Page 1 of 6

Så får du väghållning i din 944/68;a

Posted: 2005-12-07 22:47:09
by Fredrik C
Mattias Österberg berättar vad Jonas Jarlmark sade på ett föredrag på K3.

väghållningsrecept 944/968 á la Jarlmark

däck fram 265/35-18 bak 285/xx-18
camber fram -3 grader bak -3 grader
toe fram 1 mm toe out bak4 mm toe in
fjäder fram 80-150 N/mm bak 100-200 N/mm
tornstag med fasta ändar för att styva upp bilen fram
rätt inställda justerbara dämpare typ Leda
Han tyckte definitivt att man skulle skrota stavarna bak och satsa på riktiga coilover där med.

Posted: 2005-12-07 23:31:30
by sweanders
Jahapp, då vet man var man ska fortsätta när motortriminingen är klar! :D

Posted: 2005-12-07 23:43:43
by Tomas
Tycker 4 mm toe in bak låter som att man kan få en hög däckskostnad om man landsvägskör bilen...
Att skrota stavarna bak är jag tveksam till, den ofjädrade vikten blir högre och likaså påkänningarna på dämparfästena. Möjligen vinner man lite friktion.
Sedan tycker jag det fattas en mycket viktig punkt. Byta alla gummibussningar i hjulupphängningarna mot hårdare alternativ.

Posted: 2005-12-08 00:00:51
by FSN
265 fram, han sa inget om att plocka bort servot vaa???

Posted: 2005-12-08 07:45:17
by Maxx
Om man inte vill gå hela vägen då? Det där låter som receptet för en kompromisslös banbil, inte en banmöte-några-söndagar-per-år-bil. :roll:

Rekommenderade han några andra dämpare om man inte vill köpa på sig ett Leda-kit?

Posted: 2005-12-08 07:57:08
by patand
Maxx wrote:Rekommenderade han några andra dämpare om man inte vill köpa på sig ett Leda-kit?
Öhlinare är väl aldrig fel... ;) utom för plånboken förståss...

Skämt o sido så har det nog inte så jättestor betydelse vilket märket är bara egenskaperna är vad man söker. Med ställbara dämpare går det ju att prova sig fram lite grann.

Posted: 2005-12-08 08:38:57
by Maxx
patand wrote:
Maxx wrote:Rekommenderade han några andra dämpare om man inte vill köpa på sig ett Leda-kit?
Öhlinare är väl aldrig fel... ;) utom för plånboken förståss...

Skämt o sido så har det nog inte så jättestor betydelse vilket märket är bara egenskaperna är vad man söker. Med ställbara dämpare går det ju att prova sig fram lite grann.
Hm ... köpa Öhlinare eller äta? :wink: Havregrynsgröt och nudlar i all ära men ett par Öhlinare blir det inte. Pengarna ska räcka till en hel del annat på bilen också.

Hur svårt är det att hitta hårdare och något lägre fjädrar? Och coilovers bak är väl enda vettiga vägen att bättra på fjädringen bak? ... och var hittar man det utan att traska in på Leda-spåret? Eller är Leda det mest prisvärda alternativet?


Hm, jag kanske borde ta och börja skriva en "Våra bilar"-tråd.

Posted: 2005-12-08 09:26:21
by claves
För att nu inte exprementer hur mycket som helst med de däckdimensionerna så undrar jag vad den optimala offseten/ET skulle vara för o få in de hjulen under skärmkanterna och måste man valsa skärmarna med en slägga oxså?

/Claves

Posted: 2005-12-08 09:39:50
by Pär Hylander
Nästa säsong ska jag experimentera med toe bak, har hittils inte gjort det, ska bli intressant!! 4 mm toe in låter ju rätt mycket, ngn förklaring till det valet i bakvagnen.

Vad sas om dämparinställningen då? Att speca ett fabrikat med inte en egenskap låter ju liksom lite försäljaraktigt ;-)

3 grader camber skapar ju rätt bra med plats under skärmkanten för breda däck, det ger ju flera centimeter

Posted: 2005-12-08 11:29:46
by Highway
Pär Hylander wrote:Nästa säsong ska jag experimentera med toe bak, har hittils inte gjort det, ska bli intressant!! 4 mm toe in låter ju rätt mycket, ngn förklaring till det valet i bakvagnen.

Vad sas om dämparinställningen då? Att speca ett fabrikat med inte en egenskap låter ju liksom lite försäljaraktigt ;-)

3 grader camber skapar ju rätt bra med plats under skärmkanten för breda däck, det ger ju flera centimeter
Jag har för mig att Sandén hade någon liknande idé om toe bak men kommer inte ihåg vad han satte för toe bak på min bil men det funkar mycket bra för det sliter endå mest på insidan av däcket pga avsaknad av diff.

Posted: 2005-12-08 11:30:44
by patand
Maxx wrote:Och coilovers bak är väl enda vettiga vägen att bättra på fjädringen bak? ... och var hittar man det utan att traska in på Leda-spåret? Eller är Leda det mest prisvärda alternativet?


Hm, jag kanske borde ta och börja skriva en "Våra bilar"-tråd.
På min räser sitter det 911 Turbons torsionsstavar, den är "stenhård" med dessa, då de är både hårdare och kortare än original stavarna. Så visst kan man klara sig utan coilover bak, men kanske är coilover en enklare väg att gå.

Självklart ska du göra det! :D

Posted: 2005-12-08 12:16:58
by Highway
patand wrote:
Maxx wrote:Och coilovers bak är väl enda vettiga vägen att bättra på fjädringen bak? ... och var hittar man det utan att traska in på Leda-spåret? Eller är Leda det mest prisvärda alternativet?


Hm, jag kanske borde ta och börja skriva en "Våra bilar"-tråd.
På min räser sitter det 911 Turbons torsionsstavar, den är "stenhård" med dessa, då de är både hårdare och kortare än original stavarna. Så visst kan man klara sig utan coilover bak, men kanske är coilover en enklare väg att gå.

Självklart ska du göra det! :D
det blir ju mycket mer justerbart med coilovers för stavarna är ju inte direkt mekvänliga

Posted: 2005-12-08 12:36:27
by patand
Highway wrote:det blir ju mycket mer justerbart med coilovers för stavarna är ju inte direkt mekvänliga
Alldeles riktigt, ville bara visa på att det FINNS andra vägar att gå än coilover och ändock få bra väghållning. :)

Posted: 2005-12-08 16:09:23
by Maxx
Pär Hylander wrote:Vad sas om dämparinställningen då? Att speca ett fabrikat med inte en egenskap låter ju liksom lite försäljaraktigt ;-)
Du menar att han inte bara borde pusha för de dämparna som han själv importerar? :mrgreen:

Den dagen ett företag rekommenderar sina konkurrenters prylar kommer i alla fall jag att häpna. :wink:

Posted: 2005-12-08 16:16:14
by Maxx
patand wrote:
Maxx wrote:Och coilovers bak är väl enda vettiga vägen att bättra på fjädringen bak? ... och var hittar man det utan att traska in på Leda-spåret? Eller är Leda det mest prisvärda alternativet?
På min räser sitter det 911 Turbons torsionsstavar, den är "stenhård" med dessa, då de är både hårdare och kortare än original stavarna. Så visst kan man klara sig utan coilover bak, men kanske är coilover en enklare väg att gå.
Jo, frågan är vilket som är mest bang for teh buck. Torsionsstavar blir naturligtvis det spontana svaret men så länge jag inte har varken garage eller mekvana så känns det inte som om det blir så billigt ändå.




patand wrote:
Maxx wrote:Hm, jag kanske borde ta och börja skriva en "Våra bilar"-tråd.
Självklart ska du göra det! :D
Mmm ... ska ta tag i det ... :roll: