Page 1 of 1

Hur byter jag höger motorfäste lättast?

Posted: 2005-12-11 11:39:37
by Grenis
Mitt högra motorfäste måste bytas ut och hur gör jag det smidigast? Någon som har bra tips.
Tack på förhand!
Grenis

Posted: 2005-12-12 00:39:29
by Gundik_944
Her finner du en oppskrift på hvordan dette gjøres: http://www.clarks-garage.com/shop-manual/eng-12.htm

Mvh
Gunnar

Posted: 2005-12-12 08:12:47
by patand
Grundik_944: Ville bara passa på att säga välkommen till forumet!Mycket trevligt att se att vi har aktiva medlemmar från grannländerna! Vad jag sett så har vi medlemmar från både Norge, Danmark och Finland! Otroligt kul! :D

Posted: 2005-12-12 08:24:24
by headline
Antar att det är en 944 vi pratar om? Är det en turbo?

På NA gör du så här (kort beskrivet):

1. Palla upp bilen säkert
2. Ta bort framhjulen
3. Plocka bort motorplåten (den stora som döljer hela motorn)
4. Demontera krängningshämmaren
5. Lossa kullederna från styrväxeln vid bärarmarna
6. Lossa bärarmarna. Obs, markera casterblockens position mot karossen
7. Skaffa motorlyft eller bygg ngt lämpligt som du säkrar motorn med. Se min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5228

8. Demontera rattsrången mot styrväxeln, markera positionen
9. Plocka bort värmesköld
10. Lossa motorfästets skruvar/muttrar
11. Demontera stora tvärbalken (4 skruvar) och sänk ser den tillsammans med styrväxeln. Har du servo kan slangarna sitta kvar men dom är nog för korta för att räcka till golvet = lägg något under så inte slangarna sträcks.
12. Plocka bort motorfästet som följer med tvärbalken/styrväxeln.
13. Montera tillbaka i samma ordning.

Personligen så tycker jag inte det var några problem igentligen. Det tar ju lite tid och man behöver inga speciella verktyg. Viktigt bara att man har gärna fler än en domkraft och minst två pallbockar som man kan säkra motorn underifrån också när den hänger. Man vill inte ha 160 kg metallklump i ansiktet...

Det är bara höra av dig om det blir några problem eller om du har frågor!

Lycka till! :P

mvh Gustav

Posted: 2005-12-13 14:36:29
by Pär Hylander
Hur mkt måste framvagnsbalken och motorn isär för att få loss motorkudden? Hade det gått att strunta i att lossa t.ex krängaren och styrlederna och bärarmarna mot framvagnsbalken.? Gör man så på 924 så får man ner framvagnsbalken ca 15-20 cm

Posted: 2005-12-13 22:14:33
by headline
Pär Hylander wrote:Hur mkt måste framvagnsbalken och motorn isär för att få loss motorkudden? Hade det gått att strunta i att lossa t.ex krängaren och styrlederna och bärarmarna mot framvagnsbalken.? Gör man så på 924 så får man ner framvagnsbalken ca 15-20 cm
Jag har läst någonstans att det kan funka med att ha balken hängande i skruvarna, ger väl ungefär en decimeter. Tror det kan funka för att pilla loss fästena. Däremot måste man lossa bärarmarna för att få loss motorfästena från tvärbalken. Fästet är precis ovanför bärarmens inte fäste i balken.

Krångaren borde man kunna ha kvar om man lossar den från bärarmarna.

Mvh Gustav