt mycket stilla och jag undrar vad jag bör ha för olja. (Vet inget om oljor)

Skall även byta på en Volvo 944 -96 samt en Volvo s80 -00 kan man använda samma olja eller bör man använda annan? Isf vad för olja till dem? (vet att det är ett porsche forum men här brukar finnas mycket kunskap om motorer i allmänhet)

Samt, till porschen, vart bör man köpa filter? Måste det vara orginal från Porsche Center eller duger typ ett filter från Micro, Mekonomen eller liknande? (Helt affär man kan åka till)

Tack på förhand!

Posted: 2005-12-13 02:07:11
by Magnus Åkerqvist
I 944 volvon häller du Mobil Super, om det inte är en turbo. Med turbo så ska du ha Mobil 1 i den.
S80n ska ha Mobil 1, Enligt volvos spec.
Porschen hade jag med kört på Mobil 1

Volvo filterna köper du hos volvo.
Till porschen hos mekonomen.

Posted: 2005-12-13 09:03:58
by Pär Hylander
Jag tror det även oljor till halvnya volvosar är specade gentemot en standard, inte ett fabrikat. Tror att det finns väldigt många olika oljor vid sidan av Mobil1 som uppfyller den specen. Gissar att det inte är ngn speciell "longlife-spec" eller liknande till en -00, men det bör du kolla (i instruktionsboken)

I ditt läge hade jag nog köpt en 20 litersdunk av ngn helsyntet 10W-40 eller liknande. Snarlika oljor kan sprida från 150 till 40 kr/l..... i fallet med Mobil 1 betalar man nog rätt mycket för varumärket tror jag. Faktiskt tror jag Bilbuttriks helsyntet är helt ok.

Filter har jag aldrig köpt på PC, tror att dom flesta på ställen som mekonomen etc är OEM men med annan namn bara.

Detta är min tro, men jag hävdar inte att det är så, jag bara tror så.

Posted: 2005-12-13 10:03:15
by Porrsche
Antar att Volvorna går på vintern, så satsa på en helsyntet-olja som klarar både varmt & kallt.

Har kört med Shell, Castrol, Valvoline & nu senast Bilbutteriks helsyntetiska oljor i Porschen.

Shell och Castrol-oljorna (5W-50) började tappa i kvalitét efter 600-800 mil, bilen började då dra olja och jag fick fylla på ca 1-2 dl per 100 mil.
Med Valvoline så var oljetrycket tidvis lite lågt med varm motor på tomgång, kanske beroende på att det var en 5W-40 olja...? Kunde inte avgöra om motorn drog olja eftersom jag hade lite problem med oljeläckage.
Den sistnämnda hällde jag i för 120 mil sedan och den funkar utmärkt så här långt (nu vet ju de flesta att det är samma olja som Statoil lazerway). Får se om den håller i längden, oljetrycket är dock betydligt högre vid varm motor än med Valvolines olja.

Mitt tips: Köp Biltemas 5w-50 helsyntetiska olja till alla bilarna, det bör nog funka alldeles utmärkt samt är riktigt billigt.

Oljefilter till Porschen köper du dock på Mekonomen.

Posted: 2005-12-13 10:35:13
by Pär Hylander
Porrsche wrote:Mitt tips: Köp Biltemas 5w-50 helsyntetiska olja till alla bilarna, det bör nog funka alldeles utmärkt samt är riktigt billigt.
42 kr/l i 10litersdunk.

Jmf med "märkesolja" på macken och du blir på gott humör :lol:

Posted: 2005-12-13 11:31:23
by patand
Pär Hylander wrote:42 kr/l i 10litersdunk.

Jmf med "märkesolja" på macken och du blir på gott humör :lol:
Håller helt med!

Tips: Pengarna man tjänar på att köpa olja billigt kan man om man vill lägga på att byta filter lite oftare, ett filterbyte mellan oljebytena borde ju borga för att oljan håller sig fräschare. Filter är ju inte så dyrt... nu funkar ju detta inte så bra på våra porschar som har filtret i nederkant av motorn för då tvingas man ju tömma oljan, däremot på mina BMW som har filtret sitter ovanpå motorn och dessutom ett mycket billigt (kostar mellan 50 och 100 sek) pappersinsticksfilter så går det alldeles utmärkt att göra så. :)

Posted: 2005-12-13 12:01:59
by Pär Hylander
Filtret sitter ju trycksidan så visst kan man byta det utan att tappa motorn på olja?! Kan iofs inte erindra mig att jag gjort så, men det borde väl gå. Gör man det med oljan kall så är termostaten i oljefilteradaptern stängd och dränage från oljekylaren bör bli minimalt.

Filterbytet kan ju dock bara påverka filtrering av eventuella partiklar, kemisk nedbrytning av olja pga ålder och temperatur kan ju inte påverka.

Posted: 2005-12-13 13:03:56
by patand
Pär Hylander wrote:Filterbytet kan ju dock bara påverka filtrering av eventuella partiklar, kemisk nedbrytning av olja pga ålder och temperatur kan ju inte påverka.
Givetvis tar det bara bort partiklarna, men det är nog de som är viktigast att få bort ur oljan. Jag menar ju på inget sätt att man ska ersätta ett oljebyte med att bara byta filter!

(jag har inte heller begagnat mig av denna metoden att byta filter oftare, det var något som jag och Micke diskuterade i helgen och kom fram till borde vara ganska nyttigt)

Posted: 2005-12-13 15:49:20
by anders-f
OBS!!
Jätteviktigt med originalfilter med backventil på 944. Filtret sitter " uppochned" och skräpfilter utan backventil blir tomt på olja när man stänger motorn= inget oljetryck vid start förrän filtret åter fyllts . Mahle är nog OK, Jag tror dom gör originalfiltret.

Lätt att byta om man använder filtertång av typen " 3 armar ". Finns bla på Biltema.

I övrigt håller jag med ovanstående inlägg. Biltemas oljor är helt OK. Jag har kört många tusen mil med deras semisyntet 10-40 i familjems BMW, Honda, Mitsubishi och Porsche, helt utan problem, relaterade till oljan. Fast jag byter regelmässigt olja och filter var 500 mil. Då håller kamaxlarna hur länge som helst...
anders-f

Posted: 2005-12-13 20:06:53
by 944_Driver
Vår sponsor kränger ju också filter om man ändå kanske köper nått där.

Min 83:a har väl gått strax under 1000 mil i sommar på biltemas 5-50 utan några konstigheter tycker jag. Min 86:a har väl gått 20 mil på samma olja så där är det väl lite tidigt att uttala sig redan ;) Mina bmw kör jag också på biltemas olja utan några konstigheter.

//Magnus

Posted: 2005-12-13 20:16:07
by anders-f
Utzons Mann-filter är säkert oxå helt rätt....
anders-f

Posted: 2005-12-14 13:13:24
by FSN
anders-f wrote:OBS!!
Jätteviktigt med originalfilter med backventil på 944. Filtret sitter " uppochned" och skräpfilter utan backventil blir tomt på olja när man stänger motorn= inget oljetryck vid start förrän filtret åter fyllts . Mahle är nog OK, Jag tror dom gör originalfiltret.

Lätt att byta om man använder filtertång av typen " 3 armar ". Finns bla på Biltema.

I övrigt håller jag med ovanstående inlägg. Biltemas oljor är helt OK. Jag har kört många tusen mil med deras semisyntet 10-40 i familjems BMW, Honda, Mitsubishi och Porsche, helt utan problem, relaterade till oljan. Fast jag byter regelmässigt olja och filter var 500 mil. Då håller kamaxlarna hur länge som helst...
anders-f
Och eftermarknadsfilter har inte backventil??

Posted: 2005-12-14 16:05:46
by anders-f
Det har varnats för det tidigare.....